معاون بین الملل سازمان بسیج مستضعفین گفت: با همکاری سازمان بسیج حقوقدانان یک فضای جدیدتری را برای مسئله پیگیری عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس رقم خواهیم زد.
کد خبر: ۹۳۹۱۰۵۰
|
۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲

خبرگزاری بسیج، گروه بین الملل، مازیار شیری: بسیج نهادی فراجناحی و بدون هیچگونه محدودیت جغرافیایی است. با قوت گرفتن محور جهانی مقاومت، فرهنگ مقاومت و فرهنگ اسلامی در کشور های مختلف فراگیری روزافزونی دارد. ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران یک مرجع برای تمامی لایه های محور مقاومت است. بسیج با سرمایه مردمی و پرورش در فرهنگ ایرانی و اسلامی الگوی بارز این ایدئولوژی برای جهانیان است.

یکی از نقشه های راه بسیج مربوط به همراه کردن نخبگان جهان اسلام با طرز فکر بسیج و بسیجی است. محمد علی مومنی ها در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج این نکته را به خوبی بازگو می کند. آنچه که پیش رو دارید حاصل این گفتگو با معاون بین الملل سازمان بسیج مستضعفین است.

اولویت بسیج، جهان اسلام و جبهه‌ی مقاومت است/تشکیل اتحادیه‌های بین الملل در اقشار تخصصی بسیج

لطفا برایمان از فلسفه و هدف تشکیل معاونت بین الملل بسیج بفرمایید.

یکی از آرمان های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تشکیل بسیج جهانی مستضعفین بود، حضرت امام خمینی (ره) در مناسبت های مختلف به این مهم اشاره داشتند که بالاخره این بسیج سربازان جهان اسلام باید برای رسیدن به آرمان ها تشکیل شود. مقام معظم رهبری هم در صحبت هایشان به این نکته اشاره داشتند، به عنوان مثال عرض می کنم، ایشان در دیدار با دانشجویان بسیجی فرمودند که شما باید هسته های بزرگ جهان اسلام را تشکیل دهید و نخبگان دنیا را با هم بسیج کنید. پس ما پی می بریم که از همان ابتدا هم قرار بود که بسیج فراگیر و جهانی شود.

در کشورهایی مثل عراق، سوریه و لبنان شاهد تشکیل مجموعه هایی مثل بسیج مردمی هستیم البته ممکن است عنوان خود آن لفظ بسیج نباشد، اما ماهیت و کارکرد و الگوبرداری آنها از بسیج مستضعفین  در انقلاب اسلامی است. با توجه به این دغدغه‌ها و آرمان‌های انقلاب در سازمان بسیج مستضعفین هم از سال ۹۱ معاونتی به عنوان معاونت روابط بین الملل با ماموریت ضریب بین الملل دادن به فعالیت های بسیج تشکیل شد. مهمترین ماموریت معاونت بین الملل بسیج مستضعفین را می توان ایجاد فضای بین الملل در اقشار تخصصی سازمان بسیج، به معنای راه اندازی اتحادیه ها و مجامع بین الملل برای اقشار مختلف دانست.

طی دو سال گذشته در سازمان بسیج دانشجویی هسته‌ی بین الملل دانشجویی تشکیل شده و همچنین در سازمان بسیج اساتید هم فضای فعالیت بین المللی اساتید به وجود آمده است. انشاالله با گام‌های بعدی در اقشاری مانند قشر زنان و خواهران به زودی شاهد تشکیل اتحادیه بانوان جهان اسلام خواهیم بود. لذا با توجه به نیازی که اقشار مختلف در بسیج دارند تعامل با فضای بین المللی وجود دارد، دفاتر و مجموعه‌های بین المللی در آن اقشار تشکیل خواهند شد.

این را هم عرض کنم که سازمان بسیج مستضعفین با محوریت معاونت بین الملل ارتباط تنگاتنگی با مجموعه های مردمی و بسیج های مردمی در کشورهای مختلف و جبهه مقاومت دارد. یکی از وظایف ما این هست که تجربه بسیج را به مجموعه های مردمی در کشورهای مختلف جهان اسلام منتقل کنیم تا به امروز هم ارتباط نزدیکی به جهت اینکه اقشار ما با مجموعه های مختلف در جهان اسلام ارتباط بگیرند، رخ داده است. بسیاری به دنبال این هستند که بتوانند از این تجربه، الگو مدل بسیج استفاده کنند.

 در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تاکید بسیاری بر  نظریه "تمدن نوین اسلامی" شده است. معاونت بین الملل بسیج مستضعفین چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

 ما با کشورهای جبهه مقاومت از جمله لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن و مجموعه های مردمی که در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای فعالیت می کنند، در ارتباط هستیم. با متصل کردن تشکل های مردمی در داخل کشور یک فضای تعاملی و ارتباطی داریم. فضای این ارتباط یک فضای کاملاً آموزشی و در جهت انتقال تجربه است. این را هم خدمت  عزیزان دلسوز و دغدغه مندان انقلاب اسلامی در خارج از کشور عرض کرده ایم که در هر جایی از دنیا کسی اگر واقعاً نیاز به این داشت که ما مدل و الگوی بسیج را به آن منتقل کنیم، قطعاً با آغوش باز استقبال خواهیم کرد.

یکی از ماموریت هایی که ما برای معاونت بین‌الملل تعریف کرده‌ایم، " تبیین نظریه تمدن نوین اسلامی" برای قشر غیر ایرانی و مخاطب غیر ایرانی است. ما این بنا را داریم که ان شاء الله پرچمدار تبیین و ترسیم نظریه تمدن نوین اسلامی باشیم.

طی دو سال اخیر همایش هایی تحت عنوان "سفیران تمدن نوین اسلامی" برای عزیزان غیر ایرانی که در داخل کشور مشغول تحصیل در فضای دانشگاه و حوزه های علمیه هستند، برگزار کرده ایم و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به معرفی و تبیین این نظریه پرداخته ایم.

در واقع دوره های آموزشی را برای مبلغان نظریه تمدن نوین اسلامی آغاز کرده‌ایم که ان شاء الله بتوانیم در یک بازه پنج ساله مربی و مبلغ اندیشه تمدن نوین اسلامی داشته باشیم. در داخل کشور بسیاری از مجموعه ها روی نظریه تمدن نوین اسلامی کار می کنند اما، اینکه جایی و مجموعه ای هدفش این باشد که این نظریه را برای خارج از کشور تبیین کند، نبوده که ما در معاونت بین الملل بسیج این توفیق را پیدا کرده ایم. تا به حال چهار عنوان کتاب هم در این زمینه توسط معاونت بین الملل تالیف شده و در اختیار مخاطبین قرار گرفته است.

اولویت بسیج، جهان اسلام و جبهه‌ی مقاومت است/تشکیل اتحادیه‌های بین الملل در اقشار تخصصی بسیج

 در چند ماه اخیر مسائل بین الملل ضریب اهمیت بالایی داشتند و شاهد تحولات افغانستان و اوج گیری محور مقاومت همراه با انتفاضه سوم بودیم. معاونت بین الملل بسیج چه اقداماتی در خصوص تحولات فوق انجام داده است؟

 یکی از وظایف معاونت بین الملل به عنوان ستاد، فعالسازی مجموعه‌ ها و فعالیت‌های بین الملل در اقشار بسیج است. طی چند ماه اخیر برنامه های خوبی را در خصوص مسئله مهم فلسطین و مسئله افغانستان شاهد بودیم. از نشست های علمی و محتوایی با حضور اندیشمندان و نخبگان داخلی و خارجی تا مسائل میدانی تر مثل تجمعات و برنامه‌هایی با حضور دانشجویان این کشورها در داخل کشور که در تهران برگزار شدند.

در بحث تحریم بسیج و سپاه و تروریستی معرفی کردن نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ما با همکاری مجموعه های دیگر مثل دانشگاه جامع امام حسین (ع) مجموعه نشست های تخصصی را برگزار کردیم در یک فضای کاملاً علمی با حضور اساتید و صاحب نظران این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم. در این معاونت گزارشات راهبردی خوبی آماده شده اند و یکی از فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر انجام شده است گزارش‌های نقض حقوق بشر برای کشورهای مختلف غربی است.


یکی از پرونده های بین المللی ایران پرونده "قصاص عاملان ترور شهید سلیمانی" است. معاونت بین الملل بسیج چه پیگیری هایی در روند این پرونده انجام داده است؟

 ان شا الله بتوانیم با همکاری سازمان بسیج حقوقدانان یک فضای جدیدتری را برای مسئله پیگیری عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس رقم بزنیم.

خداروشکر کارهای ابتدایی انجام شده و ما در هر موضوع بین المللی که نیاز باشد حاضریم که اقدامات جدیتری هم از سمت بسیج برای پیگیری و مطالبه قصاص عاملان جنایت و تروریستی شهید حاج قاسم سلیمانی انجام دهیم.

جایگاه معاونت بین الملل را در سند اعتلای بسیج چگونه می بینید؟

یکی از مسائلی که در سند اعتلا توجه ویژه ای به آن شده است، مسائل بین‌الملل بسیج است. شاید تا به امروز به فعالیت های بین المللی بسیج، به طور کامل پرداخته نشده بود اما در سند اعتلا در بندهای زیادی اشارات دقیقی به فعالیت بین الملل بسیج شده است. ما باید بتوانیم که نخبگان دنیا را بسیج کنیم و شبکه‌سازی نخبگان جهان اسلام را که مطالبه ی حضرت آقا هم در دیدار با دانشجویان بسیجی بود را انجام دهیم.

کلیدی ترین بحث ما در این سند تشکیل اتحادیه های بین الملل برای اقشار تخصصی بسیج است که شاید مهمترین بحث دانشجویان و بانوان هستند. ما هنوز در نظام خودمان یک اتحادیه بزرگ و تخصصی برای بانوان فعال در جهان اسلام و یا بانوان فعال در حوزه بین الملل نداریم. با تکیه بر همین سند این پیش‌بینی را می‌کنیم که در آینده نه چندان دور بتوانیم فضای بین الملل در این اقشار را به صورت پررنگ ایجاد بکنیم.

در حوزه راهیان نور قرارگاهی تحت عنوان "قرارگاه بین المللی راهیان نور" داریم. بسیاری از دلسوزان و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی هستند که علاقه‌مند به بازدید از مناطق عملیاتی ایران هستند. سالانه شاهد این هستیم که از کشورهای همسایه و جبهه ی مقاومت برای بازدید از یادمان های دفاع مقدس به کشور ما سفر می کنند. به دنبال گسترش این قرارگاه با توجه به این سند گسترش دهیم.


 با توجه به جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه دشمن، یکی از چالش های ما در فضای بین المللی مبادلات اقتصادی با کشور های دیگر است. در معاونت بین الملل بسیج چه تدابیری در این زمینه داشته اید؟

 در دو سال گذشته در معاونت بین الملل بسیج مجموعه ای را با عنوان "مجموعه جهانی بازرگانان مسلمان" فعال کردیم. این مجموعه یک مجموعه مردمی است، در حال حاضر هم افرادی به صورت کاملا خودجوش، مردمی و بدون چشم داشتی از سازمان بسیج فعالیت می کنند. با توجه به ارتباطات خوبی که در وزارتخانه های مختلف و در مجموعه های مختلف با مجموعه بسیج وجود دارد، کار بازرگانان ما را تسهیل می شود.

از طرفی هم بسیاری از خارج کشور علاقه‌مند هستند که با جمهوری اسلامی ایران مبادله کالا داشته باشند اما به دلیل تحریم‌ها و دیگر مسائل سیاسی برخی از کشورها این ها موفق نمی شوند. یکی از کارهای مهم این مجموعه، این است که این تجار و بازرگانان خارجی را شناسایی کنند تا بتوانند ارتباط و مبادله کالا به کالا برقرار کنند.

مبنای ارتباط معاونت بین الملل بسیج با کشور های دیگر چیست؟

 در یک فضای مردمی هیچ مشکلی در ارتباط، تعامل و همکاری نداریم. بله اولویت ما کشورهای جهان اسلام و جبهه مقاومت هستند. اما کشورهای اروپایی، گروه‌ها و شخصیت‌هایی بودند که به دنبال رشد اخلاق در جامعه خودشان بوده اند. هر جایی که با مسائل بسیج هم راستا بوده و با این مسائل همپوشانی دارند و در حوزه های مختلف مثل مسائل علمی، فرهنگی و ورزشی همکاری می کنیم. در گذشته و در حال حاضر هم با مجموعه ها و کشورهای غیر اسلامی که مجموعه های مردمی بودند، نیز ارتباطاتی در زمینه های فوق داریم.

ارسال نظرات