نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: کشور ما و به تبع آن استان یزد به شدت نیازمند مهندسی فرهنگی است و متولیان امر باید در این زمینه اقدام جدی کنند.
کد خبر: ۹۳۹۰۷۳۷
|
۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه هنوز تعریف درستی از فرهنگ نداریم، اظهار داشت: تعاریف زیادی برای فرهنگ در کتب ارائه شده، اما اگر به دنبال تعریفی کامل و جامع از فرهنگ باشیم، می‌توان فرهنگ را مجموعه‌ای از آداب، رسوم، منش‌ها، اعتقادات و ایده‌ها تعریف کرد.

وی عنوان کرد: فرهنگ مجموعه‌ای از روش‌های نهادینه شده در درون انسان است که بر اعمال و رفتار آن حاکم می‌شود و دشمن هم تلاش بسیاری می‌کند تا ایده‌ها و سنت‌های خود را برای جامعه ما تبدیل به فرهنگ کند.

امام جمعه یزد بیان کرد: غربی‌ها برای تغییر فرهنگ ملت‌ها از جمله ملت ایران برنامه ریزی دارند و نامحسوس در این زمینه حرکت می‌کنند و به دنبال تغییر نگرش و آداب و رسوم غنی ایران اسلامی هستند.

ناصری یادآور شد: آن‌ها بسیاری از عادات حتی فرهنگ تلاش، کوشش و کار را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند و حتی فرهنگ تفکر را نیز از جامعه ما به ویژه سیستم آموزشی، حذف کرده‌اند و امروز می‌بینیم که دانش آموزان ساعت‌ها برای کنکور و امتحان و حفظ کردن محتوای کتب وقت می‌گذارند، اما یک ساعت در روز تفکر نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همین امر سبب شده که امروز در مراکز علمی ما اندیشه‌ورزی مطرح نباشد بلکه روحیه خود کم‌بینی، عدم اعتماد به نفس، نا امیدسازی انسان‌ها در زندگی، پوچ گرایی و. در بعضی از این مراکز و حتی در بین مردم در حال ترویج است و بر منش و رفتار انسان‌ها تاثیر گذاشته است.

امام جمعه یزد اظهار داشت: خداوند متعال در نهاد بشر محبت، عاطفه و سرشت خدایی قرار داده، اما برخی فرهنگ‌های وارداتی به دنبال ترویج زندگی مادی هستند و القائاتی که انجام می‌دهند، در مسیر دور کردن انسان از فطرت الهی است.

وی با بیان اینکه ما با فرهنگ عمومی و فرهنگ فردی مواجه هستیم، افزود: فرهنگ عمومی، سبک و سیاق حرکت در جامعه را برای افراد تعریف می‌کند و در بسیاری از فضا‌ها نظیر مدارس و دانشگاه‌ها، فرهنگ عموم بر رفتار فرد تاثیر می‌گذارد.

ناصری با بیان اینکه فرهنگ جبهه نیز نوعی از فرهنگ بود، عنوان کرد: برخی افراد با بینش و نگرش و رفتار خاص خود، به جبهه رفتند و از فرهنگ جبهه‌ها تاثیر گرفته و تا پای جان خود در مقابل دشمن از ارزش‌های اسلام و انقلاب دفاع کردند و بسیاری از آن‌ها به شهادت رسیدند.

امام جمعه یزد ادامه داد: قبل از انقلاب فرهنگ بی توجهی، بی قیدی و بی تفاوتی بین بخش زیادی از مردم حاکم بود، اما امام راحل این رویه را تغییر داد و مردم را نسبت به سرنوشت کشورشان حساس کرد.

وی گفت: در دنیا برای ترویج فرهنگ مدنظر خودشان، برنامه ریزی و راهکار دارند و متخصصان آن‌ها مهندسی فرهنگ می‌کنند تا کشور‌های اسلامی را از فرهنگ اصیل اسلامی خود دور کنند، اما در کشور ما این رویه وجود ندارد و ما برای نگه داشتن آداب و رسوم و اخلاق زندگی خود برنامه ریزی جمعی و مهندسی شده نداریم.

ناصری تصریح کرد: علاوه بر اینکه باید به مهندسی فرهنگ بپردازیم و راهکار در این زمینه ارائه دهیم، باید برای مقابله با فرهنگ‌های نادرست دشمن نیز ابزار مقابله داشته باشیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ پیشرفت، کمال و توسعه باید در جامعه ما ترویج شود، زیرا دشمن در تلاش برای ترویج فرهنگ رخوت، نا امیدی و تنبلی است که در نهایت به ذلت ختم می‌شود.

امام جمعه یزد اظهار داشت: متولیان امر فرهنگ اگر می‌خواهند در این زمینه تحول ایجاد کنند و شاهد ارتقاء فرهنگ عمومی باشیم باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه را پای کار بیاورند تا کلیات طرح‌ها در حوزه فرهنگ تصویب و توسط دستگاه‌های اجرائی به مرحله اقدام و اجرا برسد.

ارسال نظرات