طبق اعلام مسئولان گمرک ایران، طی هفته‌های اخیر، تقریبا همه مرزهای زمینی برای ورود و خروج مسافر از کشور بازگشایی شده و مسافران با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی امکان تردد دارند.
کد خبر: ۹۳۸۹۶۱۴
|
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، از اسفند ۱۳۹۸ و با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی در مرز‌ها در حوزه تجاری و مسافری اعمال شد، اما به تدریج در اوایل سال ۱۳۹۹ محدودیت تجاری و مبادلات کالا برطرف و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و عمدتاً به صورت ترانشیپمنت تجارت از سرگرفته شده بود، اما تا همین مدتی پیش تردد مسافر از مرز‌ها و حتی ورود به ایران حتی به صورت زمینی ممنوع بود مگر در شرایط خاص و با مجوز‌های خاص صورت می‌گرفت.

اما طی یکی دو هفته گذشته شرایط تغییر کرده و با رفع محدودیت‌ها ورود مسافر از مرز‌های زمینی و حتی خروج آن از سر گرفته شده است.

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد: در حال حاضر مرز ترکیه به طور کامل باز است و مسافران می‌توانند از طریق زمینی وارد یا خارج شوند. همچنین مرز افغانستان، پاکستان، ارمنستان و مرز کشور‌های حاشیه خلیج فارس با مشکلی در حد تردد مسافر مواجه نیست، البته داشتن تست پی سی آر و کارت واکسیناسیون برای ورود در اکثر این کشور‌ها اجباری است.

طبق این گزارش، در مرز عراق همچنان محدودیت‌ها وجود دارد و ورود به بخش عربی این کشور صرفاً به صورت هوایی مجاز است، در مسیر زمینی مسافران برای ورود فقط می‌توانند به بخش اقلیم کردستان عراق تردد کنند، اما باید مجوز لازم را دریافت کنند. در مرز ترکمنستان محدودیت‌ها پابرجا و ورود و خروج مسافر همچنان صورت نمی‌گیرد.

این در حالی است که تردد مسافر در مرز‌ها از طریق هوایی نیز از مدت‌ها پیش با مشکلی مواجه نبوده و درجریان است.

به گفته سخنگوی گمرک ایران، در حال حاضر تردد کالا با مشکلی مواجه نیست، اما طی روز‌های اخیر پذیرش کالا از سمت روسیه که عمدتاً تره‌بار است با کاهش مواجه شده است.

ارسال نظرات