مدرس مبانی تربیت اسلامی در برنامه «بدون توقف» با تأکید براینکه در ازدواج باید به هر معیاری به اندازه در ازدواج بها دهیم، تصریح کرد:نگاه جوانان در ازدواج با فلسفه قرآنی تناسب داشته باشد.
کد خبر: ۹۳۸۹۶۱۳
|
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام «محسن عباسی ولدی» در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه ملاک‌های معنوی هر فرد برای ازدواج باید متناسب با اهداف زندگی‌اش تعریف شود، گفت: مثلاً ممکن است یکی بگوید اینکه همسرم دروغ نگوید و حق‌الناس نکند برای من کافی است، رابطه‌اش با خدا به من ربطی ندارد، خوب پس باید با کسی ازدواج کند که او هم همین ویژگی را داشته باشد یا کسی که نماز برایش مهم است نمی‌تواند با کسی ازدواج کند که کاهل نماز است.

وی در خصوص اینکه چطور می‌شود هم کمال‌طلب بود و هم معیار‌های واقعی داشت، توضیح داد: تعریف ما از معیار واقعی این است که ما قرار است در همین جامعه و از میان همین افراد انتخاب کنیم، اتفاقاً یکی از ارکان کمال‌گرایی، واقع‌نگری است، کمال باید نقطه مطلوب شما باشد، اگر قله را در نظر بگیرید هم نمی‌توانید بپرید، باید مراتب را طی کنید، معیار‌های ما باید درجه‌بندی شده باشد، معیار درجه یک یعنی فرد بدون آن‌ها احساس خوشبختی نکند و نتواند زندگی کند، معیار‌های درجه دوم هم معیار‌های ترجیحی هستند.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: در زمینه کمال‌طلبی هم می‌گوئیم معیار‌های درجه یک‌تان را انتخاب کنید تا آن همسویی اصلی‌ترین معیار برای تشخیص درجه یک بودن باشد اگر شما بتوانید یک ازدواج موفق داشته باشید که به آرامش برسید این آرامش پایه‌ای برای رشد شماست، نکته پایانی که کلیدی هم هست این است که فراموش نکنیم در ازدواج باید به هر معیاری به اندازه و ارزش و دخالتش در ازدواج بها دهیم، چه تعداد از ملاک‌هایی که به آن فکر می‌کنیم با فلسفه ازدواج که رسیدن به آرامش است تناسب دارد؟ اگر اینطور نگاه کنیم بسیاری از این ملاک‌ها حذف می‌شوند و برخی از ملاک‌ها از ارزش می‌افتند.

عباسی ولدی با اشاره به اینکه جوان‌هایی که اولین معیارشان قیافه است چیزی را در نظر گرفته‌اند که خیلی در آرامش و همسویی آن‌ها در ازدواج تأثیری ندارد، گفت: اگر مرد چشم‌چران باشد و دائم قیافه‌های مختلف ببیند حتی اگر همسرش نمره ۲۰ هم باشد باز هم راضی نخواهد شد، واقعاً منهای نگاه مردم این تفاوت‌های ظاهری چقدر می‌تواند مهم باشد، حواس‌تان باشد شما می‌خواهید فردی را انتخاب کنید که نسل‌تان را تا قیامت با او مدیریت کنید، اگر من خوب انتخاب کرده و قواعد زندگی مشترک را رعایت کنم این زندگی خاصیتش عشق‌زا و عشق‌افزاست.

وی ادامه داد: یک زن اگر خوش اخلاق و مهربان باشد، حواسش به مادری و زندگی‌اش باشد، قانع باشد، اقتدار و حرمت مرد را حفظ کند ولو اینکه نمره قیافه‌اش ۱۲ هم باشد برای مردش خیلی زیباتر از آن زن زیبایی است که این خصوصیات را ندارد. بخشی از جذابیت و زیبایی برمی گردد به ارتباط عاطفی با طرف مقابل، اگر مردی فکر می‌کند که همسرش به لحاظ خصوصیات اخلاقی تقریباً کامل است و ایراد جدی ندارد، اما به لحاظ ظاهر نمی‌تواند دوستش بدارد باید مشکل را در وجود خودش پیدا کند و خودش را درست کند.

این محقق و پژوهشگر در حوزه سبک زندگی همچنین یادآور شد: او اگر با کسی زندگی کند که نمره قیافه‌اش ۲۰ هم باشد بعد از اینکه قیافه همسرش تکراری شد باز هم خوبی‌های اخلاقی همسرش نمی‌تواند چشمش را پر کند. مهم این است که من دلم برای همسرم تنگ شود، دوری‌اش برایم سخت باشد، ناراحتی‌اش مرا ناراحت کند، این مهم است ولو اینکه دیگران بگویند با هم تناسب نداریم.

وی با تأکید براینکه من معتقدم در انتخاب باید شخصیت طرف مقابل را در یک بسته دید، اظهار کرد: این بسته می‌تواند سه بُعد داشته باشد، افکار و عقاید طرف، روحیات و خلقیاتش و ظاهرش، اگر شما صرفاً اول از دروازه قیافه وارد شوید حتماً اشتباه می‌کنید، شخصیت این فرد باید در این مجموعه برای من جذاب باشد نه اینکه قیافه به تنهایی جذاب باشد، ولی وقتی در میانگین روحیات و افکار می‌آید یک نمره‌ای به شخص بدهد که نقص قیافه را بپوشاند. اما حواس‌مان هم باشد در معیار‌های درجه یک تردید و شوخی نداریم که فکر کنیم می‌توانیم طرف را عوض کرده و طبق معیار خودمان کنیم.

این مشاور خانواده در پایان عنوان کرد: ما در ازدواج باید یک ذهن منظمی در خصوص معیار‌ها همچون خط کش درباره انتخاب‌ها داشته باشیم و این خط کش همراهمان باشد، چون بدون وجود این معیار‌ها خواستگاری رسمی و سنتی هم فایده ندارد.

ارسال نظرات