ر بیست و نهمین هفته کتاب و کتابخوانی ۵۶۰ برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۳۸۸۹۴۴
|
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها ظهر امروز به مناسبت بیست و نهمین هفته کتاب و کتابخوانی در جمع اصحاب فرهنگ و رسانه استان یزد با اشاره به شعار امسال هفته کتاب با نام جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم اظهار داشت: سال‌ها است مخارن تمام کتابخانه به روی تمام مردم باز است، اما همچنان بسیاری از مردم هستند که با موقعیت‌های خوب و جدید ایجاد شده در کتابخانه‌ها آشنا نیستند.

وی به شاداب سازی کتابخانه‌های عمومی به خصوص بخش‌های کودک توجه شده است، سال‌های دور کتابخانه‌ها چندان فضای دلنشینی نداشتند، اما اکنون کتابخانه‌ها به فضای زیبا و پاتوق فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است و از کارکرد دستی خود خارج شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به پذیرش بی‌قید و شرط کتابخانه‌های عمومی از هر تابعیت و جنسیتی خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی فرصت خوبی در اختیار مخاطبان عام و خاص قرار داده و بخش‌های مختلفی همچون VIP و اتاق خصوصی مطالعه دارد.

دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه در استان یزد ۱۱۴ کتابخانه داریم عنوان کرد: ۸۶ باب کتابخانه شهری، ۲۷ باب روستایی و یک باب مستقل است، که از این تعداد ۱۰۰ باب نهادی، ۱۲ باب مشارکتی، یک باب مستقل است.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب از افتتاح تالار فرهنگ و هنر نگین در گذر فرهنگ و هنر استان یزد خبر داد و گفت: این مجموعه توسط دو خیر ایجاد شده و به یادبود فرزندشان نام گرفته و به شیوه سنتی یزد طراحی شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی و تجهیزاتی انجام شده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد تصریح کرد: تاکنون ساماندهی، افزایش فضا، بهسازی و تجهیز بیش از ۳۵ کتابخانه شهری، ۱۵ کتابخانه روستایی و مناطق محروم انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با بیان اینکه همچنین ساماندهی و سیستم سرمایشی و گرمایشی در ۷۰ کتابخانه در سراسر استان انجام شد خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را به کار بردیم تا در هر منطقه و شهر یک کتابخانه بازسازی شود و برآورد شد در حدود ۳۰ میلیارد اعتبار مجدد برای این اقدام نیاز است و در حال تأمین اعتبار هستیم.

وی افزود: در شهر‌ها و مناطق مختلف استان همچون شاهدیه، حمدیا، اسکان و حسن‌آباد و جای جای استان کتابخانه‌ها بازسازی شدند از جمله این موارد کتابخانه‌های فاضل اردکان، محمد مفیدی بافق، فاطمه الزهرا خاتم، شفیعی ابرکوه، امام علی یزد هستند.

دوست فاطمی‌ها ادامه داد: همایش‌های مجازی متنوع زیادی در سطح کتابخانه‌ها انجام شده، همایش ملی جوانه‌ها، فعالیت‌های مجازی گوناگون، مسابقات کتابخوانی، قصه‌گویی، رونمایی از کتاب از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

مهدیه‌السادات حسینی مطلق، کارشناس فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این نشست اظهار داشت: در هفته کتاب ۵۶۰ برنامه در سطح استان و کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار می‌شود.

وی گفت: این برنامه‌ها شامل ۶۰ نشست کتاب‌خوان و معرفی کتاب، بیش از ۵۵ مسابقه کتاب‌خوانی، دو جلسه رونمایی و نقد کتاب، هفت کارگاه مشاوره، ۳۱ برنامه‌ها مناسبتی، ۹ کارگاه آموزشی، ۳۹ محفل ادبی و ۳۵۰ برنامه ویژه کودک در بخش‌های قصه‌گویی، کاردستی و کتاب‌خوانی اجرا می‌شود.

کارشناس فرهنگی با اشاره به اجرای برنامه‌ها به صورت مجازی و حضوری افزود: در وضعیت کرونا آموزش‌های تخصصی به کتابداران داده شد و تمام کتابداران آموزش‌های عمومی و تخصصی زیادی دیدند.

از اقدامات خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی استان این است که در بخش‌های مختلف همچون قصه‌گویی، فلسفه برای کودکان آموزش‌هایی کارمندان داده شده است و تاکنون دوره‌های فدک، دوره‌های روانشناسی ارتباط با کودک، داستان نویسی خلاق، محافل ادبی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

تاکنون زیرساخت‌های زیادی برای زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده است و کتابخانه‌ها آماده هستند در بخش‌های آموزش زراعت، دامداری، زنبورداری می‌توانیم خدمات آموزش‌هایی را به مناطق روستایی ارائه بدهیم.

ارسال نظرات