دکتر میثم پیله فروش دستیار وزیر افتصاد در زمینه پایش عدالت اقتصادی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، راهکارهایی برای کنترل قیمت ارز در کشور، ارائه کرد.
کد خبر: ۹۳۸۸۳۰۱
|
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر میثم پیله فروش دستیار وزیر افتصاد در زمینه پایش عدالت اقتصادی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، راهکارهایی برای کنترل قیمت ارز در کشور، ارائه کرد.

 دکتر میثم پیله فروش کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه با حضور در برنامه 《سلام تهران》درباره چند نرخی بودن ارز گفت: چند نرخی بودن ارز خوب نیست. از سال ۹۷، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاها اختصاص داده شد تا کالاهای ارزان تری به دست مردم برسد. اما از سال ۹۷ تا اردیبهشت امسال، میانگین افزایش قیمت کالاها ۱۷۰ درصد بوده است.

وی افزود: کالاهایی که برای تامین آنها ارز دولتی اختصاص داده شده بود، تورم ۲۰۰ درصدی داشته اند.

دکتر پیله فروش بیان کرد: یک سیاست با تمام انتقادهای مطرح، اگر به نفع مردم باشد، باید ادامه پیدا کند، اما در سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، با افزایش واردات و کاهش مصرف مردم در برخی کالاها، همچنان میانگین رشد قیمت آن چند برابر بوده است. به طور مثال از سال ۹۶، مصرف گوشت گوساله -۲۳، گوشت گوسفند -۲۳ و روغن نباتی -۶ کاهش یافته و در عین حال واردات غذاهای مرتبط با این کالاها رشد داشته است، پس چرا قیمت آنها بالا رفته است؟

وی با بیان اینکه معمولا بخشی از قاچاق معکوس است، ادامه داد: قاچاق معکوس یعنی اینکه کالا وارد می شود اما به جای اینکه به دست تولیدکننده برسد، سر از کشورهای دیگر درمی آورد. از طرفی گاهی وقت ها مجوز برای واردات کالای اساسی است اما به اسم کالای اساسی، چیزهای دیگری وارد می شود. در بخش دیگر هم، افزایش واردات انگیزه کشاورز داخلی را برای تولید کاهش می دهد.

پیله فروش توضیح داد: از مرداد ۹۷ ارز دولتی فقط برای واردات کالای اساسی اختصاص داده شد، امکان دارد بخشی از ارز برای کالاهای اساسی صرف شده و مابقی برای واردات کالاهای دیگر مثل غذای حیوانات خانگی و... مصرف شده باشد. باتوجه به اتفاق های پیش آمده، پیشنهاد من این است که دولت آقای رئیسی، سیاست دیگری را برای تامین غذای ارزان مردم در پیش بگیرد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه الان نرخ واقعی ارز چقدر است، گفت: پاسخ به این سوال خیلی سخت است. نمی توان با مبادله ۱۰۰ هزار دلار به یک قیمت، بگوییم که قیمت ارز همین است. به نظرم ارز بهینه ارزی است که با آن صنعت راه بیفتد، تفریح به خارج از کشور نرود و چرخه اقتصاد مملکت با آن بچرخد.

وی با بیان اینکه نباید به قیمت آسیب زدن به مردم، تقاضا برای ارز ایجاد کنیم، مطرح کرد: اگر در خارج خانه نخریم و یا ارز را صرف سفر نکنیم، میتوان بازارش را کنترل کرد. با ایجاد موقعیت های سرمایه گذاری سودآور در داخل و تسهیل گری در صادرات و ورود ارز به داخل میتوان برای کمک به این موقعیت اقدام کرد. با ارتباط متقابل بین مردم و دولت مردان این مشکل حل خواهد شد.

پیله فروش درباره افزایش قیمت دلار گفت: طبق متغیرهای فعلی اقتصاد ایران هیچ دلیلی برای افزایش ارز وجود ندارد زیرا صادرات و ورود ارز بیشتر شده است.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

ارسال نظرات