رئیس سازمان چای با اشاره به تولید سالانه ۳۰ هزار تن چای خشک در کشور و کمبود حدود ۴۰ هزار تنی در سال، گفت: برای تأمین مصرف داخلی نیازمند واردات چای هستیم.
کد خبر: ۹۳۸۶۴۱۳
|
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حبیب جهانساز بعد از ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به پایان فصل برداشت برگ سبز چای از باغات شمال کشور، اظهار کرد: امسال ۱۳۵ هزار و ۴۶۹ تن برگ سبز چای توسط چایکاران استان‌های گیلان و مازندران برداشت شده است.

وی با بیان اینکه دولت ۱۰۰ درصد سهم خود از مطالبات چایکاران را تا ۱۵ مهر ماه پرداخت کرده است، گفت: تا این تاریخ ۸۵ درصد سهم کارخانجات نیز به حساب چایکاران واریز شده است.

جهانسار با اشاره به اینکه بعد از پایان فصل برداشت بهزراعی باغات چای از اولویت‌های سازمان چای است، افزود: در همین راستا از طریق دو بانک عامل تسهیلات ارزان قیمت با سود چهار درصد برای چایکاران و ۱۰ درصد برای کارخانجات با بازپرداخت حداقل ۴ ساله در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای چایکاران به ازای هر هکتار چهار میلیون تومان و برای انجام کف بر، هرس و احیای باغات چای پیش بینی شده است، گفت: کارخانجات نیز می‌توانند از تسهیلات پیش بینی شده برای نوسازی و تجهیز کارخانه‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به واردات چای و با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن چای خشک در داخل وجود دارد، ادامه داد: نیاز مصرف سالانه چای در کشور ۱۰۰ هزار تن است که یکی از وظایف سازمان چای تأمین این نیاز است به همین دلیل سالانه مجبور به واردات حدود ۷۰ هزار تن چای خشک به کشور هستیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌های برای افزایش میزان تولید در داخل استفاده شود، بیان کرد: امسال به امروز ۳۲ هزار تن چای خشک وارد کشور شده و تا پایان سال باید این میزان به ۶۰ هزار تن برسد.

جهانساز در ادامه با اشاره به کیفیت بالای چای تولیدی داخل، اضافه کرد: مصرف کنندگان به دنبال چای ایرانی هستند، اما توان تولید داخلی بیش از ۳۰ هزار تن نیست و برای جبران نیازمند واردات چای هستیم.

====

ارسال نظرات