وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حیات دوم طرح‌های کلان ملی را در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرده‌ایم و۳ طرح به تصویب رسیده است.
کد خبر: ۹۳۸۶۴۰۱
|
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه شورای عتف که امروز (یکشنبه ۹ آبان‌ماه) با حضور اعضای کمیسیون دائمی این شورا در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: در این برهه از زمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهی ندارد جز آنکه بخشی از پتانسیل تحقیقاتی را در راستای نیازهای جامعه قرار دهد و این امر تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات بنیادی دارای ارزش خاصی است و باید با قوت پیش رود، افزود: برج تولید علم در کشور همواره خودنمایی می‌کند ولی این امر در برج تولید فناوری و نوآوری نیز باید جلوه‌گر باشد؛ باید تلاش کنیم بحث فناوری و نوآوری نیز رشد کرده و جایگاه خود را بیابد.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به اینکه سامانه جامع تحقیقات نیازمحور را آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که نیازهای کشور احصاء شده و سعی کنیم برای تحقیقات کاربردی سیستمی طراحی کنیم تا به صورت سیستماتیک و نهادینه دنبال شود، لذا با بهره‌مندی از امتیازهای ترغیبی و تشویقی اساتید و دانشجویان را به سوی این مهم سوق دهیم.

به گفته زلفی‌گل، استفاده از پتانسیل انجمن‌های علمی به عنوان یک بدنه کارشناسی امری ضروری است.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی، بهترین و قوی‌ترین صنف علمی هستند که می‌توانیم دست نیاز و طلب یاری به سمت آنها دراز کنیم، تصریح کرد: طی نامه‌ای به ۴۴۰ انجمن علمی کشور از آنها درخواست شده است که هر یک از انجمن‌ها به تعداد گرایش‌هایی که عضو آن انجمن هستند یک پروژه کلان ملی اعلام کنند.

وزیر علوم در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: باید علاوه بر چالش‌های اساسی کشور، هنر آن را داشته باشیم که از همه اقشار علمی کشور کمک گرفته و آنها را به سمتی سوق دهیم که خودشان برای خود آرمان‌هایی را به تصویر بکشند.

غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز در این نشست، اظهار داشت: حیات دوم طرح‌های کلان ملی را در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرده‌ایم و طی ۶ ماهه گذشته، ۳ طرح به تصویب رسیده است.

وی افزود: ۳۰ میلیارد تومان برای طرح‌های کلان ملی در نظر گرفته شده است و امید است با توجه به ریل‌گذاری جدید در طرح‌های کلان ملی کمک شود تا این مبلغ تخصیص یابد.

گفتنی است در این نشست گزارشی از اولویت‌های پژوهشی علم و فناوری کشور در افق ۱۴۰۱ _ ۱۴۰۵ و همچنین پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور ارائه شد.

ارسال نظرات