رهبر ائتلاف «فتح» عراق در سخنانی تأکید کرد که هرگونه دخالت خارجی در انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق مردود است.
کد خبر: ۹۳۸۰۵۰۱
|
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، «هادی العامری» رهبر ائتلاف «فتح» عراق سخنانی را در خصوص انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور مطرح کرد. وی گفت: هرگونه دخالت سیاسی خارجی در انتخابات مردود بوده و پذیرفتنی نیست.

بر اساس این گزارش، رهبر ائتلاف فتح عراق همچنین عنوان کرد: هیچ‌گونه استفاده از پول‌های سیاسی و سلاح در انتخابات پارلمانی زودهنگام پذیرفتنی نیست. ما بر روی این موضع خود تأکید داریم.

چندی پیش «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق از نظارت بین‌المللی بر روند برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور خبر داد. نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق در این خصوص تصریح کرد: ۸۰۰ ناظر سازمان ملل بر انتخابات این کشور نظارت خواهند داشت. لازم است که این انتخابات شفاف برگزار شود. تعداد زیادی از ناظران بین‌المللی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب هستند.

او با اشاره به اینکه مأموریت هیأت سازمان ملل در خصوص انتخابات عراق با هیأت‌های پیشین متفاوت است، گفت: هیأتی که سال ۲۰۱۸ در فرایند انتخابات مشارکت داشت، فقط به مسائل امنیتی پرداخته بود، اما هیأت کنونی کمک فنی بزرگی به برگزاری انتخابات خواهد کرد.

کمتر از یک هفته دیگر تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق باقی مانده است. انتخابات پارلمانی زودهنگام در حالی قرار است در روز ۱۸ مهرماه برگزار شود که پیشتر گمانه زنی‌های فراوانی پیرامون تعویق مجدد زمان آن مطرح شده بود. با این حال، در نهایت دولت عراق که پیشتر برگزاری انتخابات را یک مرتبه به تعویق انداخته بود، این بار اعلام کرد که این انتخابات در همان موعد از پیش تعیین شده برقرار خواهد بود.

در همین ارتباط، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از آغاز طرح امنیتی ویژه انتخابات عراق خبر داد. وی اعلام کرد که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، نیروهای نظامی در نقاط مختلف به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. این مقام نظامی ارشد عراق اعلام کرد: نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا امنیت انتخابات پارلمانی زودهنگام را تأمین کنند. به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم خللی در امنیت انتخابات وارد سازد.

در این میان، نیروهای «حشد شعبی» عراق نیز نقش مهم و بسزایی در تأمین امنیت انتخابات دارند. در همین ارتباط، «أیوب الربیعی» نماینده پارلمان عراق می‌گوید: «نیروهای امنیتی عراق و نیز حشد شعبی برای جلوگیری از هرگونه ایجاد اخلال در روند برگزاری انتخابات پارلمانی توسط تکفیری‌ها، از آمادگی قدرت کافی برخوردار هستند. حشد شعبی اجازه هیچ‌گونه اخلال در روند برگزاری انتخابات را نمی‌دهد».

ارسال نظرات