حجم ورودی آب به مخازن سدهای کشور طی سال آبی گذشته نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن ۴۷ درصدی کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۳۸۰۱۱۷
|
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس آمار دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران، در پایان سال آبی ۹۹-۱۴۰۰، مجموع ظرفیت مخازن سد‌ها ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نشان دهنده ۳۹ درصد پرشدگی مخازن است.

بر این اساس، به تبع کاهش میزان بارش‌ها، حجم ورودی آب طی سال آبی ۰۰ - ۹۹ برابر با ۲۹ میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۵۵ میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۴۷ درصدی ورودی آب به مخازن سد‌های کشور است.

همچنین آخرین وضعیت سد‌های کشور نشان می‌دهد که در شروع سال آبی جدید میزان ذخایر آب در مخزن سد‌ها به ۱۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ دارای ۲۹ درصد کاهش است.

بر اساس این آمار، به تبع کاهش میزان ورودی به سد‌های کشور، خروجی آب از سد‌ها نیز با کاهش مواجه بوده و در این مدت ۳۷ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سد‌های کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۳۴ درصدی برخوردار بوده است.

طبق آمار اعلام شده تا پایان شهریورماه، از ۱۹۹ سد موجود و فعال کشور، تنها سه سد بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد، ۱۲ سد در محدوده ۷۰ تا ۹۰ درصد، ۳۵ سد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۳۱ سد در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد و ۱۱۸ سد نیز متأسفانه کمتر از ۴۰ درصد پرشدگی را به خود اختصاص دادند.
ارسال نظرات