خبرهای داغ:
امیر حمزه نژاد
شعارهایی برای اجرا نشدن و ایجاد آسیب بیشتر بر بانوان
پس از هشت سالی که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری حول مطالبات غیرواقعی و برساخته زنان اصلاح طلب می چرخید و مطالبات بانوان را تا حد به ورزشگاه رفتن تقلیل داده بودند حالا در حوزه امور زنان و خانواده این امیدواری بوجود آمده است که مطالبات زنان رو به سوی مسائل واقعی و چالش‌های حقیقی آنان گرایش یابد. با توجه به بیراهه‌ای که در هشت سال گذشته طی شده است این مطالبات به نوعی تلنبار شده و شاهد انباشه شدن مطالبات و دغدغه های زنان ایرانی نیز هستیم.
کد خبر: ۹۳۷۲۴۵۹
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج:با تغییر قدرت بوسیله روند دموکراتیک این امیدواری بوجود آمده است که با چرخش مدیریت کشور و حضور نیروهای فعال، دغدغه مند و جوان در عرصه مدیریتی کشور بسیاری از مشکلات کشور برطرف شده و به سمت رشد و پیشرفت قرار گیرد. در همین رابطه در حوزه زنان نیز این تغییر محسوس بوده است. پس از هشت سالی که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری حول مطالبات غیرواقعی و برساخته زنان اصلاح طلب می چرخید و مطالبات بانوان را تا حد به ورزشگاه رفتن تقلیل داده بودند حالا در حوزه امور زنان و خانواده این امیدواری بوجود آمده است که مطالبات زنان رو به سوی مسائل واقعی و چالش‌های حقیقی آنان گرایش یابد. با توجه به بیراهه‌ای که در هشت سال گذشته طی شده است این مطالبات به نوعی تلنبار شده و شاهد انباشه شدن مطالبات و دغدغه های زنان ایرانی نیز هستیم.

پیشتر موضوعاتی چون دوچرخه سواری بانوان، به ورزشگاه رفتن آنان مطرح بود اما امروز اگر این مطالباتی که ذکر شد را در حوزه ورزش زنان به حساب بیاوریم شاهد مطالبات واقعی خواهیم بود. از رشد حوزه ورزش حرفه ای زنان گرفته تا تربیت بدنی و سلامتی بانوان که پتانسیل ویژه‌ای در این حوزه وجود دارد و نیازمند ارائه امکانات مناسب و در شان بانوان ایرانی است. ورزش زنان ایران امروز به یک دغدغه خاص اجتماعی بدل شده است و در این راستا با درخشش زنان ورزشکار ایرانی در کارزارهای بین المللی این موضوع یک حالت انگیزشی نیز پیدا کرده است و باعث شده تا زنان در عرصه ورزش دغدغه های جدی تری داشته باشند.
پیشتر این دغدغه ها را به گونه ای مطرح می کردند که زنان نه به عنوان فعال بلکه به عنوان تماشاگر و نظاره گر بیرون از گود باشند اما این روزها با رشد و بالندگی فکری و ذهنی زنان دیگر این شعارها جایی در میان آنان ندارد. شعارهایی که می توان آنان را مواردی برای عملی نشدن و اجرایی نشدن نامید. شعارهایی که بیشتر باعث ایجاد چالش اجتماعی و تضاد اجتماعی می شد تا مشکل زنان را برطرف کند و در این پیچیدگی و به اصطلاح گل آلوده شدن آب این اصلاح طلبان بودند که ماهی خود را می گرفتند. موضوعی مثل ورزشگاه رفتن زنان در حالی که بسیاری از بازی های فوتبال زنان بی تماشاگر مانده بود از جمله این موارد است. درحالی موضوع ورزشگاه رفتن زنان و تماشای بازی مردان و ایجاد رونق بیشتر در بازی مردان مطرح می شد که اگر بازی حرفه‌ای زنان با حضور تماشاگران بیشتری انجام می شد اسپانسرهای مختلف برای سرمایه گذاری ورزشی در ورزش بانوان حضور می یافتند و پول و امکانات بیشتری عاید ورزش زنان می شد.
در حوزه های دیگر نیز نه تنها شاهد تلاش برای مشکلات زنان نبودیم بلکه بیشتر با نوعی سیاسی کاری مواجه بودیم. از جمله مسئله اشتغال زنان و مرخصی زایمان که بسیار موضوع مهمی برای قشر فعال و خصوصا زنانی است که در این زمانه مجبور هستند بخش یا کل مسئولیت خانواده خود را برعهده بگیرند. از جمله دیگر مواردی که البته در شعارهای انتخاباتی هم مطرح شده است مسئله بیمه زنان و خانواده است. مسئله بیمه زنان خانه‌دار یکی از مواردی است که با برنامه ریزی لازم و حضور شرکت های بیمه و با حمایت دولت و بخش خصوصی می توان آنرا به طور کاملا جدی اجرا کرد. در این روند هم به خانه داری وزن داده می شود و هم زنان خانه دار بعد از مدت‌ها که عمر خود را صرف تربیت فرزندان و ایجاد محیطی امن و آرام در خانه برای خانواده خود می کنند از مزایای فعالیت مثبت اجتماعی خود سود می برند.
اشتغال زنان بیرون از خانه نیز نیازمند حمایت کافی است. بسیاری از زنان هستند که حقوق و مزایای کمی دریافت می کنند و این میزان از حقوق کفاف زندگی آنان و دخل و خرج روزمره شان را نمی دهد. همچنین بنا به دلایل مختلف در هر جامعه ای زنان بی‌سرپرست و یا بد سرپرستی وجود دارند که نیاز به حمایت‌های زیادی دارند. در کشور ما هم تعداد این زنان قابل توجه هستند. بسیاری از آنان شغل و درآمدی ندارند و همین طور مسکن. این زنان که اغلب‌شان فرزند یا فرزندانی هم دارند نیاز به توجه جدی از سوی دولت دارند. اما در عمل دیده می‌شود کمک های ناچیزی اگر هم وجود داشته باشد با نیازهای آنها هم خوانی ندارد. اهتمام ویژه به مشکلات این قشر از زنان از جمله دغدغه های جدی حوزه بانوان محسوب می‌شود.
یکی از موضوعات مهمی که در جامعه وجود دارد و امروز دغدغه بسیاری از کارشناسان شده مسئله جمعیت است. اینکه جمعیت ایران رو به پیری می رود موضوعی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد اما از سوی دیگر با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و درمانی و ... دیده می شود که خانواده ها تمایل کمتری به بچه دار شدن دارند. هر چند که برخی مسائل فرهنگی از جمله شعار دروغین «فرزند کمتر، زندگی بهتر» هنوز در بخشی ازجامعه متبلور است و باعث شده تا موضوع ازدواج و فرزندآوری به مسئله ای سخت در جامعه تبدیل شود. در حوزه ازدواج جوانان نیز مشکلات بسیاری وجود دارد و هزینه های مادی و معنوی و عاطفی آن بسیار بالارفته است و با شرایط اقتصادی جامعه همخوانی ندارد.
در حوزه خانواده معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهوری باید تسهیلاتی را چه از زمان زایمان و چه در حوزه نگهداری و تربیت فرزندان ارائه کند. این روزها متاسفانه هزینه فرزندآوری و بزرگ کردن نوزادان و کودکان از شیر خشک گرفته تا پوشک بچه و بحث درمان و سلامت پزشکی نوزادان سر به فلک می کشد و بسیاری نیازمند ایجاد تسهیلات برای خانواده هاست و اجرای طرحی بهینه در این موضوع حتما به امر فرزند آوری کمک شایان توجهی می کند.
اگر بخواهیم موضوعات و مطالبات واقعی حوزه زنان و خانواده را احصاء کنیم به مسائل اساسی و بسیاری برمی خوریم اما برخی از مواردی که ذکر شد از جمله مباحث مهم و اولویت دار حوزه زنان است. مسئله اساسی دیگر این است که نباید مانند مدیریت هشت سال گذشته به چاه مطالبات غیرواقعی زنان افتاد و بایستی با تمیز دادن این موارد ضمن جلوگیری از ایجاد چالش و مشکل بیشتر برای زنان در راه پیشرفت و تعالی آنان گام جدی برداشت.
انتهای پیام/*
ارسال نظرات