خبرهای داغ:
تحلیلی بر فلسفه حجاب از دیدگاه ادیان الهی؛

اسلام دارای پشتوانه فکری و فلسفی قوی، در حفظ جایگاه حجاب و عفاف است/زن، مظهر جلال الهی

اسلام به دنبال ایجاد جایگاه ویژه برای زن است چرا که اگر زن و جایگاه زن آسیب ببیند، همه جامعه آسیب پذیر خواهد بود. اسلام دارای پشتوانه فکری و فلسفی برای حفظ جایگاه زن و حجاب و عفاف است.
کد خبر: ۹۳۵۷۹۹۶
|
۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

پوشش زن از احکام مشترک میان همه ادیان ابراهیمی «یهودیت، مسیحیت و اسلام» است که هر کدام جداگانه اهمیت و جایگاه آن را مورد تأکید قرار داده‌اند. تنها تفاوت در حدود حجاب و گاه فلسفه آن می‌باشد.

در آیین یهود، بر استفاده از پوشش سراسری برای اندام و پوشش سر تأکید شده است؛ البته در مورد دختران مجرد، موی سر به شرط سادگی می‌تواند مشخص باشد. به عبارت دیگر در یهودیت، رعایت حجاب متلازم با تأهل است؛ حال آن که در آیین مسیحیت، تجرد مقدس شمرده می‌شود، لذا رعایت پوشش کامل و پرهیز از آرایش و جلوه‌گری برای از بین بردن زمینه تحریک در جامعه، به صورت شدیدتری دنبال شده است؛ چرا که رهبانیت و ترک لذایذ دنیوی از اصول این دین بوده و فلسفه پوشش هم به همین امر برمی‌گردد.

در اسلام رعایت حجاب به منظور حفظ پاکی و قداست زن و اجتماع مورد توجه خاص قرار گرفته و حدود آن با توجه به آیات و روایات، پوشاندن همه بدن به جز وجه و کفین معرفی شده است.

فطرت انسان با برهنگی و پوشش نامناسب سازگار نیست

صغری رامندی طلبه حوزه علمیه با اشاره به کرامت زن در نشست تعاملی با اصحاب رسانه با محوریت فلسفه حجاب و عفاف در ادیان الهی که از سوی کانون خواهران بسیج رسانه رسانه استان برگزار شد بیان کرد: جایگاهی که در ادیان نسبت به زن بیان شده متفاوت است اما آنچه مسلم است در ادیان مختلف نسبت به نوع پوشش زن، نگاه ها مبنی بر پوشش کامل زن است. اما آنچه قابل توجه است حیا و عفاف است که حتی در بین زنانی که حجاب کامل ندارند نیز وجود دارد و نسبت به آن حساسیت ویژه ای دارند.

وی گفت: بی شک هر انسانی در هر جایگاهی بر این اصل اذعان دارد که خالق انسان با توجه به نیازهای انسان، شرایطی را ایجاد کرده که فطرت انسان با برهنگی سازگار نبوده و لذا پوشش را اصلی مهم در زندگی انسان قرار داده است و وقتی حضرت آدم و حوا به زمین هبوط کردند برای حفظ خود به دنبال پوشش مناسب بودند و لذا این کرامت اولین آموزه خداوند به انسان بود که خود را بپوشاند.

در ادیان الهی پوشش و حجاب به شکل های مختلف بیان شده

این فعال حوزه حجاب و عفاف با اشاره به مقوله حجاب و پوشش در ادیان مختلف عنوان کرد: پوشش و حجاب از همان دوران حضرت آدم وجود داشته و مختص دین اسلام نمی باشد بلکه در ادیان مختلف پوشش و حجاب به شکل های مختلف بیان شده است.

وی با اشاره به تفاوت اصطلاحی و لغوی حجاب افزود: آنچه در قرآن اختصاصا به معنای اصطلاحی حجاب می پردازد چهار آیه بوده و مابقی آیات مربوط به حجاب به معنای لغوی و معنای پوشانندگی «حجاب» می پردازد. در معنای اصطلاحی، تعابیر مختلفی از حجاب وجود دارد. آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور، آیات سوره احزاب، آیاتی که در قرآن آمده برابر با فطرت انسانی است و خداوند آیات را بر اساس فطرت انسان آفریده همچنان که ادیان دیگر نیز بر اساس فطرت به موضوع حجاب اهمیت می دادند.

سیره بانوان بنی‌اسرائیل در عهد عتیق بر رعایت عفت و حریم حجاب بوده است

رامندی در ادامه اضافه کرد: ویل دورانت در کتاب «تاریخ تمدن» از کتابی به نام «بت یعقوو» نام برده و به نقل از آن که یک کتاب عبری است به موضوع حجاب زنان یهودی اشاره می کند که در بخش حجاب زنان به طور مفصل در باب کیفیت پوشش و حجاب زنان بحث کرده که در آن از لباس های گشاد و بلند، نام برده همچنین نبستن کمربند برای ناپدید شدن حجم بدن، مچ دار بودن آستین ها، تمام دور گردن پوشانده شود، حتی پاها باید پوشیده باشد و از پشت جوراب نباید پوست پا دیده شود و جوراب‌های عکس‌دار و با رنگ‌های تند ممنوع است. همچنین پوشش سر باید تمام موی سر را بپوشاند و آرایشی که باعث جلب توجه دیگران گردد گناه بسیار بزرگی است.

طلبه حوزه علمیه عنوان کرد: قابل ذکر است که حدود و پوشش مذکور برای زنان متأهل است و از نظر آیین یهود، دختر یهودی تا قبل از ازدواج حدود خاصی برای پوشش دارد و آن عبارت است ‌از پوشش ساده لباس که دامن آن تا ده سانت زیر زانو و آستین آن تا آرنج است و موی سر به شرط سادگی می‌تواند مشخص باشد (البته هنگام عبادت باید پوشیده شود) و در صورتی که به شانه برسد باید جمع گردد. لذا همانطور که نقل شد، سیره بانوان بنی‌اسرائیل(زنان انبیاء و بزرگان بنی‌اسرائیل) در عهد عتیق بر رعایت عفت و حریم حجاب بوده است.

دین اسلام، قائل به ازدواج است

رامندی با اشاره به فلسفه حجاب در ادیان مختلف اضافه کرد: با نگاهی به ادیان مختلف و جوامع بشری می توان نتیجه گرفت که هر جامعه ای با توجه به روش هایی که در فرهنگ آن جامعه وجود دارد، حجاب را پذیرفته است. در دین مسیحیت، قائل به رهبانیت است و حجاب برای طیف زنان مختلف تعریف می شود و به طور مثال حجاب راهبه ها و رنگ چادر آنها بر اساس رتبه بندی متغیر است. این نوع فلسفه از رهبانیت نشأت گرفته و چون قائل به تجرد می باشند. این در حالی است که در دین اسلام ابتدا موضوع ازدواج مطرح می شود و در دین مسیحیت، تجرد بیان می شود.

وی گفت: اگر تجرد و رهبانیت پیش فرض یک دین باشد، باید عواملی را که باعث تهییج و تحریک افراد می شود را از میان بردارد. پس منشأ حجاب در مسیحیت، همان گرایش به تجرد است و نگاه آنها برای رسیدن به کمال و جلوگیری فساد در جامعه تجددگرایی است. این در حالی است که دین یهود، قائل به ازدواج است و اندیشه اختصاصی برای زنان متاهل دارد. و در نگاه اسلام، کرامت و جایگاه زن بر خلاف نگاه فمنیست و اومانیست که نگاه ابزاری به زن دارند، اسلام عنوان می کند که جنس زن و مرد از یک گوهر آفریده شده است.(آیه اول سوره نسا)

زن، مطهر جلال الهی است

طلبه حوزه علمیه عنوان کرد: در نگاه اسلام، زن و مرد مکمل یکدیگرند و هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارد. لذا برمبنای نگاه کرامتی اسلام به زن، موضوع حجاب مطرح می شود که ازدواج و حجاب مطرح می شود که زن را مظهر جلال و زیبایی خداوند بر روی زمین بیان می کند. لذا نگهداری از این مظهر زیبایی، نیاز به شرایطی دارد و اسلام به دنبال ایجاد جایگاه ویژه برای زن است چرا که اگر زن و جایگاه زن آسیب ببیند، همه جامعه آسیب پذیر خواهد بود. اسلام دارای پشتوانه فکری و فلسفی برای حفظ جایگاه زن و حجاب و عفاف است.

شرایط گناه مهیاست و به دنبال مقابله با گناهیم!

وی افزود: متاسفانه در جامعه امروز، همه شرایط گناه فراهم شده و به دنبال ابزاری برای مقابله با فساد هستیم. اگر امروز شاهد از بین رفتن برخی زمینه های حجاب و عفاف در جامعه هستیم، نتیجه سالیان متمادی اتاق فکر صهیونیسم است که ریشه خانواده و زن را از بین ببرند و زمینه را برای اینکه زن ایرانی، خودش از مسیر درست منحرف شود ایجاد کرده و مبالغ هنگفتی را صرف این کار کردند.

رامندی گفت: امروز خلأ رسانه ای برای بیان فلسفه حجاب و واقعیت های موجود بسیار احساس می شود. امروز موضوع حجاب و معضلات مربوطه باید بعنوان یک موضوع جدی از سوی رسانه ها مطالبه شود.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها