مدرسه روستای پنجک مرزن‌آباد سال ۸۳ بر اثر زلزله ۱۰۰ درصد تخریب شده است، از آن سال به بعد یک کانکس به روستا دادند تا دانش‌آموزان بتوانند درس بخوانند حالا گروه جهادی امان رضا(ع) مازندران می‌خواهد بنای ساخت مدرسه جدید را در روستا بگذارد و می‌گویند؛ کار خیر ما مثل بومرنگ به خود ما باز می‌گردد.
کد خبر: ۹۳۴۵۴۲۴
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، جهادی‌های همیشه پابه کار همواره از خود نیکی و خیر به یادگار گذاشتند و پشتکار شبانه‌روزی‌شان از اینکه همواره در حوادث و مشکلات مختلف حضور دارند قابل تحسین است.

در روزهای کرونایی از خدمات گروه‌های جهادی زیاد شنیدیم از تولید ماسک و گان و لوازم بهداشتی تا تغسیل و تدفین اموات کرونایی، از کمک‌های معیشتی گرفته تا کمک به کادر بهداشتی و درمانی از داوطلب شدن در بحث تزریق واکسن کرونا تا هزار و هزار کار خیر دیگر که ثابت کردند در این راه می‌مانند و دست از تلاش برنمی‌دارند البته تلاش این افراد تنها منحصر به روزهای کرونایی نبوده بلکه قبل از کرونا در حوادث و بلایا نیز برجسته بوده است.

اتفاقات خوبی با تلاش‌های گروه‌های جهادی در بحث محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت آموزشی افتاده است؛ باید گفت با کمک این مهربانان حتی در برخی از مناطق صعب‌العبور پروژه‌های خوب و فاخری به سرانجام رسیده است.

باید گفت جهادگران در عرصه مدرسه‌سازی نیز همپای تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت انسان سازی وارد میدان شدند و  پیشینه فعالیت‌های جهادی در حوزه مدرسه‌سازی به ویژه در مناطق محروم توانسته بخشی از مشکلات کمبود فضاها و امکانات آموزشی را برطرف کند.

گویی خستگی برای جهادگران معنا ندارد این جهادگران که از ماجرای سیل تا کرونا خدمات ماندگاری به یادگار گذاشتند برای ساخت مدرسه در پنجک و بازسازی مدرسه‌ای در روستای تله مرزن‌آباد وارد میدان شد.

جهادگران گروه جهادی امام رضا (ع) مازندران هرجا احساس کنند نیاز است ورود پیدا می‌کنند و  این بار برای ساخت و بازسازی دو مدرسه در منطقه محروم مرزن‌آباد وارد میدان شدند، از کانکسی که لب پرتگاه قرار دارد از سختی‌های مسیر رسیدن به کانکس بگذریم که دانش‌آموزان با این سن کم چه خطراتی را به جان می‌خرند و امکان دارد هر لحظه این کانکس به اعماق دره پرت شود و مدرسه‌ای دیگر که شباهتی به مخروبه ندارد و اهالی با کمک چوب شرایط را به گونه‌ای فراهم کردند تا دانش‌آموزان بتوانند در این مدرسه درس بخوانند.

در شرایط کرونایی درست است فضای مجازی به کمک بخش آموزش آمد اما خیلی از دانش‌آموزان هستند باتوجه به نبود امکانات اینترنتی و در عمق محرومیت این روزها هم هر روز مسافت خانه تا مدرسه را در دل جنگل و حتی با عبور از رودخانه‌ها طی می‌کنند.

همواره در دوران مدرسه از ما سوال کردند علم بهتر است یا ثروت؛ ولی در روستاهای محروم می‌بینیم بدون ثروت راه علم چقدر سخت می‌شود این موضوع را دانش‌آموزان روستاهای پنجک و تله به عینه درک کردند از کیلومترهایی با هزار نگرانی طی می‌شود تا به کانکسی در لبه پرتگاه برسد تا دانش‌آموزانی که در فضای شبیه مخروبه درس می‌خوانند.

این بار جهادی‌ها برای ساخت مدرسه وارد میدان می‌شوند، قرار هست خشت روی خشت گذاشته شود و برای همیشه به مشکلات دانش‌آموزانی پایان دهد.

رضا دهقان مسوول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) مازندران، در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: در روستای پنجک مرزن‌آباد دانش‌آموزان در کانکس درس می‌خوانند که کانکس کنار پرتگاه است و به‌دلیل قدیمی بودن دانش‌آموزان از مشکلات بسیاری رنج می‌برند.

وقتی از نزدیک با کانکس مواجه شدم مشاهده کردم دم پرتگاه بود واقعا موقعیت خطرناکی است و از همه بدتر اینکه دانش‌آموزان چندین کیلومتر در این مسیر باید طی کنند که مسیر تردد آنان نیز خطراتی به همراه دارد.

وی اضافه می‌کند: مدرسه دیگر در روستای تله بوده که بیشتر شبیه مخروبه بوده تا مدرسه؛ اهالی با کمک هم با چوب توانستند تنها مهارش کنند وقتی وارد این روستا شدم و از نزدیک فضای مدرسه را مشاهده کردم بیشتر ترغیب شدیم که در این فضا ورود پیدا کنیم.

نکته مهم این بوده مادر یکی از دانش‌آموزان روستای تله با فروش النگو برای دانش‌آموزان مدرسه بخاری خرید بچه‌ها وقتی در اولین روز زمستان با بخاری مواجه شدند برایشان کمتر از معجزه نبود، البته این ماجرا را از زبان یکی از اهالی شنیدم و برایم تعریف کردند.

مسوول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) مازندران با بیان اینکه در این فضا وارد شدیم و قصد داریم مدرسه‌ای بسازیم، بیان می‌کند:  خیلی از مردم در استان مازندران از امکانات حداقلی محروم هستند، پوشش جنگل و فضای همانند چتری است که محرومیت‌ها را در دل خود پنهان کرده است.

دانش‌آموزان روستای پنجک در کانکس درس می‌خوانند و همچنین دانش‌آموزان روستای تله در مدرسه‌ای درس می‌خوانند که نیاز به بازسازی دارد.

دهقان تصریح می‌کند: ساختمان قدیمی مدرسه در سال ۸۳ بر اثر زلزله ۱۰۰ درصد تخریب شده است و دانش‌آموزان مدرسه به دلیل نداشتن اینترنت مجبور هستند در مدرسه حضور یابند.

 هفته آینده بحث ساخت مدرسه در روستای پنجک و بازسازی مدرسه تله شروع می‌شود که در این مسیر نیازمند حضور خیران هستیم تا سه ماه دیگر با شروع سال جدید دانش‌آموزان در کلاس هایشان باشند.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم کار خیر ما مثل ما بومرنگ است که به سمت ما برگردد، خاطرنشان می‌کند:  ساختن این مدرسه برای کودکان معصوم کمتر از معجزه نیست که میراث آینده ما هستند.

 این بار جهاد در راه علم است تا بتوانیم شرایط حداقلی آموزش را برای این سرمایه‌های ارزشمند فراهم کنیم  و تمام تلاش‌مان را در این مسیر بکار می‌گیریم.

لیلا تقوی رئیس آموزش و پرورش مرزن‌آباد نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براثر وقوع زلزله در سال ۸۳ مدرسه روستای پنجک صد در صد تخریب شد که  از آن سال به بعد کانکسی به محوطه مدرسه منتقل شد که متاسفانه طی این سال‌ها این کانکس فرسوده شد.

وی افزود: شرایط قرار گرفتن کانکس مناسب نبوده به‌طوری‌که باتوجه به این شرایط سوئیت کوچکی که برای معلم مدرسه بود برای درس خواندن دانش‌آموزان اختصاص یافت.

رئیس آموزش و پرورش مرزن‌آباد  بیان کرد: باتوجه به شرایطی که واقعا مناسب دانش‌آموزان نیست با رایزنی انجام شده گروه جهادی امام رضا (ع) مازندران بازدیدی از منطقه داشتند و تصمیم بر این شد با کمک جهادگران این مدرسه ساخته شود.

تقوی با اعلام اینکه مدرسه روستای تله نیز نیاز به بازسازی دارد، تصریح کرد: با تصمیمات گرفته شده و شرایطی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند مقرر شد این مدرسه نیز توسط این گروه جهادی بازسازی شود.

وی یادآور شد: مدرسه‌های روستاهای پنجک و تله شهرستان مرزن‌آباد جز مدارس عشایری خستند و درحال حاضر چهار دانش‌آموز در مدرسه پنجاب و سه دانش‌آموز در مدرسه روستای تله درحال تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش مرزن‌آباد  با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته بازمانده از تحصیل نداشتیم، گفت: امیدواریم با تلاش گروه‌های جهادی و همچنین کمک‌های خیران این مدارس برای مهر ماه برای حضور دانش‌آموزان آماده شود تا بتوانند با خیالی آسوده به تحصیل بپردازند. 

ارسال نظرات