وجود تعداد ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده در کشور؛ نوید دهنده این مسئله است که اهمیت زیادی به مقوله تولید علم و به کارگیری چرخه علمی در مسائل اساسی مانند ارتباط با صنعت و ... صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۳۴۴۶۸۴
|
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

امیرحسین روزبهانی؛ ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تجلی بخش رویکرد آفرینی و لزوم نگاه امید بخش به آینده کشور می باشد که در تداوم حیات طیبه انقلاب اسلامی، نگاه به جوانان و توجه به علم و نوآوری از مولفه ها و اولویت های مهم برای ساختن امروز و فردایمان است که توجه و تاکید ویژه به آن، مبین اساسی برای فتح قله های رفیع در علم و پژوهش و رسیدن به تمدن نوین اسلامی و آرمان های اصلی و اساسی انقلاب اسلامی است.

در این میان آنچه که از اهمیت والایی برخوردار است، لزوم حرکت پرشتاب علمی به عنوان یکی از ضروریات انقلاب اسلامی است و از آنجا که دانشگاه می تواند مبدا این حرکت و در نهایت طلایه دار این جریان در جهت رسالت بزرگ شود؛ تحول اساسی در بین گفتمان فکری مجموعه دانشجویی کشور لازم است که این به خودی خود حضور هر چه بهتر و بیشتر جوانان و تشکل های انقلابی در دانشگاه ها را می طلبد. از آنجا که جوانان برای تحقق و تلاش برای به ثمر رسانیدن اهداف والای انقلاب مخصوصا در بعد علمی و فناوری به عنوان یک ظرفیت عظیمی از نیروی انسانی و فکری موجود در جامعه شناخته می شوند؛ سازماندهی جامع و منظمی جهت نیل به این هدف برای آنان مورد نیاز است.

 

از آنجا که موجودیت دانشگاه ناظر به دو هدف کلی یعنی تولید علم و تربیت شاغل و نیروی ماهر است، می توان از توانمندی جوانان و دانشجویان مستعد در دانشگاه ها مخصوصا در عرصه علم و نیز کسب رتبه های برتر در رقابت با دیگر کشور ها در مسئله علم و فناوری، پس از انقلاب اسلامی، مرهون توجه کمی و کیفی به ساختار مراکز دانشگاهی و آموزش عالی ما بوده است که قطعا نمی توان از تلاش و کوشش فراوان جوانان نخبه و پژوهشگر در این افتخار افرینی ها غافل شد. حال برای اینکه بتوان سازمان یافته تر و جامع تر بر توسعه وضعیت علمی کشور علی الخصوص با رویکرد حل مسائل اساسی کشور تمرکز کرد، لازم به توجه این نکته است که تشکیل هسته های مسئله محور علمی_ پژوهشی در قالب تشکل های دانشجویی و تدوین دستور العمل هایی جامع و منظم مشتمل بر تشریح اساس کار، جذب نیرو و نیز حمایت از هسته پژوهشی ناظر بر حل مسائل با استفاده از سلاح علم و پژوهش باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

اصل ماموریت محوری باید توسط همه هسته های دانشجویی مورد توجه جدی قرار بگیرد تا راهبرد و جهت دهی ای که در اساسنامه کارشان قرار میگیرد ؛ ناظر بر حل مسائل اساسی کشور قرار بگیرد. بر اساس چنین جوششی، امید والای نیروهای داخلی برای پیشرفت در زمینه های علم و فناوری در گستره بین المللی به واقعیت مبدل خواهد گشت و اگر این پیشرفت به صورت عینی و ملموس در وضعیت علمی، اقتصادی، فرهنگی و ... کارایی خود را نشان دهد، نشان از تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که نهایتا امید به آینده ای بهتر و درخشان تر ، در بین آحاد مردم جوانه خواهد زد.

 

علاوه بر این مسئله ، وجود تعداد ۷۰۰ شرکت دانش بنیان ثبت شده در کشور؛ نوید دهنده این مسئله است که اهمیت زیادی به مقوله تولید علم و به کارگیری چرخه علمی در مسائل اساسی مانند ارتباط با صنعت و ... صورت گرفته است. اگر در گام اول و با راهبرد و الگوی تحولی به قضیه بنگریم حمایت از پژوهشکده ها، شرکت های دانش بنیان و هسته های علمی_ پژوهشی؛ اولین گامی است که می توان برای نهادینه سازی کردن تولید علمی در کشور می توان انجام داد. اقدامات و کنشگری های مفید ‌ تاثیرگذاری در این حوزه صورت گرفته و بسی جای امید است که علم و پژوهش اولویت اول جامعه انسانی کشور علی الخصوص جامعه دانشجویی قرار بگیرد. اگر یقینا به همین منوال حرکت پرشتاب و رو به جلوی خود را ادامه دهیم آینده به شدت برای ما روشن خواهد بود.

 

ذیل این نکات، باید بدین توجه کرد که باید بستر و فضایی مناسبی نیز فراهم شود تا جوشش علمی همچنان بعد از فارغ التحصیلی به شکل سیالی تداوم یابد. بدین منظور می توان ساز و کاری را به عمل اورد تا شناسایی، جذب و ارتباط گیری پویایی بین پژوهشکده ها و شرکت های دانش بنیان با دانشجویان توانمند و مستعد صورت بگیرد. بالتبع هر یک از این شرکت ها و پژوهش ها به مسائل مختلفی از نظام مسائل کشور ورود پیدا می کنند که نیروی انسانی ماهر و توانای اینها باید از میان جامعه دانشجویی و هسته های علمی به آنها تزریق شود.

 

اصرار بر ورود با انگیزه تشکل ها و شروع جهادعلمی که بالحمدلله در کشور شکل گرفته و بیش از پیش شاهد آن هستیم، در تایید این نکته است که هر چقدر کمیت و کیفیت تعامل و ارتباط فعال بدنه دانشجویی با مسئولان دانشگاه ها و اساتید بیشتر شود؛ در بانشاط شدن فضا و حرکت علمی مثمر ثمر خواهد بود. پس برای اینکه بتوان تحولی پایدار در وضعیت علمی و پژوهشی کشور ایجاد کرد؛ لاجرم باید از بطن دانشگاه جوانه های تحول را ایجاد کرد. پس ساز و کار علمی مبتکرانه و اصولی، علاوه بر اینکه روحیه علم و پژوهشی دانشجویان را معطوف به حل مسائل اصلی کشور در حوزه های مختلفی مانند صنعت، اقتصاد و صنعت و... می کند؛ چرخه و ارتباط خوبی با مولفه های مختلف جامعه ایجاد می کند . رویش های این تحول بزرگ در جامعه دانشجویی کشور مخصوصا تشکل های دانشجویی ایجاد شده است.

 

خیزش هسته های مسئله محور که توسط بسیج دانشجویی گام های بزرگ و اساسی برداشته شده است، مبین بارقه های تحول در جریان علمی کشور می باشد. نکته امید بخش دیگر، در این میان ورود این هسته های مسئه محور جهت تحول در گفتمان علوم انسانی است که با همین منوال حرکت منتج به نتایج درخشان و قابل توجه خواهد شد.

 

امیرحسین روزبهانی - معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان

ارسال نظرات