"سجاد عزیزپور" هنرمند بسیجی گیلانی است که امروز مردم او را بیش از هرکسی با نام میرزاکوچک خان جنگلی می‌شناسند؛جوانی در میدان فرهنگ و هنر به دنبال ترویج باورهایی چون ایستادگی، مجاهدت و خودباوری است.
کد خبر: ۹۳۱۶۰۹۸
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

گفتگو باجوانی که 10 سال با میرزاکوچک جنگلی زندگی کرد

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، همه ساله با فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر گفتگوهای متعددی پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی و نهادهای وابسته به این انقلاب انجام می‌گیرد؛

شکوفایی چهره‌های جوان شاخص در حوزه مختلف و در ذیل نهاد مقدس بسیج را نیز می‌توان یکی از دستاوردهای این انقلاب عظیم دانست؛ جوانانی که با پیروی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و در ذیل سایه شجره طیبه بسیج در عرصه‌های گوناگون افتخارآفرینی کرده و زمینه‌ساز پیشرفت کشور و انقلاب در عرصه‌های مختلف هنری، فرهنگی، اجتماعی و ... شدند.

سجاد عزیزپور یکی از جوانانی است که امروز مردم گیلان او را بیش از هرکسی با نام میرزاکوچک خان جنگلی می‌شناسند؛ جوانی که خود را مقید به حرکت درمسیر انقلاب می‌داند و در میدان فرهنگ و هنر به دنبال ترویج باورهایی چون ایستادگی، مجاهدت و خودباوری است.

بسیج: جناب آقای عزیزپور حضور شما در دفتر خبرگزاری بسیج رو خوش‌آمد عرض میکنم. از 10سال میرزا کوچک جنگلی بودن برایمان بگویید.

سجاد عزیزپور: بسم‌الله النور؛ بنده هم سلام عرض میکنم. اسمم سجاد عزیزپور است و رسمم میرزاکوچک جنگلی؛ 10سال است که با میرزا کوچک زندگی میکنم و تلاشم این است که رشادت‌های مردان جنگل را به گوش همگان برسانم.

گروه ما 11آذر نام دارد که تخصصی در بررسی نهضا جنگل فعالیت می‌کنیم و تمام لحظه‌های ما با میرزاکوچک گره خورده است؛ روزی که این کار را آغاز کردم بسیار فکر کردم که میرزاکوچک جنگلی کجای تاریخ ایستاده است و همین سال شد محرکی برای ادامه کار در مسیر میراکوچک خان.

مردم میرزاکوچک را دوست دارند؛ نه فقط در گیلان بلکه در اجراهایی که در شهرهای گوناگون داشتم شاهد بودم که چطور زن و مرد تمایل دارند تا این اسطوره تاریخی را بیشتر بشناسند.

گفتگو باجوانی که 10 سال با میرزاکوچک جنگلی زندگی کرد

بسیج: برای ما از نماهنگ "سالار جنگل" و موفقیتی که در جشنواره عمار به دست آوردید بفرمایید.

سجاد عزیزپور: این نماهنگ با آهنگسازی آقای "امین صالحی" و شعری فاخر از شاعر خوب استان گیلان آقای "رضا نیکوکار" و همچنین با ذوق فراوان گروه بین المللی سرود "منادیان بصیرت", با تهیه‌کنندگی آقای "اکبر محمودی" ساخته شد.

جا داره از بچه‌های نمایش حسینیه هنر رشت هم نام ببرم که در کار برای نخستین بار مقابل دوربین حاضر شدند و به حق خوش درخشیدند.

بازدیدی که مردم از این نماهنگ داشتن بسیار بیشتر از آن چیزی بود که ما تصور می‌کردیم و خوشحالیم که موفق شدیم افتخاری رو بانام سردار جنگل برای استان گیلان کسب کنیم.

نماهنگ "سالار جنگل" در بخش نماهنگ جشنواره عمار موفق به دریافت لوح افتخار بخش "قاب اول" این جشنواره شد و درخشش این اثر به گفته داوران جشنواره عمار، نمایی جدید و متفاوت رو از میرزاکوچک خان جنگلی به نمایش گذاشت.

روز لازم است خیلی برای معرفی میرزاکوچک جنگلی کار شود؛ کار برای میرزاکوچک خان جنگلی نباید صرفا به تاریخ 11آذر معطوف شود بلکه باید به طور منسجم برای معرفی نهضت جنگل و سیره این قهرمان ملی کار کرد.

بسیج: قطعا 10سال زندگی با گریم میرزاکوچک خان کار سختی هست و یا حتی شاید نقشی به شما پیشنهاد شده باشه که بخاطر اون می‌بایست گریم خود را تغییر دهید. از زندگی با این نقش و گریم تا امروز احساس خستگی نکردید؟

سجاد عزیزپور: مرگ یک بازیگر زمانی است در یک ژانر باقی بماند و تحولی در کار خود ایجاد نکند اما میرزاکوچک زندگی من است؛ میرزا کوچک برای من یک لباس نیست  بلکه راهی است که باید تا انتهای آن بروم تا صرفا نمایی از میرزا نباشم بلکه منتقل کننده تفکر و سیرت او شوم.

من نه تنها خسته نشدم بلکه از 10سال میرزاکوچک بودن لذت میبرم و تک تک لحظه‌های عمرم را با میرزاکوچک جنگلی زندگی میکنم. به قول فردی که میگفت: "اگر سجاد عزیزپور بخواهدچهره‌ خود را تغییر دهد باید از مردم اجازه بگیرد."

در طی این سال‌ها برایم سخت بود که در نقش‌های دیگر بازی کنم و همین امر سبب شد تا به سمت کارگردانی و ساخت آثار مختلف حرکت کنم.

گفتگو باجوانی که 10 سال با میرزاکوچک جنگلی زندگی کرد

بسیج: از فعالیت‌ها و اقداماتتان در سازمان بسیج هنرمندان بفرمایید.

سجاد عزیزپور: بسیج بخشی از زندگی من هست چون فعالیت هنری خودم را از ابتدا در بسیج آغاز کردم و خوشحالم که امروز به عنوان مسئول بسیج هنرمندان سپاه ناحیه مرکزی رشت فعالیت میکنم.

ما در این سازمان کلاس‌هایی مانند فیلم، تئاتر، صنایع دستی و هنرهای تجسمی را به طور حرفه‌ای و جدی برگزار میکنیم و هنرآموزان بسیار بااستعدادی مشغول فعالیت در این عرصه‌ها هستند.

حضور در بسیج هنرمندان فرصتی مغتنم و خوب است و از همینجا هم دعوت می‌کنم از جوانان علاقه‌مند به هنر که در این محموعه حضور پیدا کنند و مراحل هنری رو باجدیت به سرمنزل نهایی برسانند.

گفتگو باجوانی که 10 سال با میرزاکوچک جنگلی زندگی کرد

بسیج: و اما کلام آخر ...

سجاد عزیزپور: کلامم را با میرزاکوچک جنگی تمام میکنم که بادست خالی علیه استداد زمان خودقیام کرد و یکی از کامل‌ترین نهضت‌های آزادی‌بخش جهان را پایه‌گذاری کرد.

میرزا مسیر خود را از سیره سیدالشهدا(ع) الگوبرداری کرد و مشق عاشقی خود را به گونه‌ای نوشت تا به سرمنزل مقصود رسید.

امروز باید اسطوره‌های حقیقی مانند میرزاکوچک را به نسلی جوانی که با رسانه‌های جهان در ارتباط است به گونه‌ای معرفی کنیم تا بتواند قهرمان حقیقی را از قهرمان پوشالی تشخیص دهد.

انتهای پیام/

 
ارسال نظرات