خبرهای داغ:
ورود واکسن کرونای خارجی در کنار تلاش محققان داخلی برای تولید واکسن ایرانی کرونا موضوع مهم این روزهاست، حالا این پرسش مطرح است که کدام واکسن خارجی قرار است وارد کشور شود؟
کد خبر: ۹۳۱۵۰۳۴
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونادرباره واردات واکسن کرونای خارجی، گفت: از میان حدود 10 واکسن در سبد کواکس، حق انتخاب داشتیم و به جز واکسن های فایزر و مادرنا آن دسته از واکسن ها که بیشترین اثربخشی و کمترین عوارض را داشتند انتخاب کرده ایم.

دکتر مصطفی قانعی افزود: ما پول واکسن های طرح کواکس را پرداخت کردیم و نخستین محموله واکسن که به ایران می رسد همین واکسن های کواکس هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود : ما تنها کشوری هستیم که حق انتخاب از سبد کواکس داشتیم و از بین واکسن های مختلف واکسن هایی را انتخاب کردیم که زنجیره سرد آن ها با 2 الی 8 درجه برای کشور ما قابل انتقال باشد و همچنین اثربخشی آن ها براساس مطالعات مرحله دوم و سوم به اثبات رسیده باشد و کمترین عوارض را داشته باشند.

قانعی گفت: ما برای تامین واکسن سه منبع داریم که یکی تولید داخل، سپس طرح کواکس مربوط به سازمان جهانی بهداشت و دیگری خرید مستقیم از شرکت های خارجی است.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: دومین محموله واکسن که به ایران می رسد خرید مستقیم از شرکت های خارجی است که توافقات آن انجام شده است.

قانعی همچنین با اشاره به تولید واکسن کرونا در داخل کشور ، گفت: در حال حاضر 11 پرونده برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور داریم که بعد از واکسن گروه دارویی برکت ( ایران کُوو برکت ) ، واکسن موسسه تحقیقاتی رازی ( رازی کُوو فارس ) هم مجوز ورود به مرحله انسانی را دریافت کرده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: انستیتو پاستور ایران هم به احتمال زیاد اواخر اسفند ماه امسال با همکاری مشترک کوبا وارد مرحله سوم تست انسانی واکسن کرونا می شود.

قانعی گفت: به تدریج تا پایان سال جاری ۲ واکسن ساز ایرانی دیگر هم مجوز کارآزمایی بالینی دریافت خواهند گرفت که آنها هم باید زیرساخت های تولید صنعتی واکسن کرونا را فراهم کنند.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه واکسن ایرانی کرونا از پایان خرداد ماه سال آینده وارد طرح واکسیناسیون عمومی خواهد شد، گفت: زیرساخت های تولید این محصول فناورانه در چند مرحله در حال انجام است.

وی ادامه داد: پایان خرداد به واکسن ایرانی برای تزریق دسترسی خواهیم داشت و تا شهریور ماه سال آینده کمبود واکسن وجود نخواهد داشت و به عبارتی با ادامه طرح واکسیناسیون تا پایان آینده به حدی می رسیم که می توانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها