روغن نیز مانند دیگر مایحتاج ضروری خانوار با گرانی روبه روشده است، امروز تقاضا برای روغن به حدی بالارفته است که فروشندگان روغن را با محصولات دیگر به فروش می رسانند زیرا می ترسند مابقی محصولات روی دستشان بماند.
کد خبر: ۹۲۹۹۱۶۸
|
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، اوایل آبان ماه بود که به یکباره اتحادیه فروشندگان مواد غذایی اعلام کرد روغن مایع و جامد در بازار کم است این موضوع موجب  واکنش مسئولان کارخانه های تولید کننده روغن شد به طوریکه آنها اعلام کردند کمبود روغن مایع و جامد در کشور به دلیل آن است  که دانه های روغنی با قیمت بالا به فروش می رسد در صورتیکه ارز ترجیحی برای واردات دانه های روغنی به وارد کننده داده شده است.

موضوع وقتی جالب می شود که واردکننده روغن خام و دانه های روغنی اعلام کردند دولت  ارز در اختیار ما قرار داده است اما ما همه روغن های خامی  که با ارز ترجیحی وارد کردیم را دراختیار تولیدکننده روغن قراردادیم و آنچه را که اکنون می فروشیم روغن خام وارداتی با ارز آزاد است.

آنها اعلام کردند متاسفانه برنامه ریزی مسئولان دقیق نبود به اندازه نیاز ارز دولتی در اختیار ما قرار نگرفت تا بتوانیم دانه های روغنی را با ارز دولتی وارد کنیم.

* مواد اولیه تولید روغن بود اما ارزی برای ترخیص نبود

این مسئله موجب شد تا کارشناسان اقتصادی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کنند دولت برای اینکه مشکل را حل کند باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند که شائبه رانت نیز برداشته شود. ظاهرا مشکل تامین ارز به حدی جدی بود که روغن خام و دانه های روغنی به گمرک رسید اما چون ارزی از سوی بانک مرکزی تخصیص داده نشد این مواد اولیه نمی توانست از گمرک ترخیص شود.

با ورود وزارت صمت به ماجرا عرضه دانه های روغنی و همچنین روغن خام وارداتی به کارخانه های تولید کننده روغن خام  شدت گرفت و مسئله کمبود تولید روغن به طور کلی بر طرف شد.

این یک سوی ماجرا است اما آن سوی ماجرا مراجعه مردم به فروشگاه های کوچک و بزرگ برای خرید روغن بود که وقتی با قفسه های خالی از روغن نباتی و مایع رو به رو می شدند نمی دانستند موضوع از چه قرار است انتشار خبر کمبود روغن در فروشگاه ها در فضای مجازی موجب شد تا تقاضا برای روغن افزایش یابد.

همین یکی دو روز قبل بود که مسئولان وزارت صمت اعلام کردند کمبود روغن در کشور وجود ندارد اما متاسفانه باید گفت این صحبت ها تا کنون نتوانسته است مانع از رشد تقاضای روغن در کشور شود.  اکنون که روغن در قفسه های فروشگاه ها وجود دارد اما تقاضا برای روغن به حدی بالارفته است که مسئولان فروشگاه ها می ترسند روغن به فروش رود اما دیگر اجناس روی دستشان بماند.

* فروش روغن همراه با کالای دیگر به دلیل رشد تقاضا برای روغن

حتما خبر فروش روغن با اجناس دیگر را در فضای مجازی شنیده اید این موضوع اگرچه توسط برخی از مسئولان وزارت صمت تکذیب شد اما متاسفانه باید بگوییم  همچنان در برخی از فروشگاه ها با این پدیده مواجه هستیم.

دو روز قبل برای خرید مایحتاج خانه به یکی از فروشگاه های زنجیره ای  سری زدم صف طویلی پشت در یکی از ورودی ها تشکیل شده بود؛ از مردمی که در صف بودند سوال کردم این صف چیست؟ گفتند روغن نباتی، این روزها با وجود آنکه گفته اند شرایط به خاطر ویروس کرونا مساعد نیست و باید در خانه بمانید اما برخی از مسئولان با بی تدبییریشان کاری کرده اند که مردم باید برای خرید مایحتاج خود از قبیل مرغ و گوشت و روغن در صف بایستند.

با مسئول فروشگاه که صحبت کردم می گفت ساعت ۱۲ بعد از ظهر برای ما روغن می آورند اما ساعت ۳ بعد از ظهر تمام سهمیه روغن ما تمام می شود در صورتی که تا همین چند وقت قبل کسی روغن نباتی استفاده نمی کرد چون معتقد بودند روغن نباتی در رگ ها رسوب می کند و بیماری های قلبی و عروقی ایجاد می کند اما بعد از اینکه خبر کمبود روغن نباتی یا همان روغن جامد در فضای مجازی پخش شد به یکباره تقاضا برای خرید روغن نباتی افزایش یافت.

وی در پاسخ به این سوال که فروش شما چگونه است گفت: ما براساس بخش نامه ای که از طرف مدیریت مرکز دستمان رسیده فقط به هر نفر یک حلب روغن نباتی تحویل می دهیم تا بتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم.

به گفته مسئول این فروشگاه اگر در برخی از فروشگاه ها هم میبینیم روغن مایع یا نباتی را با اجناس دیگر می فروشند علتش این است که تقاضا برای دیگر محصولات کم است و یا اینکه محصولاتی هستند که تاریخ مصرفشان مدت کوتاهی دارد به همین دلیل مجبور هستند تا اینگونه عمل کنند که این محصولات نیز فروخته شوند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که بازرسان اتاق اصناف و سازمان تعزیرات اعلام کرده اند اگر چنین مسئله ای دیده شود با خاطیان برخورد خواهند کرد.

* دلایل کمبود روغن و رشد ناگهانی قیمت

روز گذشته خبر افزایش ۱۳ درصدی قیمت روغن نباتی رسما در رسانه ها منتشر شد که این افزایش قیمت می تواند به تولید کننده کمک کند تا بتواند تولید روغن را بالابرد شاید اصلا کمبود روغن نباتی و مایع به دلیل این بوده باشد که تولیدکنندگان بخواهند قیمت ها را بالا برند که بعد از یک ماه موفق شدند این کار را انجام دهند.

جالب است بدانید برخی از مسئولان معتقدند چون روغن جهانی افزایش قیمت دارد پس قیمت روغن تولید داخل نیز باید افزایش پیداکند. در همین رابطه معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تصویب حداکثر افزایش قیمت مصرف‌کننده انواع روغن در بسته‌بندی‌های مختلف در ستاد تنظیم بازار با توجه به افزایش قیمت جهانی انواع روغن بوده است.

میراحسان امجدیان یکی از واردکنندگان دانه‌های روغنی و عضو انجمن واردکنندگان دانه های روغنی به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید افزایش نرخ دانه‌های روغنی از سوی بازارهای جهانی و همچنین افزایش تقاضا در بازار منطقه باعث شده بازار ایران با کمبود مواد اولیه تولید روغن مواجه شود به همین دلیل تاجر مجبور است دانه های روغنی را برای اینکه تولید در داخل نخوابد با قیمت بالاتری خریداری کند.

وی ادامه داد: در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن قیمت روغن خام و دانه‌های روغنی افزایش پیدا کرد که همین عامل در روند خرید دانه‌های روغنی و روغن خام تاثیر گذاشته است .

امجدیان با تاکید براینکه مسئله کمبود دانه های روغنی را باید از چند منظر مورد بررسی قرار داد گفت: اولین منظر این است که مسئولان امر برنامه ریزی صحیحی نداشتند تا مشخص کنند کشور امسال چه مقدار به دانه های روغنی نیاز دارد، مورد دوم این است که دانه های روغنی توسط تاجر خریداری شد و به گمرک آمد اما بانک مرکزی ارز مورد نیاز تارج را نتوانست تامین کند و مورد سوم هم گرانی مواد اولیه روغن در بازار های جهانی است که روی قیمت تمام شده محصولات ایرانی هم تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: ایران بخشی از مواد اولیه تولید روغن را از روسیه خریداری می کند که امسال به دلایلی ترکیه و چین نیز مشتری دانه های روغنی روسها شدند که این مسئله موجب شد تا قیمت خرید مواد اولیه برای ایران بالا رود.

امجدیان تصریح کرد: روسها وقتی می بینند ترک ها و چینی ها پول بیشتری بابت مواد اولیه تولید روغن می پردازند طبیعی است که محصول خود را به این کشورها بفروشند. از طرفی نیز آنها مشکل نقل و انتقالات ارزی ندارند اما ایران به دلیل تحریم های بانکی با مشکلات عدیده ای نیز روبه رو است.

وی ادامه داد: ما به روسها پیشنهاد تهاتر کالا دادیم که محصولات مورد نیاز خود را از ایران خریداریکنند و در ازای آن دانه های روغنی و مواد خام تولید روغن در اختیار ما قراردهند.

این وارد کننده دانه های روغنی اظهار کرد مشکل امروز اقتصاد ایران این است که رایزن اقتصادی نداریم که اگر داشتیم این مسئله باید از طریق رایزن اقتصادی حل و فصل می شد نه اینکه تاجر مستقیما وارد مذاکرات سیاسی و اقتصادی شود؛ کار تاجر خرید و فروش است و تسهیل این خرید و فروش باید توسط رایزن اقتصادی انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: رادار اقتصاد

ارسال نظرات