مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی گفت: در طرح جهاد علمی و آموزشی که توسط دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مرحله اجرا درآمد به یک هزار و 800 دانش‌آموز آسیب دیده از کرونا کمک تحصیلی ارائه شد.
کد خبر: ۹۲۹۶۴۹۲
|
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی،هفته بسیج، بزرگ داشت جان فشانی هایی است که برای سربلندی این سرزمین صورت گرفته است. گمان غلطی است اگر بسیج را حاصل جنگ تحمیلی یا انقلاب اسلامی بدانیم. بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت های مسلمان رشد کرده است. هوشمندی حضرت امام خمینی رحمه الله و عدالت خواهی میلیون ها انسان باایمان، تنها، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.

 بسیج دانشجویی یکی از اقشار فعال، جهادگر، همیشه در صحنه، پرشور و با نشاط است که همواره با حضور در میادین مختلف سیاسی، سازندگی، تربیتی و آموزشی خود را برای ساختن آینده ی روشن تر انقلاب اسلامی آماده و مهیا می سازد.

به این مناسبت گفت و گوی ابوذر صلاحی مسئول بسیج دانشجویی استان با خبرنگار خبرگزاری بسیج را در ادامه می خوانید...

 

1- مهمترین رویکرد و اولویت ها در بسیج دانشجویی ذکر بفرمایید؟

مهمترین رویکرد در بسیج دانشجویی با توجه به طرح تحول  یک سال و نیم در دستور کار بسیج دانشجویی قرار گرفته رویکرد مسئله محوری است و بسیج دانشجویی به دنبال حل مسائل سطح جامعه  توسط دانشجویان با توجه به نقش‌آفرینی تخصصی آنها متناسب با رشته تحصیلی که کمک شایانی در حل مشکلات  جامعه می کند که این رویکرد اتخاذشده از فرمایشات و مطالبات رهبر انقلاب است که بارها از فضای دانشجویی و دانشجویان بسیجی خواستند که به حل مسائل بپردازند و سراغ مسائل برویم. در  دو سطح درون دانشگاه و بیرون دانشگاه دانشجویان بسیجی به حل مسائل می‌پردازند که در دو بخش داخل دانشگاه رشد، کادرسازی و فرهنگ‌سازی دو معاونت مأموریتی هستند که متولی این کارند و در بیرون از دانشگاه پژوهش و فناوری، مطالبه‌گری و گفتمان سازی و عملیات جهادی سه معاونت عملیاتی و ماموریتی بسیج هستند که به حل مسائل و مشکلات مردم در این حوزه می‌پردازند.

 

2- خدمات ارائه شده به  جامعه توسط بسیج دانشجویی چیست؟( با توجه به شیوع ویروس کرونا )

 خدماتی که دانشجویان بسیجی در ایام فراگیری کرونا در سطح جامعه ارائه دادند در چند بخش می توان دسته‌بندی کرد. بخش اول خدماتی که توسط دانشجویان  بسیجی ارائه شد کمک کردن در حوزه آگاهی‌بخشی به جامعه و فرهنگ‌سازی بود که خصوصاً دانشجویان رشته‌های پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و رشته‌های بهداشت به تهیه بروشورها و عکس نوشته هایی از توصیه‌های مربوط به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا پرداختند که در فضای مجازی و سطح جامعه توزیع و منتشر شد.

 در بخش دیگر دانشجویان در نهضت کمک مؤمنانه  فعال شده‌اند و با توجه به شرایط پیش آمده در حد توان خودشان در حوزه‌های مختلف تلاش کردند با جمع‌آوری کمک‌های مختلف در سطح جامعه و حاشیه شهر توانستند بسته‌های قابل‌توجهی را تهیه و توزیع کنند و البته در این موضوع به کمک برخی دستگاه‌ها شتافتند و با کمک به مجموعه کمیته امداد، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان در بخش توزیع بسته های معیشتی فعالیت کردند.

دانشجویان در ارائه خدمات پشتیبانی از بیمارستان ها و تهیه اقلام مورد نیاز بیمارستانها مشارکت داشتند و در کارگاهی که توسط دانشجویان جهادی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در محل ناحیه برپا شد بخش عمده شیلدهای مورد نیاز بیمارستان‌های استان توسط دانشجویان تهیه و به بیمارستان‌ها فرستاده شد و بخشی هم در تهیه ماسک کمک کردند.

 دانشجویان بسیجی در حوزه نظارت با حضور در مراکز پرخطر و مجموعه‌هایی که وضعیت تردد و جمعیتی زیادی داشتند به مراکز بهداشت یاری رساندند.

برگزاری اردوهای جهادی کوتاه‌مدت و موقت به صورت یک‌روزه در حاشیه شهر و مناطق محروم برای خدمت به خانواده های آسیب‌دیده از کرونا، خدمت دیگری که توسط دانشجویان بسیجی انجام شد و نیز کمک به  بخش‌های کرونای بیمارستان‌ها بود که گروه جهادی فاطمه الزهرا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در همان اوایل فراگیری کرونا به گیلان اعزام شدند  و تعدادی از دانشجویان بیرجندی در بیمارستان حضور پیدا کردند.

 خدمت دیگری که توسط دانشجویان بسیجی ارائه شد در موضوع کرونا کمک‌ به دانش آموزان و مجموعه آموزش و پرورش بود. در طرح جهاد علمی و آموزشی که توسط دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مرحله اجرا درآمد و به‌عنوان یک کار الگویی اولین بار در سطح کشور اجرا شد دانشجویان در مناطقی که دسترسی به شبکه شاد مشکل بود و یا دانش‌آموزان از تحصیل قدری عقب افتاده بودند حضور پیدا کردند و با یک کار جهادی، سازماندهی‌شده توانستند به یک هزار و800  دانش‌آموز آسیب دیده از کرونا کمک تحصیلی کنند.

 

۳. از رموز موفقیت بسیج در بیش از 4دهه چه بوده و چطور می توان برای پیشبرد اهداف نظام در سایر عرصه ها به ویژه در تولید و اقتصاد از آنها بهره برد؟

 اصلی‌ترین رمز موفقیت بسیج در طول چهل سالی که از تولد این شجره طیبه و مبارک گذشته مردمی بودنش است. رهبر انقلاب فرمودند که "اگر یک مجموعه‌ای و تشکلی مردمی شد ماندگار خواهد شد". انصافاً یکی از مردمی‌ترین و فراگیرترین تشکل‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تأثیرگذار و نقش‌آفرین نه‌فقط در ایران که در سطح جهان مجموعه بسیج است.

 بسیج نیروی مردمی آماده، حاضر به خدمت، آماده تلاش و حضور در صحنه و نقش‌آفرینی است و شاید یکی از رمزهای موفقیت بسیج است که  هر روز بر گسترش و توانمندی‌اش افزوده است.

 از رموز موفقیت بسیج  اخلاص است. رهبر فرزانه انقلاب فرمودند "پایه اصلی کار بسیج اخلاص است" اخلاص بسیجی ها در طول دوره‌های مختلفی که از عمر مبارکش گذشته واقعاً یکی از رموز موفقیت بسیج است که توانسته به تقویت، فراگیری و پایداری این تشکل الهی و مدرسه عشق کمک کند. با همین اخلاص در روحیه جهادی و ارزشمندی که در وجود بسیجی‌ها نهفته است کارهای بزرگی را در پیشبرد اهداف نظام انجام دادند و در سایر عرصه‌ها همچون مسئله جهش تولید و اقتصاد مقاومتی هم اگر همتی از طرف دولت‌مردان باشد می توان از این ظرفیت به‌خوبی استفاده و کشور را به اهداف متعالی نزدیک‌تر کرد.

 

۴. در این شرایط موجود شیوع ویروس کرونا و تحریم ها چه وظیفه ای بر دوش بسیجیان است؟

 در این شرایط شیوع ویروس کرونا تکلیفی که بر دوش بسیجیان است با توجه به گستردگی مجموعه بسیج که در همه اقشار، سطوح و مسئولیت‌ها بسیجیان و تفکر بسیجی وجود دارد طبیعتاً یک بخشی کمک به ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

در بخش‌های مختلف بسیج می‌تواند کمک کند چون تفکر بسیجی واقعاً می‌تواند حلال مشکلات باشد و راه‌حل اصلی برون رفت از این مشکل نوپدید ویروس کرونا است.  بسیجیان می توانند در حوزه‌های مختلف از اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، حضور در صحنه‌ ها، نقش‌آفرینی و کمک در خط مقدم مبارزه با ویروس در بیمارستان‌ها، نظارت‌ها،  کمک به اعمال محدودیت‌ها، کنترل‌ها و همه حوزه‌های مختلفی که برای جلوگیری از این ویروس نیاز است می‌توانند کمک کنند و قطعاً ظرفیت بسیار بالا و قابل توجهی در بسیج وجود دارد که می‌تواند در پایان دادن به این شرایط مثمر ثمر باشد.

 

5. چرا برخی همنوا با رسانه های بیگانه مردم را نسبت به انقلاب و ظرفیت های موجود نا امید می سازند  ؟ وظیفه مسئولین برای ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه چیست؟

 کسانی که هم‌نوا با رسانه‌های بیگانه مردم را نسبت به انقلاب ناامید می‌کنند دو دسته‌اند یه عده‌شان دوستان جاهل و ناآگاه هستند و دسته‌ای مغرضین و دشمنان آگاه هستند. متأسفانه بخشی از کسانی که در داخل این مملکت به برکت این انقلاب، نظام و شهدا مسئولیت دارند و هم‌نوا با بیگانگان مردم را  ناامید می‌کنند و بخشی هم متأسفانه دوستانی که جاهل و ناآگاه هستند. شاید ماجرای ایجاد امید و نشاط از موضوعات جدی و بسیار مهمی است که رهبر فرزانه انقلاب طی سال‌ها تاکید بسیار جدی و مهمی نسبت این موضوع داشتند به‌طوری‌که در بیانیه‌ی گام دوم تعبیر بسیار زیبا و عجیبی را به کار می‌برند و می‌فرمایند " خطاب به جوان‌ها که اولین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما امید آفرینی است". یعنی قبل از هر جهادی وظیفه امیدآفرین را جهاد می دانند بدین جهت که متأسفانه در سطح جامعه و هم رسانه‌های بیگانه از بیرون به‌شدت تلاش می‌کنند تا روح ناامیدی و یأس را در جامعه بدمند.

عده ای خواسته یا ناخواسته این حرکت شیطانی را دنبال می‌کنند لذا حرکت جهادی می طلبد که مقابل آنها بایستد. وظیفه مسئولین برای ایجاد  روحیه امید و نشاط بخشی به جامعه، عمل درست به وظایف است. به طور مثال در همین دوره جدید مسئولیت ریاست محترم قوه قضاییه، مردم نسبت به این قوه امیدوارتر شدند و نسبت به روحیه عدالت ورزی و ایجاد عدالت در سطح جامعه  امیدواری در مردم بیشتر شده است.

 وقتی  مسئولی وظایفش را به درستی انجام دهد و تلاش کند برای این‌که رسالت آن مجموعه و نهاد تحقق پیدا کند طبیعتاً در مردم ایجاد روحیه خواهد کرد و مردم نسبت به کارآمدی نظام امیدوار می شوند.

 

6. نامگذاری دوم آذر به نام قشر بسیج دانشجو و طلبه به چه منظور است؟ چرا سنگر علم و دیانت باید در کنار هم باشند؟

  بنا به تدبیر الهی و عالمانه و مهم حضرت امام مؤسس و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و شجره طیبه بسیج در سال شصت و هفت دوم آذر آن سال به نام روز بسیج دانشجو و طلبه نام‌گذاری شد از این جهت که یک خلأ جدی احساس می‌شد در فضای دو مجموعه و مرکز بزرگ علمی که آینده‌ساز این نظام و انقلاب هستند. یعنی در فضای دانشگاه و حوزه‌های علمیه که انصافاً با یک تدبیر حساب‌شده و دقیق، امام راحل عظیم‌الشان  تشخیص دادند و در دو مرکز دستور تشکیل بسیج را دادند و این روز بنام روز بسیج دانشجو و طلبه نام‌گذاری شد.

 

۷. مهمترین برنامه های قشر در طول هفته بسیج چیست ؟

 در طول هفته بسیج و سالروز تشکیل بسیج دانشجو و طلبه، بسیج دانشجویی هم برنامه‌های متفاوتی را برنامه‌ریزی کرده و ده‌ها برنامه در حوزه‌های مختلف توسط دانشجویان  در فضای دانشگاه‌های مختلف استان برنامه‌ریزی شده جهت اجراء یا درحال برگزاری است که غالباً با توجه به شرایط موجود  به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

 جلسات کرسی‌های آزاداندیشی، تریبون‌های آزاد، یادواره‌های شهدای مجازی ، برنامه‌های گفت‌وگو محور، بزرگداشت روز بسیج دانشجو و طلبه، همایش مجازی انقلابیون جوان ، اختتامیه جشنواره نجم، جلسه مشترک و دیدار مسئولین بسیج دانشجویی و طلاب ، برنامه‌های کمک مؤمنانه، حضور در صحنه ، اردوهای مختصر و محدود جهادی ، برنامه‌های فرهنگی، برگزاری مسابقات و همایش‌های مختلف جزو برنامه‌های  بسیج دانشجویی در طول هفته بسیج است که توسط دانشگاه‌ها و بسیجیان در دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات