رود خروشان ارس با گذر از کوه های آناتولی ترکیه ، در مسیر خود مرز مشترک ایران را با  ارمنستان ، نخجوان و جمهوری آذربایجان تشکیل می دهد و مبنای نامگذاری دومین منطقه آزاد تجاری- صنعتی در آذربایجان شرقی است .
کد خبر: ۹۲۹۳۷۱۲
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی  بانک کشاورزی، منطقه آزاد تجاری ارس جایگاه بزرگ ترین پروژه کشت گلخانه ای شیشه ای خاورمیانه به مساحت 88 هکتار به روش هیدروپونیک است که از مجموع 11000 میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی وریالی انجام شده، 5700 میلیارد ریال آن در قالب تسهیلات بانک کشاورزی و از محل اعتبارات بند الف ماده ۱۸ تامین اعتبار شده است.

عواملی چون آب فراوان رودخانه ارس، اقلیم مناسب این منطقه، نزدیکی به تولیدکنندگان حاشیه ارس و دشت‌های مجاور، نزدیکی به بازارهای مصرف در کشورهای اروپائی و منطقه قفقاز و وسعت اراضی، در کنار برنامه ها و سیاست های اقتصادی دولت در بخش کشاورزی، موجب شده تا منطقه ازاد تجاری ارس درزمینه کشاورزی به ویژه کشت های گلخانه ای  پیشرفت زیادی داشته  باشد و این میان، حمایت و پشتیبانی بانک کشاورزی در تبدیل این منطقه به قطب تولید محصولات گلخانه ای کشور بسیار اثرگذار بوده است.

مجتمع های عظیم گلخانه ای ارس تارلا امین و امیر، که با مشارکت و حمایت 5700 میلیارد ریالی بانک کشاورزی احداث شده اند،  بزرگترین طرح گلخانه شیشه ای مدرن هیدروپونیک در منطقه خاورمیانه است که  نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه صادرات دارد . ظرفیت تولید این گلخانه 43000 تن است و اکثر محصولات این گلخانه صادراتی است . این مجتمع برای 1000 نفر ایجاد اشتغال کرده است.

شایان ذکر است شهریور ماه 1399 در آیین بهره برداری از طرح های ملی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی وویژه اقتصادی  که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس جمهور، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ،استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولان در جلفا برگزار شد، از همکاری موثر بانک کشاورزی در بهره برداری از مجتمع گلخانه‌ای ۸۰ هکتاری در منطقه آزاد ارس قدردانی ویژه صورت گرفت.

ارسال نظرات