معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد:

جشن بزرگ پویش سبز گازرسانی در کشور، به‌زودی

در حال حاضر در کشور،95 درصد جمعیت شهری و 83 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی قرار دارند.
کد خبر: ۹۲۹۳۷۰۷
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار داشت: علاوه بر آن، طبق برنامه، گازرسانی به ۴ هزار روستا را نیز در دست اجرا داریم که طبق روال هر سال، امسال نیز ۳ هزار روستا به شبکه سراسری گاز متصل خواهد شد.   

وی ادامه داد: در واقع، از ابتدای امسال، یک‌هزار روستا به شبکه گاز متصل شده و تا پایان سال هم، دو هزار روستای دیگر به شبکه سراسری گاز متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با اعلام این خبر که تا سال 1400، جمعاً 40 هزار روستا گازرسانی خواهند شد، تصریح کرد: اثربخشی این گازرسانی بر کاهش مصرف فرآورده ها است، ضمن اینکه پرونده گازرسانی نیز بطور کامل، بسته خواهد شد.

اکتشافات گازی ترکیه؛ بی‌تاثیر بر واردات گاز از ایران

تربتی در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص تأثیر اکتشافات گازی در ترکیه بر تمدید قرارداد صادارت گاز به این کشور، گفت: صادرات به ترکیه مطابق قرارداد جاری انجام می‌شود و تاکنون، هیچ تغییری در قرارداد ایجاد نشده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: بر پایه این قرارداد، ترکیه سالی 8.5 میلیارد متر مکعب گاز از خطوط ما برداشت می‌کند، ضمن آن که کشف میادین، اثری بر این قرارداد ما نخواهد داشت و باید دید نیازهای آینده چقدر بر موازنه بازار ترکیه تأثیر خواهد داشت.

وی با بیان این که البته حجم گاز میادین کشف شده در ترکیه رقم قابل توجهی نیست و پاسخگوی کل نیازهای این کشور نخواهد بود، گفت: ما هم طبق قرارداد، صادرات به این کشور را ادامه می‌دهیم و امیدواریم به زودی مذاکرات جهت تمدید قرارداد انجام شود.

صادرات گاز به افغانستان با کمک بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه، در خصوص روند افزایشی صادرات گاز به دیگر کشورهای همسایه، در باره صادرات گاز به افغانستان، توضیح داد: طرح اولیه در این خصوص، آماده و مکاتبات انجام شده است، اکنون منتظریم که دیپلماسی کشور در این بخش ورود کند تا با تأیید آن‌ها، کار را آغاز کنیم.

منتظرتربتی در پایان، با اشاره به این که ما زیرساخت‌های لازم را در این زمینه، آماده کرده‌ایم، افزود: مبنای صادرات گاز به افغانستان، ورود بخش خصوصی به این حوزه است؛ هرچند مجوز بخش خصوصی طرف افغانی که باید از دولت این کشور گرفته شود نیز، لازم و ضروری به نظر می‌رسد. 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار