خبرهای داغ:
زنان امروز، با ارایه قابلیت‌ها و توانایی‌های خود در جامعه و به ویژه در خانواده، نقش مؤثری در دست‌یابی به توسعه پایدار دارند. گروهی از این زنان هستند که با سعی و تلاش، بر باورهای غلطی که برای راه اندازی یک شغل در بین مردم وجود دارد، غلبه می کنند و ایده خود را جامه عمل می‌پوشانند. این‌بار این موفقیت در قابی زیبا به نام "زینب ضابطی" می نشیند، بانویی که با عبور از پنجره هنر، به کارآفرینی می‌پردازد.
کد خبر: ۹۲۸۸۹۳۱
|
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج ؛ فرزانه همتی – "زینب ضابطی" متولد ۱۳۵۷ اهل شهرستان اسدآباد استان همدان بوده که کمتر از یکسال است کارگاه هنری را برای بانوان در زمینه ویترای، میناکاری، تزیین سفره عقد، گل سازی و کارهای مختلف راه‌اندازی کرده است. گفتگویی با این بانوی هنرمند و کارآفرین انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
پایگاه‌های بسیج پیشتاز در آموزش
ضابطی درخصوص فعالیت هایش گفت: من مسئول پایگاه بسیج شهید بهشتی هستم. این پایگاه از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرده و جزو پایگاه‌های فعال کشور در زمینه کلاس های اعتقادی، مشاوره، فنی و هنری است. بطور کلی، پایگاه‌های بسیج در آموزش و افزایش مهارت، همیشه پیشگام بوده‌اند و از نظر صرف هزینه و تامین مربی باتجربه، نسبت به آموزشگاه‌ها در رتبه بالاتری قرار دارند. درحالیکه تصور جامعه اینست که آموزش و مهارت، حتما باید از طریق دانشگاه صورت بگیرد.

کار هنری خود را با ویترای شروع کردیم
با فعالیت در پایگاه بسیج، اشتیاق زیادی را در بانوان عضو بسیج که عمدتا خانه دار هستند، دیدم که علاقه وافری به کارهای هنری داشتند و می خواستند از نظر درآمد هم مستقل باشند. بنابراین تصمیم گرفتم آموزش مختصری در رشته های هنری برای هنرجویان داشته باشم. من سابقا در اکثر هنرها دستی داشته‌ام ازجمله در رشته های ویترای، میناکاری، تذهیب و خط و ... . هنرجویان پایگاه بسیج، مدارک هنری خود را پس از آموزش‌ها گرفتند و به خواست خداوند، همه گی دور هم جمع شدیم و کارگاه کوچکی را راه انداختیم. الان شش نفر مشغول به کار هستیم. اصل کار هنری خود را با ویترای شروع کردیم و عمدتا کارهای هنری ما در زمینه ویترای روی شیشه و سنگ است. سرمایه گذاری کار نیز توسط خود هنرجویان انجام شد.
موانع بر سر راه
این بانوی کارآفرین درمورد موانع سرمایه گذاری‌ اظهار داشت: هیچ ارگان و نهادی تاکنون ما را حمایت نکرده است. حتی من به سازمان میراث فرهنگی نیز مراجعه کردم و این سازمان در جواب گفت؛ پرداخت وام، به هنر ویترای تعلق نمی گیرد و درصورتی که بخواهیم وامی را به عنوان کمک برای شروع کار پرداخت کنیم، سقف آن ۵ تا ۱۰ میلیون بیشتر نخواهد بود. با این تفاصیل تصمیم گرفتیم با سرمایه مختصر خودِ هنرجویان، کار را شروع کنیم. خدا را شاکریم که مختصر سرمایه گذاری ما جواب داد. حتی برای اجاره محل کار، متحمل هزینه های سنگینی می شدیم که تصمیم گرفتیم کار را به منزل منتقل کرده و در خانه کار کنیم. پیش از آن، در داخل پایگاه بسیج کار می کردیم اما بتدریج با پیشرفت کار، حیاط منزل شخصی‌ام را تبدیل به کارگاه کردم.

تبلیغات، ابزار فروش
وی بخشی از پیشرفت کار را مدیون تبلیغات دانست و افزود: چند نفر از هنرجویان و البته خودم، قبل از راه‌اندازی کارگاه شخصی مان، در کارگاه ویترای دیگری کار کرده بودیم. بنابراین درمورد بازار این کار، اطلاعاتی داشتیم و می‌دانستیم چه کارهایی مشتری بیشتری دارد. تبلیغات بازار کار را از شهرستان خودمان آغاز کردیم. سفارش هایی را گرفتیم و هنر ویترای را روی بشقاب های غذاخوری شروع کردیم و بعدها، سفارش ویترای روی تابلو و آینه نیز گرفتیم. سپس تبلیغات در فضای مجازی را آغاز کردیم تا فروش مان به سایر شهرها گسترش یابد.
نیکوکاری در کنار کارآفرینی
ضابطی درخصوص میزان درآمد ماهانه گفت: درآمد هنرجویان از این کار، بستگی به میزان سفارش‌ها و زمانی است که هر هنرجو روی کار صرف می‌کند دارد. البته سفارش های ما، تحت تاثیر شیوع کرونا کم شد اما کسادی بازار به هیچ وجه، باعث نشد امیدمان را از دست بدهیم. می‌توان گفت هر هنرجو، حدودا ماهیانه یک میلیون تومان درآمد دارد که به مخارج زندگی اش کمک کننده است. البته ناگفته نماند درصدی از درآمدمان را به کمکهای مردمی اختصاص داده ایم که شامل سبدهای غذایی و تحت پوشش گرفتن سه تن از ایتام است و این باعث افزایش برکت در کسب و کار و درآمدمان شده است. قبلا هم در گروه‌های جهادی پایگاه بسیج، کمک به نیازمندان و تامین بسته های حمایتی را داشتیم و اکنون با داشتن یک مبلغ درآمد در ماه، قادر هستیم ماهیانه درصدی از درآمد خود را برای کارهای نیکوکارانه کنار بگذاریم. از سایر کارهای نیکوکارانه ما این است که خیرین را در پایگاه جمع کرده و در حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله، کمک‌های خیرانه جمع میکردیم.
مشکلات خانم‌ها در یافتن کار
این بانوی هنرمند درباره شرایط کار برای خانم‌ها در شهرستان‌ها، گفت: یافتن کار مناسب در شهرهای کوچک، برای زنان محجبه عمدتا سخت است و ما با این کارآفرینی توانستیم تعدادی از علاقمندان را در یک محیط صمیمانه مشغول به کار کنیم. حُسن این نوع کارها این است که خانم ها حتی می‌توانند کارها را در خانه خود در کنار امورات منزلشان انجام دهند. کارآفرینی هایی از این مُدل، می‌تواند به خانم‌های متاهل در یافتن شغل متناسب با شرایط زندگی و کمک خرج خانواده بودن کمک کند. از این رو پیشنهادهای زیادی برای برگزاری کلاس های آموزشی به من داده شده است تا خانم های بیشتری را مشغول به کار کنیم.

احتیاج به حمایت نهادها داریم
وی با اشاره به مشکلات کارآفرینان عنوان کرد: کارآفرینی با کسب و کارهای کوچک بدون حمایت هیچ نهادی و عدم پرداخت وام و تسهیلات، واقعا سخت است. متاسفانه حمایتی از افراد کم درآمد نمی‌شود. مثلا برای راه‌اندازی یک کارگاه، ۱۰ میلیون تومان، پولِ کافی نیست درصورتی‌که هزینه مواد خام چند برابر شده است و بخاطر کرونا، فرصت ارائه کارهایمان را در نمایشگاه ها از دست داده ایم. کارهای هنری ما در حدی است که در بازار خارج از ایران هم قابلیت فروش دارد اما احتیاج به حمایت نهادها داریم و حداقل توقع ما تبلیغات محصولات کارگاه‌های کوچک و معرفی ما به بازارهای بزرگ است.

تکیه به مدارک دانشگاهی نداشته باشید
ضابطی که کارشناسی علوم تربیتی دارد، درباره پرداختن به کارهای هنری و تکیه نداشتن به مدارک دانشگاهی گفت: شرایط استخدام در آموزش و پرورش در رشته تحصیلی من نبود و به همین دلیل، رو به علایق شخصی خودم یعنی کارهای هنری آوردم و الان هم بسیار راضی هستم. آرامشی که در کارهای هنری دارم، در کار اداری ندارم. من معتقدم تحصیلات دانشگاهی بسیار خوب است اما نباید حتما به تحصیلات دانشگاهی تکیه کرد و فعالیت را محدود به همان زمینه کرد. در سایر کشورها هم بیشتر روی افزایش مهارت‌های افراد کار می شود تا مدارک تحصیلی. شرکت در رشته های فنی و حرفه ای، ایده بسیار خوبی است و شاید برای برخی افراد، بهتر و نتیجه بخش تر از رشته های ریاضی و تجربی باشد. آموزش و پرورش باید روی کلاسهای فنی و حرفه ای سرمایه گذاری بیشتری کند و اشتغال زایی را افزایش دهد. متاسفانه بدلیل کم توجهی به فنی وحرفه ای، فارغ‌التحصیلان این رشته ها، مهارت کافی و لازم را ندارند. مربی ها نیز خود توانمند نیستند و توجه زیادی به یادگیری دانش آموزان ندارند. همچنین من عضو بسیج دانش آموزی هم هستم و بصورت نیمه وقت در مدارس حضور دارم و ارتباط هایی با دانش آموزان این رشته ها دارم و ضعف آموزش را از نزدیک می‌بینم.
وی به عنوان کلام آخر گفت: در یک کارآفرینی نباید ناامیدی به خود راه داد، حتی ممکن است یک کارآفرین ورشکستگی را هم تجربه کند. اما پشتکار و توکل بر خدا و اعتقاد قلبی به موفقیت و برنامه ریزی درست، انسان را به نتیجه می‌رساند و با گسترش بازار فروش محصولات، خانواده های بیشتری مشغول به کار می‌شوند و نان بر سر سفره آنها می نشیند.
انتهای پیام/*
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
 
ارسال نظرات