مرگ ۱۴ هزار تهرانی در مدت ۷ ماه بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹»

۱۸۷ شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونا

بررسی آخرین وضعیت کرونا در کشور نشان می‌دهد تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز افزایش چشمگیر داشته است.
کد خبر: ۹۲۸۴۵۶۲
|
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز درباره وضعیت بیماری کرونا گفت: شاهد افزایش تعداد شهرستان‌‌های دارای وضعیت قرمز در استان‌‌های آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، همدان و یزد هستیم.
وی افزود: در مجموع تعداد شهرستان‌‌های دارای وضعیت قرمز در کشور از 158 شهرستان در هفته گذشته به 187 شهرستان در هفته جاری افزایش یافته و میزان رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در کشور 42 درصد گزارش شده است که به کمترین میزان خود طی 5/2 ماه اخیر رسیده است.
لاری خاطرنشان کرد: طی 10 روز گذشته بیش از 250 هزار بازرسی از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی و کارگاهی در سطح کشور صورت گرفته است که 9000 مورد از اماکن مذکور به علت عدم رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند؛ همچنین بیش از 650 مورد از اماکن یادشده، پلمب شدند.
سخنگوی وزارت بهداشت با توجه به روند رو به رشد بیماری کرونا در کشور از مردم درخواست کرد به طور جدی‌‌تری به توصیه‌‌های بهداشتی عمل کنند.
وی درباره آخرین آمار کرونا هم  گفت: از ظهر جمعه تا ظهر شنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 3 هزار و 875 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و 273 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به 496 هزار و 253 نفر رسید.
وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت، 195 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 28 هزار و 293 نفر رسید، البته خوشبختانه تاکنون 403 هزار و 950 نفر از بیماران، بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
به گفته لاری،  4439 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۴ میلیون و 284 هزار و 413 آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است.
بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
 
* درگذشت 14 هزار تهرانی
آمارها نشان می‌دهد از اسفندماه تاکنون حدود 14 هزار تهرانی بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره به فارس گفت: نه فقط کادر درمان در برابر ویروس کرونا فرسوده شده‌اند، بلکه کارکنان بهشت‌زهرا(س) هم تحت فشار هستند. ۲ هفته‌ای‌ است که آمار فوتی‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است. 
به گفته خداکرمی، در تهران روزانه بالغ بر یکصد نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند. 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمار شهرداری با آمار نهادهای دیگر متناقض است، گفت:‌ تناقضی در آمار نیست. ما براساس آمار سازمان بهشت‌‌زهرا(س) تعداد فوتی‌ها را اعلام می‌کنیم و ملاک ما آمار بهشت‌زهرا(س) و جوازهای کفن و دفنی است که بر اساس مرگ با کرونا‌ویروس یا احتمال ابتلا به این ویروس صادر می‌شود. البته کسانی هم که می‌گویند احتمال دارد به کرونا‌ویروس دچار شده باشند، در بیشتر موارد این ویروس را داشته‌اند که یا تست‌شان آماده نشده یا شرایط دیگری بوده است. آمار بهشت‌زهرا(س) به واقعیت نزدیک‌تر است. 
وی درباره آمار دفن و کفن جان‌باختگان کرونا در هفته گذشته گفت:‌ نزدیک به ۲ هفته است روزانه بالای یکصد نفر در تهران بر اثر کرونا‌ویروس جان خود را از دست می‌دهند. شنبه هفته گذشته 136 و روز گذشته 104 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. روز پنجشنبه هفته گذشته هم تعداد فوتی‌ها بر اثر کرونا 109 نفر بود. وی با تأکید بر این موضوع که مشکل کمبود قبر برای متوفیان نداریم، گفت: سازمان بهشت‌زهرا(س) تحت فشار زیادی است، بویژه که بیماران کرونایی شرایط خاص خودشان را دارند. کمبود قبر نداریم و در هیچ موردی از متوفیان هم امکان ندارد که اصول بهداشتی رعایت نشود. 
به گفته خداکرمی، از ابتدای اسفند تا روز گذشته 13 هزار و 826 تهرانی به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 
البته کلانشهر تهران مشکلات دیگری هم دارد و با بروز کرونا میزان زباله‌های عفونی افزایش یافته است. در همین باره پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: یکی از اتفاق‌های ناشی از کرونا افزایش چندبرابری زباله‌های عفونی است. 
شهردار تهران تأکید کرد: ما استفاده از ماسک را در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی اجباری کردیم. 
 
ارسال نظرات