مسئول تعلیم و تربیت ناحیه بسیج دانشجویی استان بوشهر گفت: یکی از کلیدی‌ترین عرصه‌های نقش آفرینی علما و روحانیون در دفاع مقدس ایام اسارت است.
کد خبر: ۹۲۸۲۵۴۸
|
۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳
یکی از کلیدی‌ترین عرصه‌های نقش آفرینی علما و روحانیون در دفاع مقدس ایام اسارت است
حجت الاسلام حسین تقیان در گفت و گو با خبرگزاری بسیج از بوشهر، با اشاره به تاریخچه روحانیت گفت: روحانیت متعهد، مجاهد و مبارز شیعه در طول تاریخ خود همیشه افتخار آفرینی‌هایی داشته است آن‌ها مهمترین مأموریت‌های خود را در مرزبانی از دین خدا، پیشتازی در عرصه‌های مختلف جهاد و شهادت و دفاع از مظلومین عالم دیده اند و به شدت پایبند آن بوده اند.

وی ادامه داد: از همین روست که هر جا موفقیتی برای مردم زیر بار ستم حاصل شده است، نتیجه جانفشانی و مجاهدت علمای راستین دین خدا بوده است و به شهادت تاریخ، در تمامی قیام‌ها و جنبش‌هایی که از آغازین روز‌های غیبت امام زمان علیه السلام تاکنون علیه استعمار، ظلم ظالمان و کفر و نفاق صورت گرفته نقش یک یا چند عالم از علمای شیعه پررنگ بوده و رهبری قیام‌ها را بر عهده داشته اند.

مسئول تعلیم و تربیت ناحیه بسیج دانشجویی استان بوشهر اظهار داشت: در تاریخ دفاع مقدس نیز علماى ربانی با ایفای نقش جاودانه و درخشان شان در طول ۸ سال دفاع مقدس نشان دادند که به راستى * آیت خدایند *در آوردگاه علم و عمل و مصادیق اتم و اکمل ایمان و عرفانند.

حجت الاسلام تقیان با اشاره به شرایط ایران در دفاع مقدس توضیح داد: جنگ تحمیلی ابعاد مختلفی دارد، اگر بخواهیم آن را از بعد تجهیزات و امکانات جنگی آنرا بررسی کنیم، یک طرف آن تا بن دندان مسلح است و مدرنترین تجهیزات را در اختیار دارد و بکار میگیرد همچنین پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا به لحاظ دفاعی و نظامی از او حمایت می‌کنند؛ و طرف مقابل، ابتدایی‌ترین تجهیزات دفاعی و نظامی را در اختیار ندارد. بطوریکه تهیه یک سیم خاردار ساده، لباس نظامی و تامین غذای رزمندگان به سختی انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه یگان‌های رزمی در طول جنگ همیشه در حال عملیات نبودند، گاهی دیده می‌شد رزمندگان مدتی باید در یگان‌های رزمی منتظر فرصت باشند تا دستور عملیات صادر شود، این انتظار گاهی باعث می‌شد نیرو‌ها گرفتار خستگی و احساس بیهودگی شوند، به همین جهت یکی از تدابیری که اندیشیده می‌شد این بود که روحانیون با برگزاری کلاس‌های آموزشی، جلسات معنوی ذکر، دعا و توسل، ترغیب به تهجد و توجه دادن رزمندگان به جهاد اکبر و مبارزه با طغیانگری نفس اماره آمادگی لازم را بوجود آورده و ارزش‌های اخلاقی را در آن‌ها تقویت نمایند.

این روحانی بسیجی تصریح کرد: یکی از چالش‌های اساسی در دفاع مقدس و حتی زمان اسارت رزمندگان - با وجود اینکه فضای مجازی هم وجود نداشت - فعالیت منافقین و گروه‌های مختلفی از آن‌ها بوده که با نیات شوم و شیطانی خود تحت عنوان ستون پنجم دشمن سعی داشتند در بین رزمندگان و جوانان پاک رسوخ کرده و با القای شبهات دینی، سیاسی و نظامی، همچنین سوء استفاده از اختلافات سیاسی مسئولین وقت، آن‌ها را از مسیر اسلام ناب محمدی خارج سازند و به خدمت دستگاه کفر و عصیان در آورند، طلاب و روحانیون رزمنده در بین جوانان و رزمندگان، در کنار همه‌ی فعالیت‌ها در این عرصه نیز فعالیت شایان توجهی داشته اند.

مسئول تعلیم و تربیت ناحیه بسیج دانشجویی تاکید کرد: در دفاع مقدس طلاب و روحانیون به جهت امتثال امر خداوند و با در نظر گرفتن وظیفه‌ای که خداوند به دوششان گذارده است، مساجد را به مراکزی برای ثبت نام، سازماندهی و اعزام نیرو‌های مردمی به جبهه‌ها، همچنین به سنگر‌هایی برای پشتیبانی از رزمندگان اسلام تبدیل کرده بودند؛ لذا روحانیت مجاهد و انقلابی در خطبه‌های نماز جمعه و به وسیله سخنرانی‌های مستمر در مساجد، مردم را تهییج، تشویق و ترغیب جهت حضور مردم در میدان‌های نبرد حق علیه باطل میکردند.

تقیان با اشاره به فرماندگی امام خمینی در  هشت سال دفاع مقدس گفت: یک درخواست " شکست حصر آبادان " از طرف فرماندهی کل قوا و هدایت ایشان باعث شد رزمندگان و فرماندهان با دل و جان بدنبال آن باشند و با جانفشانی شگفتی آفرینی به آن دست پیدا کنند.
 
وی با اشاره به فرماندگی روحانیون در امور نظامی بیان کرد: از میان طلاب و روحانیون رزمنده‌ی دفاع مقدس تعداد ۱۴۳ فرمانده در سطوح مختلف نظامی دیده می‌شود مانند شهید محمود کاوه که ۴ سال در حوزه علمیه اصفهان تحصیل کرده است.

حجت الاسلام تقیان در رابطه با همراه سازی مردم توسط روحانیون اظهار داشت: با توجه به اینکه اداره جنگ و تامین امکانات و سایر نیازهاى رزمندگان در جبهه‌ها تنها با همراهی و کمک مردم امکانپذیر بود، روحانیون در جهت همراه ساختن مردم برای تامین نیاز‌های جبهه‌ها نقش مهمی داشتند؛ لذا ترغیب مردم و مدیریت جمع آوری کمک‌های مردمی و نظارت بر آن تا رسیدن به دست رزمندگان بعهده روحانیون بوده است.

این مسئول تعلیم و تربیت توضیح داد: پرورش شهید توسط علماء ربانی زمانی زیباتر است و زیبایی آن نمایان میشود که خود علما و روحانیون نیز در این عرصه پیشقدم و پیشتاز باشند، شهدای عزیزی مانند شهید عبداله میثمی، شهید محمدحسن شریف قنوتی، شهید محلاتی و دیگر علمای شهید و روحانیون خود این عرصه را به زیبایی به نمایش گذاشتند.

تقیان عنوان کرد: یکی از کلیدی‌ترین عرصه‌های نقش آفرینی علما و روحانیون در دفاع مقدس همین ایام اسارت است.

وی در رابطه با نقش روحانیون در زمان اسارت تصریح کرد: علمای بزرگواری مانند سید آزادگان حجت الاسلام ابوترابی کنار اسراء و آزادگان درد‌های آن‌ها را التیام بخش بودند و سعی داشتند روحیه انقلابی و دینی آنان را حفظ کنند تا روحیه آن‌ها قوی بماند و خدشه‌ای به توان مقاومت آن‌ها وارد نشود که خاطرات نقل شده در کتب مختلف دفاع مقدس از رفتار و منش ایشان صادقانه گویای این مطلب است.
 
پایان خبر/
ارسال نظرات