خبرهای داغ:
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان فارس با بیان معلم در تراز انقلاب اسلامی، فارغ‌التحصیل مكتب عاشوراست، كربلا را دورخیزی برای فتح تمام تاریخ دانست.
کد خبر: ۹۲۷۵۴۱۰
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ناصر جوکار در نشست هیئت اندیشه‌ورز این سازمان گفت: حسین‌بن علی(ع) آموزگار آموزگاران است، آزاده مردی که در یک نیم روز با تأسیس دانشگاه عاشورا، هزاران درس آزادگی و دلدادگی به بشر داد.

وی افزود: بدون‌شک معلم در تراز انقلاب، فارغ‌التحصیل همین دانشگاه بوده و امروز اگر افکار ما خیس اشک‌های ماست، یعنی آنکه ما نیز صلاحیت تفکر و ثبت‌نام در این دانشگاه فراتاریخی را داریم، چرا که کربلا یک دورخیز، برای فتح همه تاریخ است.

جوكار گفت: اگر معلم امروز می‌خواهد الگوی کمال یافته نه شرقی- نه غربی پیش چشم تماشاچی باشد، باید متناسب با اقتضائات زمان و مکان و مختصات دهه پنجم و گام دوم انقلاب و متناسب با مرزبندی‌های جنگ آینده، در وجود خود تغییرات قصد شده و معنادار دهد، چرا که جنگ آینده، جنگی «شناخت‌محور» است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان فارس اظهار كرد: اصولاً جهان پست‌مدرن، یا با معلم لشکرکشی می‌کند، یا با میلیتاریزم(ارتش) و وجه افتراق این دو لشکرکشی نیز در آن است که کشور گشایی معلم ابدی و هویت‌بخش یا هویت‌زداست، در حالی که کشورگشایی ارتش، عاریتی، جغرافیا محور و مکانمند است.
معلمان روزآمدی خود را حفظ كنند

وی تأكید كرد: جهاد معلم آن است که روح و منش معلمی را لحظه به لحظه در خود تقویت كند، چرا که معلمی، «شدن» است نه «بودن» بنابراین معلم نیز برای آنکه از تحولات محیطی عقب نماند، باید روزآمدی خود را حفظ كرده و فن‌آور پایه، معرفت‌بخش و مجرب‌نگر عمل كرده و با عمل فرهنگی خودجوش، شناخت لیزری برحذرباش‌های فرهنگی، تبدیل دانش ضمنی فرهنگی به دانش مستند، روح ائتلاف‌شناسی و مجاورت‌شناسی را تقویت و ضامن تقویت مبانی دینی و علمی در نظام تربیت رسمی و عمومی شود.

جوكار گفت: بدون شک، کسانی که می‌خواهند خاکریزهای فرهنگ عاشورایی را فتح کنند باید بر لب مرز آموزه‌های انقلاب حرکت کرده و آماده باشند تا هر روز شهید شوند و به‌راستی که معلم شهید نبرد تاویل و نبرد فرهنگی است.

وی هدف از برگزاری این نشست را تبیین و به چرخش انداختن رهنمودهای مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای در نشست ویدئو کنفرانس شهریورماه جاری با مسؤلان آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در ۷ محور مهم رهنمودهای خود را بیان کردند که این محورها عبارتند از سند تحول بنیادین، شایسته‌سالاری، عدالت آموزشی، تحول در نظام مشوق‌ها، حمایت از شأن و جایگاه معلم، نفوذ از طریق سند ۲۰۳۰ و در نهایت توجه مضاعف به امور پرورشی در آموزش و پرورش.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس با بیان اینكه اگر به مقوله سند تحول بپردازیم به همه موارد هفت‌گانه نیز پرداخته‌ایم، چرا که همه موارد مطروحه در این سند مستتر است، گفت: آنچه حائز اهمیت است، نقش معلم و مجلس در رفع موانع اجرایی این سند است.

جوكار با تصریح اینكه این سند، هر چند کروکی راه تکامل نظام آموزشی ماست، اما یک دهه است که در جیب بغل آموزش و پرورش خاک می‌خورد، گفت: بکوشیم برای زدودن خاک بر روی این سند از طریق فرصت‌های نابی که در کلاس درس داریم کمک بگیریم، چرا که ارزش لحظات تدریس معلم به طول ساعات آن نیست، که به ارتفاع مباحثی است که در آن ساعت مطرح می‌كند.

مسؤل سازمان بسیج فرهنگیان فارس، معلم را زمینی‌ترین مظهر تجلی رحمت الهی دانست و گفت: ما در همپایی با تحولات محیطی، کاستی‌هایی داریم و بیش از هر زمان، نیازمند چرخش‌های تحول‌آفرین با محوریت سند تحول در این عرصه‌ایم.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین مأمور ساخت دنیای ماست قبل از آنکه به فکر آخرتمان باشد، گفت: در این سند دانش‌آموز یک پروژه ابدی است، لذا در آستانه سال تحصیلی جدید که دانش‌آموز محروم از دیدن معلم است، اجازه ندهیم که او احساس رهاشدگی کند، لذا یکی از مصادیق تحقق عدالت آموزشی، ایفای دین در نشر علم به دانش‌آموز است، لذا اگر معلم، دانش‌آموز را به کمال رساند، نام او در فهرست قدیسین و زبدگان عالم خلقت ثبت و اگر رفتار او منجر به ترور معرفتی دانش‌آموز شد، او بزرگترین جنایتکار تاریخ خواهد شد.
نیازمند تحول جدی در خلق هویت حرفه‌ای معلمان هستیم

جوكار، جامعه کنونی را بیش ازهر زمان دیگری نیازمند و تشنه مکتوبات فکری معلم دانست و گفت: ما نیازمند تحول جدی در خلق مجدد هویت حرفه‌ای معلمان هستیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، بیش از هر شخصی، این خود معلم است که باید از هویت و جایگاه خویش حراست کند، لذا این شما معلمان هستید که به تعبیر امام راحل باید مسلسل‌ها را تبدیل به قلم کنید. این شما هستید که باید یک انسان مسئول و منتقد تربیت کنید نه یک انسان منقاد و طرفدار. این شما هستید که باید در تعریف رشد تجدید نظر کنید و رشد تدریجی دانش‌آموز با معیار دین تعریف كنید نه صرفاً قطر کمر و بازوان دانش‌آموز.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان فارس گفت: سند تحول یک ساختمان پیش‌ساخته نیست بلکه باید آجر به آجر آن باید توسط مقیم مقام معلم بالا بیاید و از مرحله متن به عمل محقق شود و از نظام تربیتی کارمندپرور، منقادپرور، مقلدپرور، فارغ‌التحصیل‌پرور و حتی فاضل‌پرور و دانشمندپرور فاصله گرفت و نظام متفکرپرور را جایگزین آن کرد.

وی راه گشودن باب‌های جدید معرفت را از میان مسدود کردن باب‌های تربیت منقادانه و ترجمه‌محور دانست و گفت: معلم در صدد تربیت انسان است و نه طوطی. صد البته سرفصل همه آرمان‌پردازی‌ها، توجه به حل مشکلات خروار شده معلم است. نباید اجازه داد کرامت معلم مخدوش و ملکوک شود که تخطئه معلم یعنی واپسگرایی در دین و دنیا.

جوکار تأکید کرد: آناتومی رهبری راهبردی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی باید و باید بر اساس رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری و نائب امام زمانمان چهره گشاید تا در شب تاریک و جانفرسا، گم کرده راه نشده و به منزل مقصود برسیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها