حقوقدان و فعال رسانه‌ای گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجازه اظهارنظر در همه امور کشور دارند اما این اجازه مجوز اخلاقی برای توهین به شمار نمی‌رود.
کد خبر: ۹۲۵۵۶۹۸
|
۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

 

به گزارش سرویس خبری سازمان بسیج حقوق دانان خبرگزاری بسیج؛ کامبیز نوروزی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضائی ایرنا افزود: متاسفانه در فضای سیاسی ایران، خشونت کلامی رواج یافته و گاهی همراه با الفاظ توهین آمیز و اساسا ناپسندیده همراه است. افراد می توانند هر گرایش سیاسی در چارچوب قانون داشته باشند اما خشونت کلامی و رفتار توهین آمیز تحت هیچ عنوان مجاز نیست.

وی ادامه داد:‌ چرا همیشه باید به قانون تمسک جوییم، در حالیکه اخلاق مهمتر از قانون است و وقتی توهین زیاد می شود یعنی تقید به اخلاق در جامعه کاهش یافته است.

نوروزی اظهار داشت: جامعه ای که برای هر چیز خود را نیازمند قانون ببیند، بالغ نیست زیرا اگر اخلاق را فراموش کنیم و برای ساده ترین اصول اخلاقی خود را نیازمند قانون بدانیم، بسیار عقب خواهیم بود نکته ای که فراموش شده و اکنون پرخاشگری، الگوی رفتاری شده است.

این حقوقدان با اشاره به ماده ۶٠٨ قانون مجازات اسلامی افزود: در قانون مجازات اسلامی، توهین به مقامات به عنوان جرم تعریف شده و اگر کسی به یکی از مقامات مندرج در این ماده قانونی توهین کند، مستحق تعقیب کیفری و مجازات است.

وی ادامه داد: توهین به اشخاص به هر ترتیب جرم است ضمن آنکه در قانون جرم سیاسی هم توهین به روسای سه قوه به عنوان یک جرم سیاسی تعریف شده است.

نوروزی تصریح کرد: در اینکه توهین، جرم محسوب می شود، هیچ بحثی نیست اما نکته قابل توجه این است که وقتی توهین در سطح مسئولان و مقامات باشد، این مساله در عرصه عمومی مطرح می شود و خصوصا در فضای سیاسی کشور جریان می یابد.

این حقوقدان اظهار داشت: توهین، قطع نظر از اینکه در قانون جرم محسوب می شود یا نه رفتاری غیراخلاقی است؛ توهین افراد به هر شکل که باشد، از نظر اخلاقی مذموم است. کسانی که به آداب اخلاقی خصوصا توصیه های موکد دینی ما بی اعتنا باشند، مرتکب رفتار غیراخلاقی شده اند.

نوروزی با تاکید بر اینکه در هر شرایطی باید حرمت طرف مقابل رعایت شود، گفت: اینکه کسی برای پیش برد اهداف سیاسی خود به خشونت کلامی، رعایت نکردن آداب سخن و توهین متوسل شود، نشان دهنده دلسوزی یا تعهد بیشتر نیست بلکه توجیهی بی پایه است و توهمی بیش نیست.

وی خاطرنشان کرد: رعایت نکردن آداب سخن گفتن، بی احترامی و توهین، بی تعهدی به اخلاق است و ترویج چنین فرهنگی در جامعه، به بنیان اخلاق اجتماعی لطمه می زند.

این حقوقدان در پاسخ به اینکه آیا دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند در خصوص توهین به مسئولان ورود کند، گفت: در موارد مربوط به توهین به مقامات کشوری که مشمول ماده 608 می شود، مدعی العموم اجازه ورود دارد، به عنوان مثال در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان طبق قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باید با آنها برخورد شود زیرا آنها از مصونیت پارلمانی برخوردار هستند، بنابراین موضوع باید آنجا بررسی شود که متاسفانه در ادوار مختلف مجلس به ویژه در دوره اخیر و دوره کنونی که به تازگی شروع به کار کرده، واکنش مناسبی ندیدیم.

نوروزی با بیان اینکه نمایندگان اجازه اظهار نظر در همه امور کشور دارند اما این اجازه مجوز اخلاقی برای توهین به شمار نمی‌آید، یاد آور شد:‌ بخشی از اتفاقی که در حین سخنرانی وزیر امور خارجه در مجلس رخ داد، یکی از تازه ترین مصادیق این رفتارها است و نشان دهنده دلسوزی، برتری، بیان موضع و استیضاح حتی نشان دهنده اعتراض هم نمی‌تواند باشد.

انتهای پیام /

خبرگزاری ایرنا

ارسال نظرات