دکتر عمران علیزاده،  استادیار جغرافیای سیاسی در یادداشتی به طرح مسئله در خصوص بحران‎های اقتصادی و فرهنگی کشور پرداخته است.
کد خبر: ۹۲۵۲۱۰۲
|
۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر عمران علیزاده  استادیار جغرافیای سیاسی در یادداشتی به  طرح دو مسئله در خصوص بحران‎های اقتصادی و فرهنگی امروز کشور پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

این روزها  بحران‌های اقتصادی و ریشه های آن در ایران امروز در صدر اخبار و تحلیل‌های داخلی قرار دارد. شاید دو مبحث زیر ساده اما قابل توجه باشد:

1_ شیب صعودی قیمت مسکن در مناطق  شمال و شمال غرب تهران بسیار پرشتاب تر از مناطق دیگر است. اگر ارزش گذاری در بازارهای مالی را تابعی از عرضه و تقاضا بدانیم ، مشخص می‌شود در ماه‌های اخیر  مشتریان جدیدی برای خرید مسکن در مناطق لوکس تهران با توجه به قیمت‌های نجومی آن پیدا شده که سابقه نداشته. یعنی در بدترین شرایط اقتصادی کشورافراد جدیدی به طبقه فرادست جامعه اضافه شده است.

 پیدا کردن منابع مالی این افراد زیاد مشکل نیست. کافی ست سری به بازار معاملات بورس در سطح کلان(نه معامله گران خرد) یا بازار کثیف ارز و طلا یا تعداد کشفیات پرونده های فساد اقتصادی بزنیم تا این نو کیسه‌ها را بشناسیم.

۲- بعضی اتفاقات دردآور در زندگی طبقه فرودست  تازگی ندارد مانند استفاده از پشت بام برخی منازل در تهران و برخی شهرستان‌ها برای استراحت شبانه کارگران فصلی یا برخی خانواده‌های مهاجر فقیر که تمام روز مشغول کارهای پرخطر مانند زباله گردی هستند. غیر قابل باور مطالبه مبلغ قابل توجهی ( تا پنجاه هزار تومان) توسط مالکین این ساختمان‌ها برای چند ساعت استراحت شبانه است.

اگر در مورد اول صد در صد نظام مالی از هم گسیخته کشور را در زمینه سازی ساخت فرادستان جدید مقصر بدانیم ، در مورد دوم چقدر نظام فرهنگی کشور را در ساخت شهروندانی که حتی پشت بام منزلشان را لایق انفاق شبانه به هموطنی دردمند نمی‌دانند، مقصر می‌دانیم؟

 

چشمها را باید شست..... جور دیگر باید دید....

 

عمران علیزاده

استادیار جغرافیای سیاسی

 

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان گیلان

ارسال نظرات