تشکل‌های دانشجویی استان کردستان پس از فراخوان سوت‌زنی وزیر اقتصاد برای مقابله با فساد و رانت، پای بیانیه‌ای را در حوزه صدور مجوز‌های کسب‌وکار امضا کردند.
کد خبر: ۹۱۹۸۸۰۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، پس از فراخوان فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برای سوت‌زنی در حوزه مقابله با فساد اقتصادی، تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور از جمله ۵ تشکل دانشجویی استان کردستان در پاسخ به این فراخوان، با انتشار بیانیه‌ای نخستین سوت را در حوزه صدور مجوز‌های کسب‌وکار به صدا درآوردند.


در این بیانیه آمده است:

توقف بی‌جای دولت مانع کسب است؛ جناب وزیر!

آقای دژپسند در جلسه شورای گفت‌وگو در مورد فساد و روش برخورد با آن گفته‌اند: برای مبارزه با فساد کریدور ویژه ایجاد می‌کنم و آماده هرگونه برخوردی هستیم. باید سیستم سوت زنی راه‌اندازی کنیم و هر کس با فساد مواجه شد سوت بزند.


جناب وزیر، سال ۸۹ بود که رهبر انقلاب «همت مضاعف، کار مضاعف» را برای نام سال انتخاب کردند. دقیقاً از همان سال مسائل کشور رنگ و بوی اقتصادی گرفت. سه سال بعد یعنی در سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی اصلاحیه قانون اجرایی شدن اصل ۴۴ را تصویب کرد. اصلاحیه‌ای که بنا بود یک مسئله بزرگ در کشور را حل کند و آن مسئله چیزی نبود جز «صدور مجوز‌های کسب‌وکار».


مجوز‌هایی که رانت و فساد را برای صاحبان امضا‌هایی که قدرت انحصاری اعطای مجوز‌ها را داشتند ایجاد کرده بود.


این قانون بنا بود با تأسیس هیأت مقررات زدایی چند مسئله را در حوزه مجوز‌های کسب‌وکار حل‌وفصل کند:


۱- سقف زمانی را برای صدور مجوز هر نوع کسب‌وکار تعیین کند.

۲- شرایط و مراحل صدور مجوز‌ها را آسان‌تر کند.

۳- مقررات زائد و دست و پاگیر را حذف نماید.

علاوه بر آن بنا بود این هیأت تدبیری بیندیشد تا به بهانه اشباع بازار از صدور مجوز‌ها دریغ نشود.


جناب وزیر شما اکنون رئیس این هیأت هستید چنان‌که وزرای پیشین اقتصاد ریاست آن را بر عهده داشتند؛ همان‌طور که وزرای قبلی اقتصاد هیچ اقدامی در این حوزه انجام ندادند شما نیز همان راه را ادامه دادید و رانت اعطای مجوز‌های کسب‌وکار، چون یک غده سرطانی تن زخمی این اقتصاد را روزبه‌روز نحیف‌تر می‌کند.


آقای دژپسند در ماه‌های گذشته گفتید ۹۰ درصد مصوبات این هیأت اجرا نمی‌شود. مگر مجری این مصوبات کیست؟ غیر از خود این هیأت که ریاست آن نیز بر عهده شماست؟ هیأتی که از مسؤولان ارشد هر سه قوه تشکیل شده است و نهاد‌های نظارتی اصلی کشور نیز عضو آن هستند.


جناب وزیر با صدای بلند سوت می‌زنیم برای شما و تمام رانت‌هایی که از پس قانون‌گریزی شما و هیأتی که ریاست آن بر عهده شماست.


آقای وزیر به جای آنکه به دنبال جایزه دادن به سوت زن‌ها باشید قانونی که ۱۱ سال پیش تصویب شده است را اجرا کنید؛ و من الله توفیق
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات