یکی از مربیان سپاه میانه در کارگاه آموزش خبرنگاران افتخاری بسیج با تشریح ارزش های خبری، گفت: ارزش هر خبر بستگی به میزان جذابیتی دارد که می تواند برای مخاطبانش ایجاد کند.
کد خبر: ۹۰۸۷۵۲۵
|
۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، علی محمد عزتی افزود: بر اساس بار روانی و اثری که بر حواس انسان ها پس از خواندن یا شنیدن اخبار ایجاد می شود، آفرینش ارزش خبری شکل می گیرد و هرچه گستره شمول و حجم مخاطبینی که از این اثر، متاثر می شوند بیشتر باشد، ارزش خبری بیشتر خواهد بود.

   وی عناصر «که، چه، کی، کجا، چرا و چگونه» را اجزای اصلی یک خبر جامع و کامل عنوان و اظهار کرد: هر یک از این اجزاء به منزله ستون هایی هستند که نبودشان موجب نقصان ساختمان خبری شده و از ارزش و اهمیت آن می کاهد ولی آنچه در این میان بیشترین اهمیت را به خود می گیرد نحوه نگارش و توالی این اجزاست که می تواند مخاطب را تا پایان گزارش خبری با خود همراه کند یا باعث دلسردی مخاطب از خواندن یا شنیدن آن خبر شود.

کارگاه آموزش خبرنگاران افتخاری توسط بسیج دانش آموزی میانه برگزار شد

 عزتی اضافه کرد: ممکن است خبری دارای ارزش چندانی نباشد ولی خبرنگار با استعداد و خوش ذوقی با بهره گیری از تیتر و لید مناسب، جمله بندی درست و استفاده از کلمات زیبا و ساده گویی، آن را به گونه ای تشریح کند که خواندن یا شنیدنش برای حتی مخاطبینی غیر از مخاطب اصلی پیام، جذابیت داشته باشد و بالعکس ممکن است مخاطبین اصلی این پیام را هم بر اثر عدم تسلط بر اصول خبرنویسی از دست بدهد.

   وی اصول لازم الرعایه در تهیه و تدوین اخبار مکتوب و گزارشات تصویری را تشریح کرده و گفت: در خبرنویسی باید ملاحظات فرهنگی و دینی و حاکمیتی را مدنظر داشته و مراقب باشیم که اخبار ما موجب ایجاد تنش، حاشیه سازی و جنجال انگیزی و تفرقه افکنی نشود.

کارگاه آموزش خبرنگاران افتخاری توسط بسیج دانش آموزی میانه برگزار شد

   عزتی خبرنگاری را هنری برای ثبت درست و جذاب وقایع و رویدادها تعریف کرد و افزود: خبرنگار خوب کسی است که با استفاده از ذوق و استعدادها و هنرمندی خود در صحنه وقایع حاضر شده، آن را دقیق و کامل ثبت نموده، تجزیه و تحلیل کرده و پس از انجام ویرایش های لازم، تصویری درست، جذاب و کامل برای مخاطبانش ترسیم کند و پیام را جامع و گیرا به آن ها انتقال دهد.

ارسال نظرات