کارگاه قرآن پژوهی با موضوع اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه با حضور پایوران و با سخنرانی حجت الاسلام ایزانلو استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۴۹۴۸۰
|
۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

 

به گزارش خبرگزار ی بسیج؛ کارگاه قرآن پژوهی با موضوع اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه با حضور پایوران و با سخنرانی حجت الاسلام ایزانلو استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام ایزانلو درابتدا خاطر نشان کرد: در جایی از پیامبر اکرم (ص) سوال شد کامل ترین مومنان از نظر ایمان چه کسانی هستند؟ ایشان فرمودند کسی که با خانواده اش خوش اخلاق باشد و هر کس خداوند متعال را عبادت کند خداوند نیز همه چیز را برای او تسلیم می کند.

وی در ادامه در مورد ولایت عهدی امام رضا(ع) گفت: ایشان قبل از سفر آخر خود خطاب به خانواده اش فرمود برای من گریه  کنید چون این سفر آخر من است و زمانی که به شهر طوس رسید مامون به ایشان جانشینی خود را پیشنهاد داد سپس امام رضا(ع) خطاب به مامون گفت" اگر خداوند تورا برگزیده تو نباید خلافت را به کسی دیگر واگذار کنی و اگر خداوند تو را برنگزیده است پس تو هیچ حقی نداری" ،که البته هدف مامون از تمام این کارها این بود که به مردم بفهماند امام رضا(ع) دنیا دوست است و همینطور محبت ایشان را در دل مردم بکاهد.

وی در ادامه تصریح کرد:درنهایت مامون پس از اینکه به اهداف خود نرسید امام رضا(ع) را تهدید کرد که اگر  ولی عهدی من را قبول نکنی تو را می کشم و امام رضا(ع) با شرایطی قبول کرد.

وی ادامه داد: اینکه کسی را نصب و عزل نکند، قانون وضع نکند و از دور نظاره گر باشد از شرط های امام رضا برای قبولی ولی عهدی بود.

ایزانلو گفت: از نقشه های دیگر مامون این بود که از همه ادیان دانشمندانی را دعوت کرد تا با امام رضا (ع) مذاکره کنند که آنها در این امر شکست خوردند و در نهایت نیز این امام گرانقدر توسط مامون به شهادت رسید.

ایزانلو در پایان افزود:در خطبه 131 نهج البلاغه آمده است که زمام دار سزاوار نیست که بخیل،نادان،ستمگر و بزدل باشد،بخیل به این معنی که نسبت به مال مردم طمع نکند،نادان اینکه مردم را به گمراهی نکشد،ستمگر یعنی اینکه موجب کشتار مردم نشود،بزدل یعنی به جهت ضعف گروهی را به گروهی دیگر ترجیح ندهد.

در پایان بمناسبت رحلت پیامبر مکرم اسلام،شهادت کریم اهل بیت امام حسن علیه السلام و شهادت امام رضا علیه السلام توسط برادر کاظمی مرثیه سرایی انجام شد.

ارسال نظرات