رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشمر بیان داشت: پایین بودن سرانه مطالعه زیبنده جامعه باتمدن اسلامی ایران نیست.
کد خبر: ۸۹۴۷۷۱۲
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، علی طاهریان امروز در جمع دانش آموزان بسیجی در آیین زنگ کتاب و کتابخوانی که در محل آموزشگاه حضرت معصومه (س) این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: کتاب فقط مجموعه‌ای از اوراق نیست بلکه خشت بنای همه تمدن‌هاست.

وی ادامه داد: متأسفانه هر آنچه مشکل و گرفتاری در جامعه داریم منبعث از ناآگاهی است و کتاب به عنوان راهنمای ما و سرچشمه دانایی محسوب می‌شود، ولی متأسفانه ما نسبت به اهمیت مطالعه بی توجه هستیم.

رییس اداره آموزش و پرورش کاشمر خاطرنشان کرد: در مدارس باید مثلث دانش‌آموز، معلم و کتاب شکل بگیرد و تقویت شود تا شاهد رشد و ارتقاء آگاهی و فرهنگ کتابخوانی در جامعه باشیم.

طاهریان گفت: بیهوده و بی‌دلیل نیست که یکی از شاخصه‌های مهم توسعه‌یافتگی در کشور‌ها میزان سرانه مطالعه آن‌هاست، ولی متأسفانه سرانه مطالعه در کشور ما به شدت پایین است و این برای جامعه اسلامی و جامعه باهویت و ریشه‌دار و با تمدن ایران زیبنده نیست.

وی افزود: برای آن‌که توجه ما نسبت به امر کتاب افزایش یابد باید در مرحله اول افق دید و نگاه خود را به کتاب تغییر دهیم و اهمیت آن در مدارس و خانواده‌ها مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

رییس اداره آموزش و پرورش کاشمر اظهار داشت: هر چند تدریس و آموزش کتاب‌های درسی در مدارس یک اصل است، اما کتاب درسی در واقع به عنوان پایه و دروازه ورود به دنیای اطلاعات و کتاب‌هاست چرا که تمام تجربیات بشر و اندوخته‌های فرهیختگان و اندیشمندان در قرون و اعصار مختلف در کتاب‌ها جمع شده است.

طاهریان ادامه داد: کتاب درسی دروازه‌ای برای ورود به سرزمین‌ها و قلمرو‌های دانایی است لذا هیچ‌گاه نباید به کتب درسی بسنده کنیم بلکه کتاب‌های درسی ابزاری برای ورود به اطلاعات و دانش‌های موجود است و در خانواده‌ها باید موضوع کتابخوانی مورد توجه قرار بگیرد چرا که اگر پدر و مادر خودشان به کتاب اهمیت بدهند شاهد گسترش فرهنگ کتابخوانی خواهیم بود ضمن اینکه ما نیز در مدارس باید برای ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: همه ما مدیون آگاهی‌های گذشتگان هستیم و نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه چیز را خودمان می‌دانیم و لذا حتی حضرت علی (ع) می‌فرمایند من تاریخ گذشتگان را مطالعه کردم و عبرت گرفتم و به فرزندشان هم توصیه می‌کنند که آثار گذشتگان را مطالعه کند.

رییس اداره آموزش و پرورش کاشمر گفت: عمر اندک انسان در برابر اقیانوس وسیع اطلاعات امروز این کفاف را نمی‌دهد که به تنهایی همه چیز را تجربه کند و همه دانایی‌ها را به دست آورد لذا باید نگاه ویژه‌ای به امر کتابخوانی داشته باشیم.

طاهریان با اشاره به گسترش فضای مجازی در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: فضای مجازی هیچ‌گاه جای کتاب را نمی‌گیرد و افرادی که از کتاب دور هستند با آسیب‌های متعددی مواجه خواهند شد لذا وظیفه همه ما و به ویژه معلمان این است که به فرهنگ کتابخوانی اهمیت بدهیم.

وی گفت: معلمان و فرهنگیان باید بیش از سایر اقشار جامعه کتاب بخوانند تا هم شاهد خودارتقایی و هم افزاش اطلاعات باشند و همچنین دانش‌آموزان نیز به دلیل شرایط مساعد سنی و امکان یادگیری بالایی که دارند نباید از مطالعه غفلت کنند.

شایان ذکر است در ادامه این مراسم زنگ کتاب با حضور رییس اداره آموزش و پرورش، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی و رییس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز کاشمر و جمع دیگری از مسئولان به صدا درآمد.

همچنین تعداد چهار نفر از دانش‌آموزان به دریافت نشان «کتاب یار» مفتخر شده و رییس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز کاشمر نیز هزینه سفر ۱۴ نفر از دانش آموزان فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی را به مشهد مقدس بر عهده گرفت.
ارسال نظرات