یکی از رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی، رمز شکست حصر آبادان‌ها را ولایت‌پذیری جوانان دانست.
کد خبر: ۸۹۲۶۹۴۷
|
۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ هشت سال دفاع مقدس ما به فرموده  مقام معظم رهبری «گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند» بنابراین خبرنگار ما در همین خصوص گفت‌و‌گوی تفصیلی با مسعود رحیمی مقدم، جانشین فرمانده سپاه کاشمر که از رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی است ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری بسیج: شروع جنگ تحمیلی قابل پیش‌بینی بود؟

رحیمی مقدم: جنگ در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ توسط دشمن تا بن دندان مسلح و با تمام تجهیزات و امکاناتی که از قبل به عناوین مختلف طراحی شده بود بر مردم کشور ما تحمیل شد جنگی که از قبل رصد کرده بودند بر چه مناطقی از کشور جمهوری اسلامی ایران آسیب وارد کنند و به تصور خودشان نقاط یا مقداری از سرزمین ایران را به تصاحب خودشان درآورند.

به عبارتی آنچه که در ذهن استکبار و ایادی غرب و شرق آن روز بود این بود که می‌شود مانند جنگ‌های دیگر، گوشه‌ای از کشور ایران را به نام خودشان ثبت و از ایران جدا کنند.

شاید حضرت امام خمینی (ره) با هوشیاری که داشتند جلوتر از سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ پیش‌بینی این اتفاق را کرده بودند؛ وقتی که امام (ره) در مراحل مختلف نهضت انقلاب اسلامی اعلام حضور مردم را در صحنه‌های مختلف داشتند قطعا می‌دانستند که دشمن بیکار نخواهد نشست.

مردم هم این ایمان و آگاهی خاص را از طرف امام (ره) گرفته بودند که بایستی برای هر لحظه آمادگی کامل را در برابر دشمن داشته باشند؛ به هر حال این اتفاق افتاد و جنگ ناجوانمردانه در شرایطی که ما اصلا از لحاظ تجهیزات و امکانات نظامی آماده نبودیم رخ داد و در شرایط بسیار سختی شهدای ما، پیشکسوتان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان ما ایستادگی کردند.

خبرگزاری بسیج: از روز‌های نخست جنگ برایمان بگویید؟
 
رحیمی مقدم: روز‌های اول جنگ تحمیلی روز‌هایی است که ما از آن غفلت کردیم؛ اکثر حوادثی که دوستان تعریف می‌کنند شاید حوادث سال ۱۳۶۱ به بعد باشد؛ اما از دوران آغازین جنگ تحمیلی آنگونه که شایسته است صحبت نشده که در سال ۱۳۵۹ چه گذشت؟ ما چه امکاناتی و منابعی، چه نیروی انسانی و چه آموزش‌هایی داشتیم؟

فرماندهان و رزمندگان ما از بسیاری از نیازمندی‌هایی آن روز می‌داشتند، بی‌بهره بودند؛ در شهر‌های مناطق جنوب و مناطق غرب کشور زن و مرد و پیر و جوان ما با وجود نداشتن امکانات و آموزش‌های لازم در مقابل متجاوزان به کشورمان تا پای جان ایستادگی کردند.

اگر توکل به خدا و رهبری حکیمانه حضرت امام (ره) نبود قطعا همان روز‌های نخست دچار مشکل می‌شدیم؛ اما ولایت پذیری و شجاعت و صبر جوانان ما با کمترین امکانات منجر به این شد که امروز خوشبختانه در دنیا سربلند هستیم و با ایستادگی و افتخار در جای جای دنیا حرف می‌زنیم.

خبرگزاری بسیج: اکنون در چه شرایطی هستیم؟

رحیمی مقدم: درست است که در یک برهه از زمان هشت ساله جنگ تحمیلی را داشتیم؛ اما هنوز جبهه‌ی باطل وجود دارد و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همیشه یک ایده، دسیسه نو و شیطنت نو علیه کشور اسلامی ما دارند.

هشت سال ایستادگی جوانان ما در دوران دفاع مقدس خیلی از چیز‌ها را امروز برای ما مشخص کرد؛ در کتاب سفر شهادت، امام موسی صدر می‌گوید سه دسته از مردم امام حسین (ع) را کشتند، دسته اول فقط جسم امام حسین (ع) را از بین بردند، دسته دوم آثار به جا مانده از سرور شهیدان را قصد داشتند از بین ببرند که در یک برهه‌ای از زمان مرقد سید الشهدا (ع) را تخریب و کسانی را که مجاور امام حسین (ع) بودند و ایشان را آزار و اذیت کردند

امروز هم شاهدیم که در خیلی از جا‌های مختلف دنیا همان ظلم و جور دارد اتفاق می‌افتد، در سوریه که گروه‌های داعش و تکفیری در آنجا مستقر شدند؛ در عراق هم همین اتفاق است و متأسفانه صحنه‌های مختلف جنایات آن‌ها را می‌بینیم و هدفشان این است که اصل دین و حرم حضرت زینب (س) و مرقد امام حسین (ع) و همه مقدسات را از بین ببرند که این‌ها جزو دسته دوم هستند که از دسته اول خطرناکترند.

اما دسته سوم قصد دارند هدف و ایدئولوژی امام حسین (ع) را از بین ببرند؛ اما از آنجا که قیام امام حسین (ع) به تعبیر حضرت امام (ره) پیروزی خون بر شمشیر است هیچوقت از بین نرفته است و نخواهد رفت.

امروز هم عده‌ای برای امام حسین (ع) گریه می‌کنند؛ اما متأسفانه درصد گناهانشان بالا می‌رود؛ چرا که در جانب باطل قرار گرفتند و نگاهشان به ولایت یک نگاه غلطی است. این افراد جزو دسته سوم و خیلی هم خطرناکند؛ چرا که هدف و ایدئولوژی امام حسین (ع) و راهی که امام حسین (ع) مشخص کرده است کمرنگ و با دشمن همراهی می‌کنند؛ بنابراین ضروری است که از اعتقادات و باور‌های اصیل اسلامی خودمان مراقبت بیشتری داشته باشیم و با خودمان «حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا» انجام دهیم و ببینیم در کدام قسمت از اعتقادات قرار گرفتیم و ببینیم کجاییم؟

خبرگزاری بسیج: برکات دفاع مقدس را تبیین کنید؟

رحیمی مقدم: یکی از برکات هشت سال دفاع مقدس شناخت دوست از دشمن در دوران دفاع مقدس بود امروز هم قطعا باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم یک عده‌ایی داعیه‌ی حق دارند؛ اما متأسفانه همیشه در سمت باطل هستند؛ داعیه حق دارند؛ اما همیشه همراهی با دشمن می‌کنند و آب در آسیاب دشمن می‌ریزند بنابراین برای شناخت دشمن نیاز به بصیرت بیشتری داریم.

از دیگر برکات جنگ این است که دوران دفاع مقدس به ما یاد داد که «ما می‌توانیم» و می‌شود و این می‌شود و می‌توانیم را ما در همه عرصه‌ها می‌توانیم معنی کنیم؛ امروز اگر دانش‌آموزان ما در صحنه هستند و می‌توانند در امنیت درس بخوانند و تحصیل کنند ماحصل خون امثال شهید حسین فهمیده است و این به جهت وصل و اتکای شهید فهمیده‌ها به حق و تابعیت محض از ولایت فقیه بوده و امروز آسایش و امنیت ما مرهون تلاش آن‌ها است.

رزمندگان ما در نبود امکانات و با وجود سختی‌های فراوان به جبهه‌های حق علیه باطل رفتند و نتیجه‌ی فداکاری‌های جوانان دیروز را امروز در ابعاد مختلف کشور شاهدیم؛ نخست در بعد اعتقادی خوشبختانه امروز صاحب رتبه‌های عالی در قرآن و نهج‌البلاغه هستیم

در بعضی از تخصص‌های علم پزشکی حرف اول را در دنیا می‌زنیم؛ در سلاح‌ها و ادوات نظامی حرف اول را می‌زنیم و اقتصاد مقاومتی که بار‌ها مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند و امروز خیلی‌ها خودشان را به این موضوع وفق می‌دهند.

از آثار و برکات هشت دفاع مقدس در صحنه بودن و خوداندیشی و خودباوری و ایده‌پردازی صحیح این مردم و جوانان است؛ چراکه جنگ تحمیلی به ما فهماند که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم.

امروز اگر ترامپ در سازمان بین‌الملل آن حرف‌های کذایی و دروغ را علیه کشور ما می‌زند و به تعبیر رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران فقط یک طرفدار به نام نتانیاهو پیدا می‌کند؛ این نشان از ترس ترامپ‌ها از ایران است.

امروز این اراده جوانان است و این اراده گم نشده، بعضی می‌گویند جوان امروزی با جوان انقلابی دیروز فرق می‌کند؛ اما اینگونه نیست چرا که آثار و برکات خون شهداء را شاهدیم؛ شهیدی بعد از ۳۰ الی ۳۵ سال در کشورمان تشییع می‌شود در این مراسم نوجوان ۱۲ ساله را می‌بینید و پیرمرد ۷۵ ساله و زن ۹۰ ساله با عصا را هم می‌بینید این‌ها آثار مختلفی است که جنگ تحمیلی برای ما داشته است و اینکه ما باور کنیم که می‌توانیم و پای ارزشهایمان ایستاده‌ایم.

خبرگزاری بسیج: چگونه حصر آبادان شکسته شد؟

رحیمی مقدم: در دوران دفاع مقدس ما ابتدا مناطقی مثل خرمشهر را از دست دادیم، ولی ایستادگی و دلاورمردانگی‌های رزمندگان ما اینقدر تأثیرگذار بود که پای ارزشهایشان ایستادند و اجازه ندادند ذره‌ایی از خاک کشورمان به دست دشمنان بیفتد؛ چراکه از برکات جنگ این بود که خستگی و کم آوردن معنی نداشت.

امروز یک عده‌ایی که حواسشان نیست و بعضی وقت‌ها غفلت می‌کنند تا مشکلی پیش می‌آید می‌گویند ما دیگر خسته شدیم مشکلات و گرفتاری‌ها زیاد است و متأسفانه از اینگونه صحبت‌ها دارند؛ اما در زمان جنگ اینگونه نبود.

وقتی آبادان هم در شرایط سختی قرار گرفته بود و همه رزمندگان در محاصره کامل دشمن بودند و به امام خبر می‌رسد که آبادان در محاصره است ایشان خطاب به سپاه، ارتش و بسیجیان فرمود: ه بودند که حصر آبادان باید شکسته شود.

اتفاقی بسیار شایسته و جالب و بسیار درست که برای دشمن هم غیر قابل تصور بود حصر آبادان شکسته می‌شود و فرماندهان و رزمندگان ما با ولایت پذیری بسیار خوبی که داشتند به پیروزی می‌رسند.

در خرمشهر هم که کاملا سقوط کرده بود امثال شهید جهان‌آرا با کمترین امکاناتی که داشتند ایستادگی کردند و بعد از مدت‌ها خرمشهر آزاد می‌شود و امام می‌فرمایند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»

خبرگزاری بسیج: جوانان امروز هم قادر به شکست حصر آبادان‌ها هستند؟

رحیمی مقدم: این روحیه خودباوری و اعتقاد به ولایت در رزمندگان هشت سال دفاع مقدس باعث شکست دشمنان شد و اینکه امروز بر کشور و مملکت ما و جوان ما مشکلاتی حاکم است علت این نیست که از ولایت فاصله گرفتیم بلکه امروز هم خوشبختانه امثال شهید حججی‌ها در کشور بسیار داریم که از نتایج و برکات دفاع مقدس ما است.

این جوانان، دفاع مقدس ما را می‌شناسند در یادواره‌های شهدای ما نشستند و فیض بردند؛ این جوانان از خودشان و تمایلات دنیا و از هوای نفس و از مقام و منصب گذشتند و شدند شهید حججی و خوشبختانه از اینگونه جوانان کم نداریم.

وقتی صحبتی با خانواده‌ی شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم می‌شود که احساسشان را بیان کنند در پاسخ می‌گویند جز زیبایی ندیدیم مصداق پاسخ همسر شهید حججی به خبرنگار فارس است که می‌گوید «چیزی جز زیبایی در شهادت محسن ندیدم»

همسر شهید حججی نمونه زن امروز است که از مادران شهدا و همسران شهدای هشت سال دفاع مقدس الگو گرفته است امثال همسر شهید حسن سلیمانی که در همین هفته دفاع مقدس پیکر شهید را بعد از ۳۴ سال انتظار می‌آورند همسر شهید در پاسخ خبرنگار می‌گوید: این همه سال انتظار «هرگز سخت نبود» و خدا را شکر می‌کند و مادر یکی از شهدای شهرستان که خودم با او صحبت کردم خواستم مشکلی دارد بیان کند در پاسخم گفت: «سایه‌ی امام خامنه‌ای بر سر ما باشد ما هیچ مشکلی نداریم»

در قشر جوان ما هم امروز هست کسانی که در جای جای کشورمان در مناسبت‌ها و مراسمات مختلف مشتاقانه پیش‌قدم هستند و چقدر خوب همراه هستند؛ البته در کشوری که جمعیتش روزی ۳۶ میلیون بود و امروز حدود ۸۰ میلیون شده طبیعی است که اتفاقاتی می‌افتد چرا که همه‌ی ما به آن حد نرسیدیم که مشکلات اقتصادی بر ما پیروز نشود و جنگ فرهنگی دشمن و مسائل سیاسی بر عقیده و فکر ما تأثیر نگذارد، قطعا تاثیر می‌گذارد.

قطعا تا زمانی که از فرمایشات نائب بر حق امام زمان (عج) تبعیت کنیم مسلم است که عواقب و نتایج خوبی برای کشور ما رقم می‌خورد و به فرمایش حضرت آقا که نگاه ویژه‌ایی به جوانان دارند باید به فکر و عقیده جوان احترام بگذاریم چرا که آینده‌سازان کشور هستند و قطعا آن‌ها باید سکان دار باشند.

ما اگر درست برنامه‌ریزی کنیم و هدفدار جلو برویم و یک ایدئولوژی درست تحویل جوانان دهیم قطعا جای نگرانی نیست؛ از همین جوانان امروز شهدای مدافع حرم در کشور سوریه و عراق داریم و همچنین در بحرین، افغانستان و پاکستان و هر جا که مردم مظلوم مورد ستم واقع شدند جز مردانگی و شجاعت و بزرگمردی چیزی از این نسل ندیدیم.

خبرگزاری بسیج: افرادی در جامعه هستند که در مسیر گمراهی قرار گرفتند چگونه باید با آن‌ها برخورد کرد؟

رحیمی مقدم: انگیزه‌ی قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بود و به همین علت هفته‌ی اول ماه محرم به احیای امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است.

قطعا با امر به معروف و نهی از منکر می‌توان افرادی که از روی غفلت و ناآگاهی تفکرات و گرایش‌هایی غلطی دارند به مسیر درست هدایت کرد چرا که مسلمان هستند و به اصل دین و ائمه اطهار (ع) و به ولایت فقیه اعتقاد دارند و می‌شود در یک فرصت مناسب کاری انجام داد و با راهنمایی و با صبر و گذشت و با ایثار این افراد را به سمت و سوی تفکر اسلامی هدایت کرد چرا که رمز موفقیت ما نگاه به الله و نگاه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و ائمه معصومین (ع) و تبعیت از ولایت فقیه است.

خبرگزاری بسیج: حرف آخر.

رحیمی مقدم: تا زنده هستیم به یاد بیاوریم که در دوران دفاع مقدس چه گذشت و به یاد بیاوریم جوان‌های ما با چه هدفی رفتند و امروز ما کجاییم.

به یاد آوریم که زندگی و استقلال خود ما و تمامیت ارضی ما در چه وضعیتی بود و امروز در چه وضعیتی است؛ دیروز شاید که کشور ما را با دید نادرستی نگاه می‌کردند و ما را یک کشور عقب مانده و دور از همه‌ی مسائل می‌دیدند؛ اما امروز دنیا از انقلاب اسلامی ما و از هشت سال دوران دفاع مقدس درس گرفته است.

رمز موفقیت کشور ما، دین ما، زنان و مردان ما، پیران و جوانان ما و همه و همه گرایش به سمت حق و دوری از باطل است.

رمز پیروزی بشار اسد در نوع دیدگاهی است که حضرت آقا برایشان تعریف کردند؛ رمز پیروزی سید حسن نصرالله در اصل آن برنامه و هدفی است که حضرت آقا برایشان تعریف کردند و خوشحالیم که امام خامنه‌ای، رهبری فرزانه و آگاه رهبریت جهان اسلام و همه مردم و آحاد مملکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارند.
ارسال نظرات