چندی پیش یکی از عکاسان برجسته خبری به عنوان عکاس منتخب مطبوعات کشوری در بخش مستند رتبه دیگری را به کارنامه رسانه ای و هنری خود افزود، عکاسی که رتبه های بین المللی زیادی دارد و هرگز از آن ها خبری نداشتیم ولی زنگ امام جمعه تبریز به این عکاس، ضمن غافلگیری این عکاس، افکار عمومی را نیز متحیر ساخت.
کد خبر: ۸۹۱۱۷۶۱
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹

همین موضوع، خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی را بر آن داشت تا گفتگویی با حامد حق دوست؛ این عکاس برجسته خبری داشته باشد، عکاسی که کار در خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم، خبرگزاری مهر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در تهران و کابل، خبرگزاری ایرنا و ... را در تجربه کاری خود دارد.

علی حامد حق دوست که کار عکاسی را از سال 1377 در آتلیه عکاسی پرتره آغاز کرده است، در خصوص انگیزه خود برای فعالیت در این رشته هنری و رسانه ای گفت: زمانی که در دوره راهنمایی تحصیل می کردم تابستان ها به آتلیه عکاسی پسر عمه ام می رفتم و همین موجب شده بود نحوه کار در عکاسی و چاپ آن را در تاریک خانه از نزدیک ببینم.

وی ادامه داد: البته پیش از کار عکاسی در آتلیه، در رشته موسیقی سنتی و اصیل ایرانی فعالیت می کردم و دو سال در کارگاه موسیقی کار کردم و کنار آن نیز کار با سه تار را فرا گرفتم ولی چون خانواده ام موافق نبودند آن را ترک کرده و به صورت جدی کار عکاسی را آغاز کردم.

حق دوست با اشاره به حمایت و تشویق های خانواده اش برای ادامه فعالیتش در کار عکاسی و رسیدن به موفقیت هایش در این هنر، اضافه کرد: نخستین مشوق هر فردی طبیعی است که خانواده اوست و پدر بنده هم از همان ابتدای کارم در عکاسی یک دستگاه دوربین فیلمبرداری خوب برایم خرید که نشان از خوشحالیش داشت و پس از سال ها نیز که دوره خدمت سربازی را تمام کردم سرمایه اولیه ام را برای افتتاح آتلیه ام داد.

وی ادامه داد: البته افراد دیگری هم با همراهی، تایید و تشویقشان در روند پیشرفت افراد تاثیر می گذارند که در این سال ها یکی از مشوق های موثر بنده، استاد حسین صدری بودند که بسیار کمک و تشویقم کردند.  

این عکاس برجسته تبریزی به آغاز کار عکاسی خبری خود نیز اشاره و بیان کرد: آغاز کار عکاسی من از اتاق فکر عکاسی حوزه هنری در سال 85 و همزمان با همایش تاسیس آژانس عکس سوره در تهران بود که بنده نیز از آذربایجان شرقی به آن معرفی شدم و همراه 30 عکاس در آن همایش در ورک شاپی شرکت داشتیم که از آن 30 نفر به ندرت چهار نفر فعال باقی ماندند که یکی من هستم.

حق دوست افزود: نخستین عکاس خبری در استان بودم که به صورت آنلاین عکس از رویدادهای خبری استان و گزارش تصویری از زندگی و آئین های مردم استان به آژانسی در تهران می فرستادم و به فاصله یک ساعت عکس ها منتشر می شدند، از آن پس هم در خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم، خبرگزاری مهر فعالیت داشتم که به تهران رفتم و روزنامه ایران فعالیت داشتم که از طرف خبرگزاری فارس برای دبیری عکس استانی به کار دعوت شدم و پس از آن هم در خبرگزاری آسوشیتدپرس در تهران و در شهر کابل افغانستان بودم، سپس به خبرگزاری ایرنا آمدم و اکنون هم دوباره به خبرگزاری مهر بازگشته ام و در دفتر آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستم.

 وی در ادامه صحبت هایش به غافلگیر شدنش در خصوص تماس نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز اشاره کرد و گفت: حجت الاسلام آل هاشم واقعا با لطف و متفاوت بودن خودشان نه تنها بنده بلکه کل جامعه هنری عکاسی را متحیر کردند و حرکت ایشان اولین دیگری در شهر اولین ها و الگویی برای مهربانی همه مسئولان در کشور شد.

حق دوست افزود: حرکت  امام جمعه تبریز؛ حجت الاسلام آل هاشم متفاوت بود و کلی سر و صدا کرد تا جایی که تیتر یک روزنامه سراسری فرهیختگان را به خود اختصاص داد و علاوه بر آن در کانال های عکاسی کل کشور و محافل عکاسی همه استان ها راه یافت و سر زبان ها افتاد.

وی اضافه کرد: بی توجهی مسئولان تقریبا درد مشترک همه عکاسان و رنج بردن آن ها از کم اهمیت بودنشان نزد بسیاری از مسئولان سیاسی و فرهنگی است چراکه بنده در سال های گذشته مقام نخست جشنواره بین المللی بونسکو در کشور افغانستان را کسب کرده بودم و هیچ اتفاقی هم نیافتاد.

حق دوست با بیان اینکه جامعه هنری و رسانه ای و ... از مسئولان انتظار دارند، اظهارداشت: انتظار داریم مسئولان به عکاسان ارزش و احترام قائل باشند چراکه تاریخ به دست عکاسان ثبت و مستند می شود، چرا نباید همزمان با تورم شدید و گرانی، درآمد عکاسان شاغل در مطبوعات ثابت بماند و چرا نباید برای رفع موانع و مشکلات کاری ما اقدام کنند.

حق دوست ادامه داد: اگر ورزشکاری یا فیلم سازی مقام جهانی کسب می کند همه به نیکی از او یاد می کنند ولی ظاهرا تلاش و سال ها زحمت عکاسان و کسب عناوین ملی و بین المللی در کشور و جهان اهمیتی در جامعه ندارد.

این عکاس تبریزی که رتبه های برتر جشنواره بین المللی «مرگ برامریکا»، جشنواره دوسالانه جهانی عکس نیکون در شانگهای چین، جشنواره عکس «افغانستانی که به آن افتخار می کنید را به ما نشان دهید» سازمان یونسکو، برگزیده نمایشگاه عکس های افغانستان در جشنواره لومیکس، هانوفر – آلمان و دهها عنوان دیگر ملی و بین المللی را در کارنامه کاری و هنری خود دارد، سفرش به افغانستان و عکاسی برای خبرگزاری معتبری همچون آسوشیتدپرس و منتشر شدن عکس هایش در روزنامه ها و سایت های معتبر خبری بین المللی را از بهترین لحظات و خاطراتش عنوان می کند.

حامد حق دوست به عکاسی اش از خرابی خانه های روستاییان بر اثر زلزله در روستای ایوق شربیان در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با وجود ویرانی بسیار، در این زلزله خسارت جانی نبود ولی تلخ ترین خاطراتم در زلزله ورزقان، هریس و اهر و سیل اردیبهشت ماه  امسال در آذرشهر و عجبشیر بود که عده زیادی از هموطنانمان را از دست دادیم.

وی به اهمیت عکس در فضای جامعه پرداخت و اظهارداشت: امروزه به واسطه گوشی های هوشمند و آسان شدن عکاسی با آن ها همه لحظات زندگی مردم در حال ثبت شدن است و همه مدام در حال خبر دادن از زندگی خود به دوستان و آشنایان خود هستند، با این وجود هرچند تقاضا برای تهیه عکس حرفه ای خیلی کمتر از گذشته شده ولی دست کم موقع عکاسی از مردم راحت تر می توانیم کار کنیم و تقریبا همه می دانند عکس چرا گرفته می شود.

حق دوست خاطرنشان کرد: عکاسان به وسیله نگاهشان و به فراخور شخصیت و بینش و آگاهی و تجربیاتی که کسب کرده اند و با استفاده از تکنیک ها و دوربین عکاسی اتفاقاتی را ثبت می کنند که همواره می بینند.

وی با بیان اینکه هر عکسی می تواند پیامی برای بیننده و مخاطب داشته باشد و حرفی است که به صورت بصری به بیننده و مخاطب گفته می شود، افزود: اگر تک عکس ها را کلمه در نظر بگیریم برای گفتن یک جمله و یا داستان و بیان موضوعی به چندین عکس نیاز داریم تا بتوان آن را بخوبی روایت کنیم. و در عکاسی مستند واقعیتی که اتفاق می افتد مهم ترین عامل در بیان موضوعات بشمار می آید که به واسطه عکاس و عکس هایی که منتشر می کند به مردم نشان داده می شود.

حق دوست با اشاره به اینکه موانع و مشکلات بسیاری برای عکاسان در جامعه وجود دارد، مهم ترین آن ها را در عکاسی خبری، نبود قرارداد کاری، حقوق ثابت و بیمه در کار با خبرگزاری ها، سایت ها و روزنامه ها عنوان و بیان کرد: در عکاسی مستند هم هیچ تعریف خاص شغلی برای این ژانر مهم و تاثیرگذار عکاسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: درباره همین دو موضوع تفاوت های زیادی در پایتخت و شهرستان هاست، اغلب عکاسان شاغل در تهران حقوق ثابت و بیمه دارند و حتی از لوازم و دوربین ها و لنزهای خبرگزاری برای کار استفاده می کنند و مانند ما مجبور به تهیه ابزارهای گران قیمت به صورت شخصی نیستند تا دستمزد اندکمان را که دریافت می کنیم هزینه استهلاک ابزار کارمان و دادن قسط خرید و بروز کردن آن ها کنیم.

این عکاس برجسته تبریزی با تاکید به اینکه سختی های کار و هنرش هرگز موجب مشکل در زندگی اش نشده است، با قدردانی از حمایت های مادر، همسر و فرزندش، گفت: از مادرم به خاطر حمایت و دعای خیرش و از همسر و فرزندم بخاطر تحمل سختی های مادی زندگی در طول این سال ها که هنوز هم ادامه دارد قدردانی می کنم.

علی حامد حق دوست دو هفته گذشته به عنوان عکاس مستند سال در مطبوعات انتخاب و تجلیل شد و افتخاری دیگر  را به عناوین گذشته خود اضافه کرد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است؛
1- 1386- برگزیده مقام اول مسابقه عکاسی با عنوان(پدر).
2- 1387- برگزیده مقام دوم مسابقه عکس خبری آذربایجان شرقی.
3- 1387-  تقدیر در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس پنجمین جشنواره سراسری عکس فجر بندر ماهشهر.

4 – 1391 – مقام اول در بخش عکس جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری های کشور.
5- 1392- برگزیده مقام اول جشنواره عکس اعتیاد.
6- 1392- برگزیده مقام چهارم در جشنواره بین المللی مرگ بر آمریکا. 
7- 1392- برگزیده بخش ویژه سلام سینما، یازدهمین جشنواره تصویر سال.
8 – 1394 – برگزیده و دریافت جایزه برتر جشنواره بین المللی رژان تهران.

9 – 1394 – مقام دوم دوسالانه جهانی عکس نیکون در شانگهای چین.

10 – 1395 برگزیده برگزاری نمایشگاه عکسهای افغانستان در جشنواره لومیکس، هانوفر – آلمان

11 – 1395 – مقام اول مسابقه بین المللی عکس «افغانستانی که به آن افتخار می کنید را به ما نشان دهید»  سازمان یونسکو

12 – 1395 – مقام دوم در بخش مجموعه عکس جشنواره فرهنگی و هنری احیای دریاچه ارومیه

13 – 1395 – مقام اول در بخش تک عکس جشنواره فرهنگی و هنری احیای دریاچه ارومیه
14 – 1395 – جایزه ویژه بخش عکس سومین جشنواره مطبوعات استان آذربایجان شرقی

15 – 1396 – مقام اول اولین دوره جشنواره سراسری عکس سرخاب

16 – 1396 – انتخاب به عنوان عکاس مسنتد سال ایران و دریافت اولین نشان عکاس مستند سال مطبوعات کشور

17 – 1396 – انتخاب به عنوان برترین عکاس مستند در خبرگزاری مهر 

رقیه غلامی

ارسال نظرات