کلانشهر اهواز در سال‌های گذشته دستخوش مشکلات بسیاری بود و همه امیدوار هستند که با روی کارآمدن شورای پنجم برخی از این مشکلات رفع شوند.
کد خبر: ۸۹۰۸۴۶۸
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹

کلانشهر اهواز در سال‌های گذشته دستخوش مشکلات بسیاری بود و همه امیدوار هستند که با روی کارآمدن شورای پنجم برخی از این مشکلات رفع شوند؛ هدر رفت منابع انسانی و مادی از جمله مهم‌ترین مشکلات در 4 سال گذشته بود که حالا شهردار جدید باید با تکیه بر این دو مقوله مدیریت شهر را پیش ببرد.

تعریض پل سوم و زیر گذر شریعتی از جمله کارهای خوبی بودند که در 4 سال گذشته انجام شدند و خلاء چنین پروژه هایی در شهر حس می شد، اما خاطره شیرینی از این پروژه ها برای مردم به یادگار نماند چرا که مدت زمان پایان این پروژه ها چیزی نبود که شهرداری پیش از اجرا، وعده آن را داده بود.

وقتی کلنگ پروژه زیر گذر شریعتی در شهریور 92 به زمین زده شد، شهردار اهواز اعلام کرد که این پروژه 17 ماهه به پایان می رسد اما در نهایت این پروژه به جای 22 بهمن 93 در 22 بهمن 95 به صورت نصف و نیمه افتتاح شد تا جلوه ای از مدیریت ضعیف شهرداری در بحث زمان را به رخ بکشد، توجیه این تاخیر از خود تاخیر هم بدتر بود چرا که شهرداری در تملک منازل مسکونی واقع در طرح با مشکل مواجه شد و این موضوع از قبل پیش بینی نشده بود.

تاخیر در به پایان بردن طرح ها و افتتاح آنها علاوه بر اینکه کام مردم را تلخ می کند، سبب افزایش هزینه های کارفرما و پیمانکار می شود چرا که شهرداری باید خدمات شهری خود در محدوده این پروژه ها را تا زمان پایان طرح افزایش دهد و پیمانکار هم به دلیل تاخیر به سودی که در ابتدا پیش بینی کرده بود نمی رسد.

شهردار جدید اهواز برای کاهش هزینه ها و افزایش رضایتمندی شهروندان، مدیریت زمان را در پروژه ها لحاظ کند تا شیرینی پروژه های اجرا شده به کام مردم تلخ نشود و سرمایه گذران و پیمانکاران برای همکاری با شهرداری ترغیب شوند.

کام تلخ مردم پس از اجرای پروژه‌های ماندگار

بیلبوردها، شهر را با شعار "پروژه های ماندگار" محصور کرده اند؛ شهرداری و شورا هم پر تکرار مصاحبه می کنند که در این دوره پروژه های ماندگار زیادی اجرا شد اما این سوال در ذهن شهروندان نقش بسته است که آیا بزرگی حجم پروژه ها و اولین بودن آنها در این روزگار مهم ترین مسئله مورد مناقشه است؟

با پیشرفت علوم مهندسی و توانایی مهندسان عمران، پیش از آغاز اجرای پروژه می توان اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح را پیش بینی کرد تا روند مناقصه ها شفاف پیش برود.

در دوره چهارساله گذشته، شهردار اهواز مدعی است که 60 درصد بودجه این سازمان صرف کارهای عمرانی و توسعه ای شده است اما آنچه که مردم می بینند فرسنگها با این گفته فاصله دارد.

پروژه های تعریض پل سوم، پارک بانوان و زیر گذر شریعتی از جمله پروژه های بزرگ اهواز در این 4 سال بودند اما هزینه های پایان اجرای این طرح ها با هزینه های اولیه اعلام شده تفاوت بسیاری دارد به طوری که برای تعریض پل سوم در ابتدا 75 میلیارد ریال در نظر گرفته شد اما این پروژه با 175 میلیارد ریال اجرا شد.

شهرداری اهواز بودجه یک هزار و دویست میلیاردی را برای سال 96 پیش بینی کرده است که تاکنون 700 میلیارد ریال آن محقق شده اما بنا بر گفته جاسم موسی پور 600 میلیارد از این پول صرف کارهای جاری شهرداری شده است و برای همین شهرداری با 100 میلیارد ریال نمی تواند کارهای عمرانی را در یک مدت زمان مشخص اجرا کند.

با توجه به اینکه اعتبارات شهرداری اهواز محدود است و دولت نیز برای کمک به شهرداری ها با کمبود اعتبارات مواجه است، شهردار بعدی اهواز نیز باید به مدیریت هزینه توجه کند تا اعتبارات موجود به صورت مثمر برای توسعه هزینه شوند.

فساد در دقیقه 90

شهرداری اهواز در 4 سال گذشته دستخوش مشکلات بسیاری شد که یکی از آنها فساد مدیران میانی بود، پس از بازداشت عده ای از مدیران شهرداری اهواز در اسفند 95، جلسه ای برای بررسی موضوع در پارلمان شهری اهواز برگزار شد.

در آن جلسه عده ای در مقام دفاع از شهردار برآمدند و مدعی شدند که برخی از افراد بازداشت شده، مدیرانی هستند که به واسطه توصیه برخی از اشخاص از جمله رئیس شورای شهر، پست مدیریتی گرفتند. هوشنگ شیرمردی در واکنش به این موضوع گفت: درباره این فرد از بنده نظر خواستند و من هم نظرم را گفتم اما باید توجه داشت که این فرد، فرزند یکی از مدیران خوشنام و از بستگان آقای شهردار است.

موشکافی مدیران و معاونان سازمانهای تابعه شهرداری اهواز نشان می دهد که بخشی از آنان به واسطه ارتباطات خانوادگی عهده دار مدیریت بخشی از کلانشهر اهواز شدند. جدا از بحث اینکه آیا این مدیران افراد شایسته ای بودند یا خیر، باید توجه داشت که انتصابات فامیلی بعد نظارتی شورای شهر را کاهش می دهد و طبیعتا سبب افزایش هزینه ها در مدیریت شهر می شود.

با مشخص شدن منتخبان جدید مردم در شورای شهر اهواز، گزینه هایی به عنوان شهردار مطرح شدند. انتخاب شهردار حق طبیعی منتخبان در پارلمان شهری است اما امروز کلانشهر اهواز به مدیری نیاز دارد که برای انتخاب مدیران خود زیر بار فشارهای سیاسی نرود.

تقسیم مدیریت های خرد بین افراد، در دراز مدت هزینه های زیادی به شهر تحمیل می کند همان طور که پس از بازداشت مدیران شهرداری، هیچ کس مسئولیت این انتصابات غلط را بر عهده نگرفت و آنچه که از این انتصابات به یادگار ماند، شهری است که رنگ پیشرفت و توسعه را به خود ندیده است.

  آنچه که منجر به هدررفت منابع و گسترش فساد در مجموعه‌های دولتی و عمومی می‌شود، شفاف نبودن سیستم اداری در انها است و شهردار جدید اهواز برای مبارزه با فساد باید ساختار شهرداری را اصلاح کند تا با اصلاح ساختار بتواند بیشترین بهره را از منابع ببرد.

ارسال نظرات