در سال های اخیر به دلیل خشکسالی، بیکاری و مهاجرت روستائیان به شهرستان حاجی آباد جمعیت حاشیه نشین ها بالا رفته و این شهر را با مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی فراوانی روبرو کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۷۳۴۰
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی در سال های اخیر است که با گذشت زمان در اکثر استان های کشور رنگ و لعابی گوناگون از خود نشان می دهد.

در صورت واکاوی علل و عوامل پدیده حاشیه نشینی متوجه می شویم کم آبی، خشکسالی و نبود شغل در روستاها از عمده ترین عواملی هستند که باعث مهاجرت روزافزون روستائیان به شهرها شده و از سوی دیگر گرانی زمین در مناطق مسکونی شهر سبب شده است که طیف زیادی از مهاجران  در مناطق حاشیه شهر سکونت پیدا کنند.

گزارش ها نشان می دهد حاجی آباد یکی از شهرستان های هرمزگان نیز همچون سایر شهرستان های ایران از قصه حاشیه نشینی بی نصیب نمانده است چون نه تنها تعداد مناطق حاشیه نشین و خانه های غیرمجاز در حاجی آباد  بسیار است بلکه رشد روز افزون مهاجرت روستائیان به شهرستان باعث گسترش این پدیده مخرب اجتماعی می شود.

هر ساله جمعیت حاشیه نشینان حاجی آباد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد لذا با توجه به محدود بودن امکانات شهری و افزایش جمعیت مناطق حاشیه ای مشکلات اجتماعی این شهر بیشتر می شود و این قشر از جامعه حاجی آباد از حداقل امکانات لازم در زمینه های مختلف آموزشی، خدماتی، رفاهی، بهداشتی محروم هستند.

در سال های اخیر با افزایش جمعیت حاشیه نشینان این قشر از جامعه با مشکلات زیادی روبرو شده اند که اگر مسئولان برای آن برنامه ریزی نکنند در آینده نه چندان دور، حل این معضلات از دست مسولان استانی هم خارج  و معضلات اجتماعی در این بخش تبدیل به معضل امنیتی می شود.

 

 

فقر فرهنگی در میان حاشیه نشینان بیداد می کند

حجت الاسلام مختار صادقی  در گفتگو با خبرنگار پیارم با بیان اینکه حاشیه نشینی یک معضل اجتماعی است، اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر، طلاق، سرقت، قتل و گسترش بیماری‌های مختلف از پیامدهای حاشیه نشینی است.

رئیس دادگستری حاجی آباد با اشاره صادقی با اشاره به مشکلات ناشی از حاشیه نشینی گفت: آمار طلاق و میزان گرایش به استفاده از مواد مخدر در میان حاشیه نشینان بسیار زیاد و همچنین فقر فرهنگی و شکاف طبقاتی در میان این جماعت بیداد می کند.

وی بیان کرد: بیشتر حاشیه نشین ها قانون گریز هستند و به علت اینکه شغل و درآمد کافی ندارند و معمولا سطح سواد پایینی دارند دچار فقر فرهنگی می شوند  و نمی توانند خود را با محیط اطراف انطباق دهند.

صادقی با بیان اینکه دولت در مناطق حاشیه نشین هیچ گونه خدماتی ارائه نمی دهد، تاکید کرد: مسئولین باید بیشتر به مشکلات حاشیه نشین ها توجه کنند چون این افراد از اقشار ضعیف جامعه هستند و اگر کسی در این محلات دچار بیماری شود آمبولانس به آنجا اعزام نمی شود یا  در صورت وقوع آتش سوزی به دلیل نداشتن جاده به آنها خدماتی ارائه نمی شود.

بیشترحاشیه نشینان حاجی آباد، مهاجران روستایی هستند

علی بیژنی در گفتگو با خبرنگار پیارم، با اشاره به وجود حاشیه نشینی در حاجی آباد اظهار کرد: هم اکنون ۱۲۰ خانوار درحاشیه این شهرستان در محله ای معروف به زور آباد و در بدترین شرایط بدون امکانات رفاهی و غیرقانونی زندگی می کنند که اکثر این خانوارها را مهاجران روستایی تشکیل می دهند.

کارشناس امور اجتماعی فرمانداری حاجی آباد گفت: از طریق وزارت کشور پیگیر حل مشکلات حاشیه نشینان هستیم و در صورت امکان محله زور آباد را به شهر الحاق کنیم و اقدام جدی در خصوص مشکلات این حاشیه نشین ها انجام شود.

بیژنی بیان کرد: در حاشیه اطراف شهرستان کلیه خدمات زیربنایی از جمله گاز، برق، آب در محدوده های الحاق به شهر ارائه شده است و دستگاه های خدمت رسان مشکل خاصی در محدوده طرح ندارند ولی چون محله زور آباد به شهر الحاق نشده است ساکنان آن از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند.

وی گفت: از آنجایی که برخی از افراد در خارج از محدوده شهر، زمین های این منطقه را به طور غیر قانونی تصرف و اقدام به احداث منازل مسکونی کرده اند که هیچ گونه استحکامی ندارند بنابراین ما نمی توانیم به این افراد، خدماتی را ارائه دهیم مگر اینکه در آینده در قالب طرح الحاق قرار گیرد.

 

بیژنی با اشاره به اینکه الحاق ساخت و سازهای غیرقانونی اطراف شهرستان مسلتزم تشکیل کارگروه و اخذ نظرات مدیران دستگاه های اجرایی است، یاد آور شد: چون در مناطق حاشیه نشین حاجی آباد دولت خدمات زیربنایی به مردم ارائه نمی دهد لذا مردم به صورت غیرقانونی از این خدمات استفاده می کنند.

کارشناس امور اجتماعی فرمانداری حاجی آباد تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر حاشیه نشین ها فقیر هستند در حال رایزنی با بنیاد مسکن  هستیم که بتوان ۲۰۰متر مربع زمین به این افراد واگذار کنیم  حتی یک خیر نیز قرار شد  در امر ساخت و ساز مسکن حمایت های خود را دریغ نکند.

یکی از اهالی حاشیه نشین در گفتگو با پیارم، اظهار کرد: به دلیل نداشتن شغل و درآمدی با دامادم از روستا به شهر مهاجرت کردیم و در اینجا دو اتاق ساختیم، حدود چند متر کابل برق از منازل نزدیک محله گرفتیم و از برق آنها استفاده می کنیم ولی هیچ امکانات رفاهی دیگری نداریم .

ارسال نظرات