معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو:

کمبود ویتامین ب ۱ در کشور ناشی از وابستگی به شرکت‌های خارجی است

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر به دلیل ممانعت شرکت‌های چینی از فروش ماده اولیه ویتامین ب ۱ دچار کمبود این نوع قرص در کشور هستیم در حالیکه ادعا می‌کنیم صنعت ماده اولیه داریم و این نقطه ضعف ما در صنعت داروسازی است.
کد خبر: ۸۸۹۴۱۲۰
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، اکبر عبدالهی اصل، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه چند درصد ازداروهای موجود در بازار تولید داخل است بیان داشت: داروهای داخلی به 3 قسمت بایوتک، های تک و تولید داخل تقسیم می‌شود که داروهای "های تک" 20 درصد از بازار دارویی تولید داخل را تشکیل می‌دهد و از 80 درصد مابقی شاید 20 درصد از مواد اولیه در کشور تولید شود و 60 درصد از صنعت داروسازی که وابسته است ماده اولیه آن وارداتی است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو ضمن توضیح درباره چرایی کمبود انواعی از دارو همچون ویتامین ب 1 در کشور گفت: در کشور داروهایی وجود دارد که یک مرحله از ماده اولیه شیمیایی آن از کشورهایی مثل چین یا هند وارد شده و بعد از طی فرآیندی به شرکت‌های داروسازی فروخته می‌شود که در این حوزه بسیار نقطه ضعف داریم و ویتامین ب1 شامل چرخه می‌شود.

عبدالهی اصل، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل ممانعت از فروش شرکت‌های چینی از ماده اولیه ویتامین ب 1 دچار کمبود این نوع از قرص در کشور هستیم در حالیکه ادعا می‌کنیم صنعت ماده اولیه داریم.

وی تصریح کرد: اگر شرکت‌های تولید کننده بخواهند ماده اولیه ویتامین ب 1 را وارد کنند صنعت داروسازی اعتراض می‌کند این در حالی است که این ماده اولیه را صنعت داروسازی نیز نمی‌تواند تامین کند زیرا وابسته به واردات از چین است که در حال حاضر با ممانعت این کشور برای کشور ماده اولیه ویتامین ب 1 مواجه هستیم و این ضعف مهمی به شمار می‌آید.

این مقام مسئول ابراز کرد: در حال حاضر به غیر از مخدرها ماده اولیه ای که ماده اولیه‌ی آن را وارد نکنیم در کشور نداریم و ما عملا به جز داروهای "های تک‌" و "بایوتک‌" در دیگر داروها وابسته هستیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤالی درباره تجویز داروی خارجی توسط پزشکان و جلوگیری از ورود آن اظهار کرد: درست است که این کار باعث افزایش هزینه‌های بیماران می‌شود اما نمی‌شود جلوی آن را گرفت چرا که ورود داروهای خارجی عاملی برای افزایش و ارتقاء تکنولوژی در کشور بوده و رقابت ایجاد می‌کند که لازمه اقتصاد پویا است.

عبدالهی اصل، گفت: ما تا جایی از تولید کنندگان داخلی حمایت می‌کنیم که داروی با کیفیت وارد بازار کنند در عین حال درصدی نیز اجازه ورود داروی خارجی را صادر می‌کنیم تا تولید کننده داخلی در مرحله رقابت کیفیت محصول را افزایش دهد.

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر بزرگترین تولید کننده و واردکننده دارو در جهان امریکا است که نشان از گردش دانش در این کشور است و کشور ما نیز بسیاری از داروهای بایوتک(بیوتکنولوژی) و های تک (با تکنولوژی بالا) را به کشور روسیه می‌فروشد و از طرفی داروهایی که ارزش اقتصادی تولید ندارند یا از نظر فرمولاسیون توان تولید در کشور وجود ندارد را وارد می‌کند که این امر برای انتقال دانش لازم است.

ارسال نظرات