سال هاست که روند صعودی و نزولی شدن قیمت پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی خبر ساز می شود. چند روزی است که قرعه به نام پیاز افتاده است. خبرها حاکی از این است که به قول قدیمی ها در ضل تابستان قیمت پیاز سر به فلک کشیده و اشک مردم را در آورده است. در شرایط آب و هوایی که گرمای هوا به ۳۸ درجه هم رسیده و احتمال خرابی پیاز در انبارها وجود دارد مشاهده می کنیم که پیاز تا ۴۸۰۰تومان هم رسیده است.
کد خبر: ۸۸۹۰۸۵۳
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
به گزارش بسیج مهندسین کشاورزی به نقل از اگری پرس علی قربانی نائب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار(عمده فروشان میادن مرکزی میوه و تره بار) چندی پیش در این ارتباط اظهار داشته بود که کاهش تولید سبب افزایش قیمت پیاز از کیلویی ۴۰۰ تومان در سال گذشته به ۳۵۰۰ تومان در سال جاری شده است.

وی همچنین اشاره داشت که سرمازدگی محصولات اصفهان و دزفول نیز کاهش عرضه پیاز را به‌همراه داشته است ، در حالی که محصولات این استانها هم‌ اکنون باید در بازار عرضه می‌شد و این مشکل با ورود محصولات دیگر استانها در ۲۰ تا ۲۵ روز آینده برطرف خواهد شد.

خرید پیاز با قیمت ۴هزار تومانی و سیب زمینی ۲۸۵۰ تومانی خانواده ها را برای تهیه  این اقلام دچار مشکل کرده است.

در حالی پیاز ۴هزار تومان به فروش می رسد که تابستان است و هوا به شدت گرم است. همواره این سوال مطرح است که چرا در این گرمای هوا، پیاز اینگونه گران شده است، مشکل کجاست؟

نبود الگوی کشت مشکل اصلی این روزهای بخش کشاورزی است .سال‌هاست که در کشورهای پیشرفته‌ای که اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی است الگوی کشت اجرا می‌شود و هیچ کشاورزی به غیر از آنچه الگوی کشت تعیین کرده، محصولی را کشت نمی‌کند. همین مسأله سبب شده  میزان خسارت بخش کشاورزی در این کشورها به حداقل برسد، اما جای تأمل دارد که در کشوری مانند ایران  که بیشتر کشت‌ها سنتی و بر اساس تجربیات کشاورزان انجام می‌شود، چون کشاورزی ما فاقد الگوی کشت است. همین مسأله باعث شده قصه تلخ روی زمین ماندن محصولات کشاورزی هرساله به گوش برسد.

در حالی در برخی از استان ها محصولات کشاورزی فاسد می شود که  در پایتخت همان محصول با قیمت بالایی به فروش می رسد. دولتی‌ها و مسئولان، کشاورزان را به رعایت نکردن الگوی کشت مناسب و کشت بیش از نیاز بازار محکوم می‌کنند و کشاورزان کم کاری آنها را در خصوص تأمین نکردن زیر ساخت‌های مناسب مانند کارخانه‌های صنایع تبدیلی، ارائه ندادن الگوی کشت و نبود برنامه‌ریزی درخصوص خرید، هزینه‌های حمل و نقل و…. را از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل می‌دانند.

الگوی کشت و برنامه ریزی باعث می شود که کشاورزان در هر منطقه بتوانند تنها یک محصولات کشاورزی تولید کنند و از این طریق می توانند علاوه بر تأمین بازار داخلی، توان صادرات محصولات را نیز داشته باشند.

*اهداف اقتصاد مقاومتی در کشاورزی با اجرای الگوی کشت

«الگوی کشت عبارت است از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست».

الگوی کشت  از آن جهت حائز اهمیت است که باتوجه به گستردگی پهنه‌ مرزی کشوروتنوع اقلیمی مناطق گوناگون داشتن الگوی کشت می تواند  توان اقتصادی خانوار کشاورز را افزایش دهد به همین جهت نقش غیر قابل انکاری دارد. الگوی کشت باعث می شود که توان داخلی تقویت و بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله پیاز و سیب زمینی معدوم نشود ودر برخی از برهه های زمانی سیب زمینی و پیاز و سایر محصولات گران نشود.

تامین امنیت غذایی کشور بر اساس سیاست‌های کلی نظام در سند ۱۴۰۰، کشاورزی دانش بنیان، افزایش توان اقتصادی خانوار کشاورز، استفاده صحیح از منابع پایه شامل آب و خاک و نیروی انسانی، رعایت سیاست‌های توسعه پایدار با اولویت حفظ محیط زیست و توسعه سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی و صنایع تبدیلی از ویژگی های اصلی اجرای الگوی کشت در کشور است که چیزی جز سیاست های اقتصاد مقاومتی نیست. اما متأسفانه کشاورزی ایران از داشتن الگوی کشت بی نصیب است.

* وزارت جهاد مکلف است طرح الگوی کشت را نهایی کند

محمد علی شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت تهیه طرح جامع الگوی کشت، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی را در برنامه ششم توسعه مکلف کرده‌ایم که با هدف افزایش تولید، استفاده بهینه از منابع پایه و ظرفیت های زیستی الگوی کشت در بخش کشاورزی به مرحله اجرا در بیاید.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به تدوین طرح الگوی کشت و ارائه آن به کمیسیون کشاورزی مجلس اقدام نماید.

به گفته شاعری براساس مطالعات آمایشی طرح الگوی کشت  در سال جاری به صورت پایلوت از سوی وزارت جهاد استان آغاز خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: طرح الگوی کشت با استفاده از ظرفیت منابع آب و خاک متناسب با شرایط اقلیم هر منطقه و استان باید به اجرا در بیاید.

وی تنظیم بازار براساس تولیدات داخل را از جمله مزایای اجرای طرح الگوی کشت دانست و افزود: از این رو در جهت پایداری تولید،حمایت از منافع کشاورزان و اشتغال پایدار باید هر چه سریع تر این امر از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اجرا در بیاید.

*شاه کلید تولیدات کشاورزی الگوی کشت است

مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه عوامل مؤثر بر پایداری بازار تولید و مصرف اظهار داشت: شاه کلید تولیدات کشاورزی بحث الگوی کشت است که این امر تا کنون به سبب عدم تأمین اعتبارات و بودجه های لازم اجرا نشده است.

وی افزود: طی سه سال اخیر در بسیاری از مواقع به سبب نبود بازار، پیاز از روی  زمین جمع آوری نمی شد و در نهایت امسال رغبتی از سوی کشاورزان برای کاشت پیاز وجود نداشت.

شادلو با اشاره به ضرورت تدوین الگوی کشت برای محصولات کشاورزی گفت: با توجه به هزینه های بالای تولید در برخی مواقع، برداشت محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و در نهایت این امر نوسانات قیمت را به همراه دارد.

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه افزایش قیمت پیاز قابل قبول نیست، تصریح کرد: براساس پیش بینی صورت گرفته تا هفته آینده  با فراوانی عرضه قیمت ها به تعادل برسد.

به گزارش اگری پرس از آنجایی که برنامه ششم توسعه وزارت جهاد را مکلف به تدوین الگوی کشت کرده است، ضرورت دارد که این وزارتخانه در جهت تحقق مزایای این طرح که در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی گام بردارد تا قدری از آلام نابسامانی های تولید در بخش کشاورزی کاسته شود.

ارسال نظرات