طرح ضربتی خودکفایی برنج که از سوی بسیج مهندسین کشاورزی استان مازندران در 340 روستا به اجرا درآمده است به تائید مسئولان دستگاه های اجرایی تاثیر چشمگیری در افزایش کمی و کیفی میزان تولید این محصول استراتژیک داشته است.
کد خبر: ۸۸۸۹۳۲۷
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
به گزارش بسیج مهندسین کشاورزی؛ 40 درصد از برنج تولیدی کشور در مازندران کشت می شود که با توجه به ضرورت خودکفایی این محصول، بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران  طرح ضربتی خودکفایی برنج را از سال گذشته و با رویکرد افزایش بهره وری و ایجاد امنیت پایدار غذایی در 340 روستا اجرا کرده است.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی مازندران  با بیان اینکه خودکفایی برنج از جمله اهداف طرح بسیج همگام با کشاورز است، اظهار کرد: کارشناسان طرح بسیج همگام با کشاورز، هر ساله قبل از شروع فصل زراعی فعالیت خود را در  شالیزارهای استان شروع می کنند و امسال سومین سالی است که در کنار کشاورزان حضور دارند و مسائل متنوع تولید را از کاشت تا برداشت  پایش می کنند.

محمد علی امامی با اشاره به حضور مؤثر متخصصان بسیجی در افزایش میزان تولید محصولات زراعی خاطرنشان کرد: کارشناسان بسیجی پس از گذراندن دوره های آموزشی تخصصی توسط استادان مجرب به عنوان مشاور، کشاورزان را با کاشت، داشت و برداشت درست و اصولی برنج آشنا می‌کنند؛ حضور موثر آنان در تولید به گونه ای بوده است که سال گذشته در 120 روستا، بین 100 کیلو تا 1 تن افزایش عملکرد در واحد هکتار داشته‌ایم.

راه اندازی شبکه مشورتی؛ بهره مندی از خرد جمعی

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیج همگام با کشاورز در روستاهای تحت پوشش خود، شبکه‌های مشورتی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در هر شهرستان یک سرگروه که کارشناس خبره و با تجربه‌ای است حضور دارد به گونه‌ای که اگر کارشناسی نسبت به موضوعی نیاز به اطلاعات بیشتری داشت، به این سرگروه شهرستانی مراجعه می‌کند و بدین ترتیب بدون سردرگمی در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین راه حل خواهد رسید.

امامی با اشاره به تجهیز علمی تخصصی کشاورزی در دو استان گیلان و مازندران توسط بسیج مهندسین کشاورزی، تصریح کرد: تاکنون در روستاهای تحت پوشش بسیج همگام با کشاورز کارگروه‌های علمی و تحقیقاتی ایجاد کرده‌ایم و مساجد این روستاها نیز به کتابخانه و نرم افزارهای مطالعاتی مجهز شده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش عملکرد کشاورزان مورد تایید دستگاه‌های اجرایی است، اظهار کرد: برای هر مزرعه یک فرم خاص طراحی شده که در صورت تایید افزایش عملکرد، به امضای مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان و کارشناس مربوط می‌رسد، که جزئیات و چگونگی دست‌یابی به افزایش عملکرد با مدیریت مصرف آب و کاهش هزینه تولید توضیح داده می‌شود.

بیماری بلاست برنج؛ از پایش تا ریشه کنی

امامی با اشاره به فعالیت روزانه  170 کارشناس در سطح روستاهای تحت پوشش بسیج بیان داشت: 170 کارشناس متخصص در امر کشاورزی فعال در طرح بسیج همگام با کشاورز هر روز از شالیزارهای تحت نظارت خود بازدید میدانی به عمل آورده و علاوه بر ارائه راهکارهای لازم به کشاورزان، قدم به قدم آن ها را در اجرای توصیه های داده شده همراهی می کردند؛بدین ترتیب حضور کارشناسان ما تنها جنبه مشورتی نداشته و اجرای دستورالعمل ها با استفاده از فنون تسهیلگری پیگیری می شود.

وی با بیان این مطلب که بیماری بلاست از مهم ترین عوامل کاهش دهنده میزان عملکرد در برنج است افزود:: مبارزه با بیماری بلاست برنج  یکی از عوامل مهم خسارت زای شالیزارها محسوب می شود که با صرف وقت و هزینه قابل توجه  از سوی مربیان ما پیگیری شد؛ پایش این بیماری به قدری مهم است که به هیچ عنوان نباید از بررسی میدانی شالیزار اغماض کرد، هرچن که پیمایش وجب به وجب شالیزار  بسیار دشوار است اما خوشبختانه مزارع تحت پوشش طرح  با تعهد و مسئولیت جهادی مربیان ناظر بسیجی تا اعلام وضعیت بدون آلودگی و پاکسازی کامل، تحت کنترل بوده است.

تاکیداستاندار بر حفظ دستاوردهای طرح بسیج همگام با کشاورز

شایان ذکر است سال گذشته 30 دهیاری شهرستان ساری طی نامه‌ای رسمی به سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از عملکرد کارشناسان طرح بسیج همگام با کشاورز در بهبود توسعه کمی و کیفی و کاهش هزینه تولید در اراضی شالیزاری ابراز رضایت کرده و خواهان استمرار آن در سال‌های بعد شدند.

استاندار مازندران نیز چندی پیش اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز را موجب ایجاد دستاورد بزرگ برای تولید محصولات باکیفیت در استان دانسته و تاکید کرد که در این طرح باید با تعامل جامع وارد میدان شده و زمان را از دست نداد، به گونه‌ای که بخشداران، فرمانداران و مردم در این طرح مسئولان را همراهی کنند زیرا اگر همه فاکتورهای طرح به‌درستی اجرا شود، به موفقیت رسیده و در غیر این صورت بهره‌وری مطلوب حاصل نمی‌شود.
ارسال نظرات