لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری‌خواه ضمن انتقاد از اظهارات رهبر جمهوری‌خواهان سنا علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت، حزب جمهوری‌خواه بدون حمایت دونالد ترامپ نمی‌تواند اکثریت سنا را به دست گیرد.
کد خبر: ۹۳۲۲۲۷۱
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

به گزارش  خبرگزاری بسیج، یک سناتور آمریکایی همزمان با شدت گرفتن دعواهای جمهوری‌خواهان بر سر جایگاه دونالد ترامپ به هم حزبی‌های خود هشدار داد، در صورت عدم حمایت ترامپ از جمهوری‌خواهان این حزب با ناکامی مواجه خواهد شد.

لیندسی گراهام نماینده ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با «شان هنیتی» مجری سرشناس فاکس نیوز، درباره جایگاه والای رئیس‌جمهور سابق این کشور در حزب جمهوری‌خواه و محبوبیت او در میان رای دهندگان این حزب صحبت کرد.

به گزارش نیوزویک، مصاحبه این سناتور ارشد جمهوری‌خواه با هنیتی که از حامیان سرسخت دونالد ترامپ محسوب می‌شود، در شرایطی انجام شده که اختلافات و دعواهای جمهوری‌خواهان بر سر جایگاه ترامپ شدت گرفته است.

لیندسی گراهام در این مصاحبه خطاب به میچ مک کانل و دیگر جمهوری‌خواهان هشدار داد، بدون ترامپ امکان بازپس گیری اکثریت کرسی‌های سنا وجود ندارد.

به دنبال اظهارات تند «میچ مک کانل» رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه در جلسه اخیر رای گیری برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با انتشار یک بیانیه شدیداللحن پاسخ او را داد.

ترامپ طی بیانیه‌ای به فاصله سه روز بعد از تبرئه شدنش در جلسه استیضاح، درباره مک‌کانل گفت: «میچ یک مزدور سیاسی لجوج، عبوس و بی‌عاطفه است که اگر سناتورهای جمهوری‌خواه بخواهند با او بمانند، بار دیگر پیروز نخواهند شد».

رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه به رغم دادن رای منفی به استیضاح ترامپ طی سخنرانی در صحن مجلس سنا گفته بود: «شکی نیست که رئیس‌جمهور سابق عملا و اخلاقا در قبال تحریک» (حامیان خود به حمله به کنگره) مسئولیت دارد».

رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه افزود: «این مجرمان بنرهای او (ترامپ) در دستشان بود، پرچم‌های او را حمل می‌کردند و وفاداری به او را فریاد می‌زدند».

لیندسی گراهام در مصاحبه بامداد روز چهارشنبه (امروز) خود با فاکس نیوز درباره تنش‌ها بین رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه گفت: «می‌خواهم به مک کانل رهبر (اقلیت سنا) بگویم، من می‌دانم که ترامپ ممکن است چموش و کنترل کردنش سخت باشد اما او نافذترین چهره در حزب جمهوری‌خواه است».

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه با مخاطب قرار دادن مک کانل ادامه داد: «ما بدون دونالد ترامپ ابدا شانسی برای بازپس گرفتن اکثریت (در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا) نداریم. اگر شما متوجه این موضوع نیستید باید بگویم که اصلا وضعیت (جاری) را نگاه نمیکنید».

گراهام درباره حمله ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) حامیان دونالد ترامپ به جلسه کنکره آمریکا به منظور تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هم اظهارنظر کرد و درباره این حمله ابراز تاسف کرد.

سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی با بیان اینکه ترامپ هم مقصر این اتفاق‌ها بوده است، افزود: «اما به همکارانم در سنا این را می‌گویم که بیایید تلاش کنیم با هم همکاری کنیم. این را متوجه باشید که ما بدون رئیس‌جمهور ترامپ هرگز قادر به رسیدن به اکثریت (سنا) نیستیم».

شدت گرفتن اختلاف نظرها در حزب جمهوری‌خواه بر سر ترامپ در شرایطی صورت گرفته که در جلسه استیضاح او، هفت سناتور جمهوری‌خواه هم به گناهکار بودن او رای دادند اما رئیس‌جمهور سابق به دلیل حمایت ۴۳ سناتور جمهوری‌خواه و نرسیدن آرا به حد نصاب تبرئه شد.

در روزهای گذشته دعوا بر سر ترامپ بین برخی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی هم خبرساز شده و در همین ارتباط درگیری لفظی بین «ران جانسون» با «میت رامنی» بر سر استیضاح ترامپ نشان داد، اختلاف نظرها در این حزب درباره رئیس‌جمهور سابق همچنان ادامه دارد.

ارسال نظرات