خبرهای داغ:
فرمانده سپاه میانه طی دو روز گذشته از روستاهای زلزله زده بخش ترکمانچای و کندوان میانه بازدید کرد.
کد خبر: ۹۱۹۸۶۱۹
|
۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حسین محمدی در دیداری چهره به چهره با اهالی، ضمن ابراز همدردی با خانواده های آسیب دیده، میزان پیشرفت کار و روند کمک رسانی به زلزله زدگان را مورد ارزیابی قرار داده و به بررسی و ثبت مشکلات موجود از طریق گفتگوی مستقیم با مردم زلزله زده روستاهای بخش ترکمانچای و کندوان میانه پرداخت.  

   در جریان این بازدید، اهالی و خانواده های آسیب دیده از زلزله ضمن قدردانی از خدمات سپاه و بسیج از ساعات و روزهای اول زلزله تا کنون، مشکلات خود را با فرمانده سپاه میانه در میان گذاشتند و از وی خواستند که ضمن پیگیری لازم، این مشکلات را به اطلاع مسئولین اجرایی برساند.

   اهم موارد مطروحه از سوی روستاییان زلزله زده در بخش کندوان میانه بدین شرح است:

- عدم برق و گاز کشی به داخل خانه های پیش ساخته بنیاد مسکن و لزوم رسیدگی به وضعیت آن بعد اجرا و ارتقای کیفیت ساخت.

- در برخی موارد واگذاری برخی از امور اجرایی این خانه ها از جمله سفید کاری به خود اهالی .

- لزوم استقرار و تعیین نماینده بانک های عامل و کارکنان دستگاهای اجرایی و خدمات رسان به جهت آمار بالای خرابی بویژه در روستای بالسین.

- انتقاد برخی روستاییان از روند نظارت کارشناسان بنیاد بر منازل آسیب دیده به جهت تشخیص اشتباه در ردیف تخریبی یا تعمیری بودن آنها منجمله وجود چندین خانه تخریب شده و آسیب دیده بویژه در روستای ایورق و خلیفه لو که متاسفانه کارشناسان بنیاد مسکن به علت های نامعلوم آنان را در زمره خانه هایی که باید تخریب شوند قرار نداده اند.

- فعالیت دهیار غیر بومی که گاها تکلم به زبان مادری هم برای آنان سخت است و طبق گفته اهالی رفت آمد به کرج و عدم آشنایی و اشرافیت به منطقه و مشکلات روستا، خود عامل کندی خدمات رسانی و بی بهره ماندن برخی از روستاییان از خدمات شده است.

-  در برخی از روستاها در حالی که مردم به حداقل های اسکان موقت قانع شده اند و فعلا سرپناهی نداشته و حتی در برخی موارد وام هم نگرفته اند، کنتور های برق از کنار چادرهای هلال احمر در حالی که افراد در آنها ساکن هستند، جمع آوری شده است.

- برخی خانه ها با معیار و ارزیابی اولیه کارشناسان در ردیف خانه های تخریبی قرار گرفته اما بعدا به علت های نامعلومی از لیست ارائه خدمات و بهره مندی بنیاد مسکن خارج شده است.

- مشکل آواربرداری در چند روستا از جمله روستای خلیفه لو مشاهده می شود، به طوری که با گذشت بیش از یک ماه هنوز ماشین آلات سنگین وارد این روستاها نشده است.

- بلاتکلیقی احشام در اکثر روستاهای بخش کندوان و همچنین خطرات حمله حیوانات وحشی در هنگام شب بویژه در این فصل از سال برای ساکنین روستاهای زلزله زده که شب را در چادر و اسکان های موقت سپری می کنند و نیازمند چاره اندیشی و انتقال سریع محل استقرار برخی خانوارها به محل های امن تر است.

   فرمانده سپاه میانه همچنین از مناطق زلزله زده روستاهای ورزقان، ورنکش، حلمسی، اوشنار، دستجرد، بلوکان، گاوینه رود، صومعه علیا، برزلیق و قشلاق برزلیق بخش ترکمانچای نیز بازدید کرد و در مورد مشکل مسکن آنان اظهار داشت: کانکس تهیه شده از ارگان ها و نهادهای انقلابی و یا اشخاص و خیریه ها به عنوان امانت یا هدیه می باشد و دریافت آن به منزله صاحب خانه شدن نمی باشد و این خانواده ها می بایست از تسهیلات و کمک های بلاعوض دولت بصورت کامل برخوردار شوند و در اعطای تسهیلات بانکی یا کمک های دولتی در بحث اسکان، خانوارهای فرعی همچون فرزندان متاهلی که با خانواده پدری زندگی می کنند، نیز مدنظر قرار گرفته و به عنوان یک خانواده مستقل در نظر گرفته شوند.

   محمدی عدم تحویل کانکس ها در برخی روستاها به علل مختلف از جمله نبود جرثقیل و یا صعب العبور بودن راه های روستا و یا اصرار اهالی بر استقرار کانکس در محل منزل فعلی را از دیگر مشکلات موجود در منطقه عنوان کرد و در ادامه به مشکل دریافت تسهیلات بانکی یا اسکان موقت اشاره کرد و گفت: متاسفانه طبق تصمیمات دولتمردان در حال حاضر روستاییان از دریافت ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض یا کانکس یکی را انتخاب کنند و در حقیقت دریافت وام بلاعوض به منزله انصراف و عدم تمایل ساخت خانه های پیش ساخته بنیاد مسکن است و این افراد باید خود با این مبالغ به فکر ساخت یا اجاره سرپناه موقت برای خود باشند تا در ادامه از سایر تسهیلات مصوب در بحث ساخت خانه های خود بهره مند گردند.

   فرمانده سپاه میانه همچنین از کیفیت نامناسب برخی از خانه های پیش ساخته بنیاد مسکن انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کیفیت نامناسب برخی از این خانه های اسکان موقت موجب شده مشکلات و هزینه های اضافی بر روستاییان تحمیل شود.

   وی افزود: هنوز خانواده های وجود دارند که در چادر مستقر بوده و تا کنون از هیچ یک از گزینه های دولت - وام بلاعوض و یا خانه های پیش ساخته - بهره مند نشده اند و با وجود تخریب و آواربرداری های صورت گرفته در منطقه، متاسفانه هنوز هم برخی خانواده ها در چادر زندگی می کنند و از بسیاری از خدمات که به سایر زلزله زدگان ارائه شده است بی بهره مانده اند.

   محمدی با بیان این مشکلات از مسئولین امر خواست تا در حدامکان در اقدامات و برنامه ریزی های خود برای رفع این مشکلات تسریع نمایند تا در این روزهای سرد زمستانی، مشکلات آنان دو چندان نشود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها