خبرگزاری بسیج: سرپرست اداره بهزیستی ری در همایش تجلیل از معلولان مدال آور شهرستان ری، با اشاره به اهمیت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، اظهار داشت: بسیاری از معلولان و خانواده های آنان از مفاد این قانون بی اطلاع هستند و تاکید کرد که جامعه معلولان برای رسیدن به حقوق خود باید این قانون را مطالعه کنند.
کد خبر: ۹۱۹۷۹۳۵
|
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸

بهروز هیودی، با تشریح مواد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان افزود: این قانون در 16 ماده سال 83 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و‌حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

‌وی با اشاره به اینکه جمعیت ایران رو به سمت سالمندی می رود، کهولت سن با بیماری و معلولیت همراه است، بر مناسب سازی معابر تاکید کرد و افزود: براساس ماده 2 این قانون، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر‌و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای‌معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد و شهرداریها موظفند از صدور پروانه ساخت و یا پایان کار برای ساختمانها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را‌رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.

همچنین براساس ماده 3 این قانون، سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در‌قوانین بودجه سالانه برای خدمات توانبخشی، حمایتی، آموزشی و حرفه‌آموزی مورد نیاز‌معلولان با مشارکت خانواده‌های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (‌خصوصی،‌تعاونی، خیریه) و پرداخت یارانه (‌کمک هزینه) به مراکز غیردولتی و خانواده‌ها. گسترش مراکز خاص نگهداری، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط(‌معلولان) نیازمند،  بی‌سرپرست، مجهول‌الهویه،  تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی مورد نیاز افراد معلول. گسترش کارگاههای آموزشی، حمایتی و تولیدی معلولان و ارائه خدمات‌توانبخشی حرفه‌ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان را تامین کنند.

 وی افزود: طبق ماده 4 این قانون،  معلولان می‌توانند در استفاده از امکانات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و‌ وسایل حمل و نقل دولتی (‌مترو، هواپیما، قطار) از تسهیلات نیم بها بهره‌مند گردند.

 براساس ماده 6 این قانون، یکی از فرزندان اولیائی که خود ناتوان و معلول بوده (‌هر دو یا یکی از

آنها‌معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت‌وظیفه عمومی معاف می‌ شود.

 طبق ماده 7 نیز دولت موظف است به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول‌ تسهیلاتی از جمله : اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی،‌پیمانی، کارگری)دستگاههای دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات،‌شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاههایی که از بودجه عمومی کشور‌استفاده می‌نمایند به افراد معلول واجد شرایط فراهم نماید.

 

تأمین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به‌کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می‌گیرند. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی، عمرانی و صنفی‌و کارگاههای تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول ، پرداخت تسهیلات اعتباری خود اشتغالی (‌وجوه اداره شده) به افراد معلول به‌میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می‌گردد؛ پرداخت تسهیلات اعتباری برای احداث واحدهای‌تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و مؤسساتی که بیش از شصت درصد  سهام و‌سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است، از تبصره های ماده 7 است.

 هیودی، خاطرنشان کرد: همچنین وزارت مسکن و شهرسازی، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت‌خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور‌دراختیار آنان قرار دهند.

  معلولان از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، آماده‌سازی‌زمین وعوارض نوسازی معاف می‌گردند.

  سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز موظف است حداقل دو‌ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به برنامه‌های سازمان بهزیستی‌کشور و آشنائی مردم با توانمندیهای معلولان اختصاص دهد.

ارسال نظرات