نشست خبری دوره دوم پویش پاسخگویی با موضوع تبیین برنامه‌ها و تشریح عملکرد آن صندوق در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۹۷۸۹۱
|
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

اهداف و مأموریت اصلی صندوق حمایت از صنایع پیشرفتهبه گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج امروز ساعت 14 بعد ظهر 18 آذر ماه نشست خبری دوره دوم پویش پاسخگویی با محوریت تبیین برنامه‌ها و تشریح عملکرد آن صندوق با حضور نقی پور رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و مدیران آن صندوق در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
نقی پور رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در ابتدای مراسم  گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، لزوم ایجاد صندوق های تخصصی و حمایتی در کنار نظام بانکی کشور برای تحقق برنامه های کلان بنگاه های اقتصادی تخصصی در ذهن برنامه ریزان و متصدیان کلان سیاستگذاری اقتصادی کشور احساس شد. این رویکرد توانست به عنوان عالی ترین نهاد حمایتی نقش بی‌بدیلی در کنار بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در راستای تخصصی شدن اعطای تسهیلات، ضمانت نامه‌ها و ... ایفا نماید.
وی در ادامه افرود: هم اکنون این صندوق‌ها از مهم ترین بازوان توسعه کشور به حساب می‌آیند که همواره با ارتقا و توسعه فعالیت‌های تخصصی خود توانسته‌اند رویکردهای نوین و اهدافی بالایی  را به موازات رشد علمی و اقتصادی کشور و جهش جوامع مدرن و پیشرفته بین المللی محقق نمایند.
نقی پور رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته اظهار کرد: بنا به ضرورت و نیاز در ذیل ساختار وزارت صنایع نیز شرکتی تحت عنوان صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک ایجاد شد تا بتواند رسالت خود را که حمایت از بخش صنایع الکترونیک کشور بود به انجام رساند.

لیکن با تغییرات ساختاری و ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، متولیان امر را بر آن داشت تا بر اساس ساختار جدید وزارتخانه ، چشم اندازی وسیع با دامنه‌ای گسترده تر را برای حمایت از صنایع کشور با رویکرد خرید، انتقال، جذب و توسعه فناوری‌های پیشرفته و خدمات مرتبط با آن ها انباشت و اشاعه دانش فنی، توسعه و پژوهش، نوآوری و کارآفرینی ترسیم نمایند.

نقی پور اصل به بیان مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر صندوق های حمایت از صنایع پرداخت و گفت : مصوبه اخیر هیات محترم وزیران مبنی بر تغییر صندوق حمایت از صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته می بایست به عنوان پیشران توسعه دانایی محور و حمایت گر حوزه دانس تخصصی صنایع و فناوری های مرتبط ، مبدا تحولات بنیادین در عرصه حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته باشند. در این چشم انداز متعالی، احیای صنایع بومی و توسعه بر مبنای کار بست فناوری روز، بومی سازی صنایع مدرن و انتقال دانش فنی و انباشت دانش و اشاعه آن به صنایع مرتبط مورد توجه قرار گرفته است.
 وی به چگونگی رویکردهای برنامه ریزی این صندوق اشاره کرد و افزود:. با توجه به سیاست حاکم بر صندوق حمایت از صنایع پیشرفته بر دو مولفه توسعه عمومی و حرکت بر لبه دانش،. رویکردهای برنامه ریزی این صندوق نیز بایستی به گونه ای باشد که بتواند زمینه را برای تحقق بخشیدن به این مهم فراهم کرده تا نمود تویعه صنایع پیشرفته باعث سرریز شدن دانش به صنایع و کسب و کارهای کوچک تر شده و در نهایت تعالی جامعه از این بستر ایجاد شود و باعث افزایش اشتغال و رفاه اجتماعی گردد.
نقی پور اصل در ادامه خاطر نشان کرد: بالندگی ایران در تمام ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه های ملی و بین المللی در گرو داشتن نقشه راهی است که برنامه نویسان، سیاستگذاران و مسیولین اجرابب را در طی این طریق رهنمون خواهد بود تا در کنار هم تیمی پویا، کارامد همگام با کرامت انسانی بتواند تاثیری بر نرخ رشد توسعه ملی بگذارد.
رییس هییت مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از صنایه پیشرفته به شرح علت وجود صندوق حمایت از صنایع پیشرفته پرداخت و تصریح کرد: فلسفه وجودی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته، توسعه کمی و کیفی محصولات صنعتی و توانمند سازی جامعه هدف در حوزه علم و فناوری پیشرفته و گسترش فرهنگ حمایت از دانش بومی و صنایع پر فناوری داخلی با نگاه تکیه بر توان داخلی و انتقال فناوری های پیشرفته، توسعه اقتصاد دانش محور و فناوری محور است.
نقی پور اصل ادامه داد: شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به عنوان بازوی مشورتی اقتصادی فعالین صنعت های پر فناوری و به عنوان نهاد پیشگام در این عرصه با ساختار نوین همراه با جذب و تربیت نیروهای خبره و متخصص و ارایه تسهیلات و خدمات کارشناسی و استفاده از روش های به روز در تراز جهانی، رسالت حمایت از تولیدات دانش محور و پیشرفته را به منظور ثروت آفرینی کشور به عهده دارد.
وی افزود: مسیولیت اجتماعی این شرکت مادر تخصصی ایجاب می کند تا دانش و ایدهای را که به روز استاز طریق شرکت ها و صنایع فعال، دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهش و تسهیل گران علم و فناوری و حمایت از صنایع نوپا که بر لبه دانش قدم می گذارد، حمایت نموده و به سایر صنایع منتقل نماید.
رییس هییت مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته مولفه های مهم فناوری تایید طرح ها را برشمرد و عنوان کرد: ما در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته توجه اکیدی به مولفه های مهم فناوری در تایید طرح ها خواهیم داشت. مولفه های مهمی از جمله : سخت افزار، نرم افزار، مغز افزار، دانش افزار، فرهنگ افزار و... که بنیان فناوری را درگیر خود خواهد کرد.
نقی پور اصل در پایان سخنانش گفت: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته صرفا متولی ارایه دهنده تسهیلات و صدور ضمانت نامه نیست بلکه هدف ما حمایت از صنایع، سرمایه انسانی مرتبط و دانش فناورانه ای است که بتواند محصولات دانش پایه و موثر به عرصه جامعه معرفی کند و زنجیره ای کامل و نافذ را در بطن اجتماع بگنجاند. این مهم با تصحیح ساختارها، فرایندها، آیین نامه ها و توسعه منابع انسانی و سازمانی، عملیاتی خواهد شد.
نقی پور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت:این تسهیلات هم اکنون تا سقف ۳ میلیارد تومان است، ولی از ماه آینده رقم ۵ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت خواهد شد.‌
تاکنون، ۱۷۳۳ طرح ازصندوق حمایت از صنایع پیشرفته تسهیلات دریافت کرده است . در سال ۹۷ بیش از ۱۳ هزار فرصت شغلی از طریق خدمات این صندوق ایجاد شده است.
از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۰۳ فقره ضمانت‌نامه به ارزش ۶۸۰ میلیارد ریال صادر و ۴۴ فقره نیز تسهیلات به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال ارائه شده است که تعداد صدور ضمانت‌نامه ۹۸ درصد رشد و اختصاص تسهیلات نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.
ضمانت‌نامه‌ها در نیم روز صادر و تسهیلات نیز ۴۵ روزه پرداخت می‌شود.
سود تسهیلات را ۹ تا ۱۰ درصد می باشد و به منظور تشویق بعضی شرکت‌ها کاهش یک درصدی سود تسهیلات در نظر گرفته شده است. ‌
نیاز این صندوق برای تحقق اهداف مشخص شده ۶۰۰ میلیارد تومان است که تا امروز عملیاتی نشده است که دراین خصوص تلاش هایی صورت گرفته است که با ایجاد دو خط اعتباری کسری بودجه جبران شود .

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران اظهار کرد: ۱۰ نمایندگی این صندوق در استان‌های مختلف برای توزیع عادلانه تسهیلات در سراسر کشور افتتاح خواهد شد و هدف از تاسیس این نمایندگی رفع نیاز شرکت‌های برای مراجعه حضوری به تهران است که البته استان های کم برخوردار و محروم در اولویت هستند.

 

ارسال نظرات