رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای کشور گفت: متخصصین کشور نباید به بهانه اختلاف دیدگاه کنار گذاشته شوند.
کد خبر: ۹۱۹۷۸۸۷
|
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، فریدون عباسی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو درخصوص اهمیت ۱۶ آذر گفت: دانشجویان باید مراقب باشند که روز ۱۶ آذر توسط استکبار برای مبارزه با جمهوری اسلامی مصادره نشود زیرا روز دانشجو روز مبارزه با استکبار است و دانشجویان اگر اعتراضی دارند باید به شکل دیگری بیان کنند.

رئیس انجمن هسته ای ایران در خصوص روش‌های بیان دیدگاه‌های مختلف در دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌های ما کرسی‌های آزاد اندیشی به همان طریقی که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید تقویت شود و شرایطی بوجود بیاید که دانشجویان بتوانند در خصوص شرایط کشور حرف بزنند و بحث کنند.

عباسی در خصوص فعالیت‌های جنبی دانشجویان گفت: ابتدا شما باید اصل دانشجو بودن خویش را ثابت کنید و سپس به فعالیت های سیاسی و سایر فعالیت ها بپردازید و اساتید این توصیه را همواره به دانشجویان داشته باشند.

 وی در خصوص نحوه تحصیل و وضعیت دانشگاه‌ها در زمان پهلوی گفت: ما در زمان پهلوی حتی سبک خوابگاهیمان نیز به سبک غربی‌ها بود. در دانشگاه‌ها اطلاعات بنیادی به کسی انتقال نمی‌دادند و اگر کسی درخواست ادامه تحصیل داشت حتماً باید به خارج از کشور می رفت و اساتید ما غالباً خارجی بودند.

عباسی افزود: همزمان با انقلاب اسلامی دانشگاه در تصرف حزب ها و گروه های مختلفی بود و خبری از درس خواندن در دانشگاه نبود تا اینکه در سال ۵۹ دانشجویان انقلابی تصمیم گرفتند دانشگاه را به مسیر اصلی برگرداندند زیرا  سیاسی گری کل مسایل کشور را تحت الشعاع قرار داده بود.

وی ادامه داد: به همین خاطر  دانشگاه تعطیل شد و سه سال این کار به طول انجامید و پس از آن گرایش های مختلفی از  رشته‌های ریاضی فیزیک شیمی و غیره شکل گرفت و نیازهای فنی و صنعتی کشور شناسایی شد.

عباسی گفت: با شروع جنگ دانشگاه در صدد رفع نیازهای جنگ برآمدند و پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها راه افتاد و اساتید شجاعی بودند که در دوره جنگ با کمبود امکانات دوره های کارشناسی ارشد را یک سال بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها راه اندازی کردند. اعزام دانشجو های فوق لیسانس به خارج تا حدود سال۷۵ به صفر رسید و دانشگاه‌ها گسترش پیدا کرد و هم اکنون در کل کشور جایی نیست که ما بخواهیم درس بخوانیم و دانشگاه وجود نداشته باشد.

وی افزود: در کشور دوره های دکترای ما هم در حدود سال‌های ۶۷ و ۶۸ راه افتاد ولی اعزام به خارج هم وجود داشته است. اعزام‌های دهه ۶۰ به اعزام‌های کور معروف است و خیلی از رشته‌هایی که نیاز نبود به خارج اعزام می شد ولی از سال ۶۷ و ۶۸ اوضاع بهتر شد و دیگر اعزام به خارج کنترل شده بود.

عباسی در خصوص مزیت پذیرش دانشجویان خارجی گفت: اکنون با پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های خود می‌توانیم برای کشورهای دیگر الگو باشیم و این بسیار برای ما سودمند است زیرا  فرهنگ خود را با آنها منتقل می‌کنیم و آنها با صنعت و مدیریت ما آشنا می شوند.

 وی درخصوص اهمیت جایگاه دانشگاه با اشاره به جمله حضرت امام گفت: حضرت امام می فرماید که دانشگاه مبدا تحولات است این جمله حضرت امام بسیار عمق داشت زیرا بسیاری از کم کارهای کشور مربوط به دانشگاه است. حتی مثلاً در قوه قضایی اگر فسادی باشد نقش دانشگاه را نباید نادیده بگیریم. ما به اساتیدمان نقش تربیتی ندادیم و از ابتدای انقلاب افراد زیادی را کنار گذاشته ایم به بهانه‌های مختلف به اتهام وابسته بودن به جاهای مختلف.

وی بیان کرد: ما مرتب برچسب به یکدیگر می زنیم و اگر در گام دوم می‌خواهیم حرکت جدی بکنیم نباید اساتید دانشگاه‌ها را از یاد ببریم. ما در مرحله جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم. جنگ اقتصادی در پشت آن اتاق فکر قرار گرفته است و راه مقابله با اتاق فکر دشمن اساتید دانشگاه‌ها است.

عباسی در خصوص شفاف‌سازی کارها با مردم گفت: ما در جامعه همه چیز را از مردم پنهان می‌کنیم مثلاً دلار یک شب قیمتش تغییر پیدا می‌کند و عده زیادی زیر خط فقر خواهند بود فاصله طبقاتی و تبعیض پیش می‌آید و از مردم می‌خواهیم که تحمل کنند. آیا با تحمل کردن چیزی درست می شود آیا نظام و دستگاه درست می‌شود آیا امکان خانه دار شدن جوانان وجود دارد. مسکن مهر را نابود می کنیم و مسکن جایگزین نمی‌آوریم بیش از صدها شغل در این زمینه از بین می‌روند و جامعه دچار سندرم قومی و افسردگی می‌شوند.پس بنابر این دانشگاه مبدا تحولات است و اگر امروز شروع کنیم محصولی که امسال وارد دانشگاه می شود. ده سال دیگر جواب می دهد.

رئیس سابق انرژیی اتمی کشور در خصوص وضعیت علمی دانشگاه ها گفت: وضعیت دانشگاه‌های ما از لحاظ علمی خوب است و ما باید به فکر صدور متخصص به خارج از کشور باشیم و اگر با برنامه این متخصصین را به خارج از کشور بفرستیم اینان سفیران فرهنگی ما خواهند بود و  کسب تجربه می‌کنند و اگر ما از از دوره رکود عبور کنیم نیاز به متخصص خواهیم داشت.

وی گفت: باید صدور خدمات خدمات تخصصی یکی از کارهای اصلی ما باشد و دانشگاه ها می توانند با برنامه این موضوع را پیش ببرند. ما اگر شرایط علمی را برای دانشجویان فراهم کنیم کسی  از کشور بیرون نخواهد رفت۰

اگر بخواهیم مملکت را در گام دوم پیش ببریم و به عنوان یک قدرت نوظهور جهانی تثبیت کنیم نیاز به همه متخصصین کشور داریم حتی باید از خارج نیروی انسانی جذب کنیم چگونه آنها شرایطی فراهم کردند که نیروی انقلابی ما در اروپا و آمریکا به راحتی کار می کند ولی در کشور ما به راحتی کار نمی‌کند .پس حاکمیت باید شرایطی را ایجاد نماید تا صاحبان فکر در کشور بمانند.

درادامه این برنامه اساتید و دانشجویان سوالات خودرا درخصوص وضعیت انژی هسته ای کشور مطرح کردند و به بحث و تبادل نظر دراین خصوص پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات