خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

لزوم اجرای طرح کاداستر کشاورزی

خمسه با تاکید بر اینکه این طرح باید اجرا شود گفت: طرح کاداستر موجب تسریع در امر رسیدگی به امور اراضی و کشاورزی و کاهش مشکلات این حوزه می شود
کد خبر: ۹۱۹۷۲۴۴
|
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در شورای برنامه ریزی استان که به ریاست هدایت اله جمالی پور استاندار قزوین برگزار شد با اشاره به طرح کاداستر کشاورزی بیان کرد: کاداستر کشاورزی شامل اطلاعات مربوط به قطعات زمین های کشاورزی است که در آن تمام مشخصه های زمین مانند اندازه، نوع کاربری. مشخصات مالک، مشخصات رقومی حدود زمین، اطلاعات ثبتی و حقوقی و غیره روی نقشه های دقیق اراضی کشاورزی اضافه شده است.

وی گفت: در کاداستر اراضی کشاورزی دو قسمت اصلی وجود دارد که شامل اطلاعات مکانی و تقشه قطعات کشاورزی و اطلاعات توصیفی، ثبتی و حقوقی قطعات کشاورزی می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین اظهار کرد: در اطلاعات مکانی در طرح کاداستر اراضی کشاورزی، تمام قطعات اراضی کشاورزی حد نگاری شده و برای آنها نقشه های دقیق تهیه می گردد.

خمسه عنوان کرد: این نقشه ها بر اساس تقشه برداری مستقیم زمینی، تهیه نقشه از تصاویر رقومی هوایی و ماهواره ای استفاده می شود که شامل استفاده از دوربین های نقشه برداری کشاورزی کوهستانی و باغی و نیز استفاده از ابزار ماهواره و هواپیما و انجام اصلاحات هندسی می باشد.

وی افزود: در بحث منابع طبیعی، اراضی کشاورزی از اراضی ملی تفکیک می شود و برای واگذاری برگه مالکیت این امر زمانبر و هزینه بر می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: این طرح دارای مزایایی همچون کاهش مشاجرات ملکی، ماندگاری تحدید حدود مالکیت اراضی، تسهیل در امر وراثت و تقسیم اراضی بین وارثین، ایجاد ابزار مناسب برای هوشمند سازی کشاورزی، استفاده از اسناد مالکیت به عنوان وثیقه در اخذ منابع مالی برای مقاصد مختلف و برخی دیگر می باشد.

خمسه با تاکید بر اینکه این طرح باید اجرا شود در خصوص لزوم اجرای طرح گفت: ما نیازمند انتقال به سیستم جدید مدیریت کشاورزی که بر اساس سیستم های الکترونیکی و هوشمندسازی می باشد. زیرا به دلیل کمبود آب در کشور، می بایست ابزار لازم را برای برنامه ریزی و استفاده بهتر از منابع آبی داشته باشیم.

وی افزود: همچنین برای رسیدن به سود اقتصادی بیشتر در بخش کشاورزی، پرداخت هرگونه تسهیلات به کشاورزان و لزوم دسترسی به اطلاعات در این زمینه، نیازمند اجرای طرح کاداستر می باشیم.

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار