خبرهای داغ:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعلیم و تربیت اجتماعی، سینما، هنر ، مسائل بانکی، بیمه و بسیاری از مسائل دیگر از موضوعات بروز جامعه است که باید در زمینه درس های خارج مطرح شود و حوزویان تلاش بسیار کنند تا این طور نشود که جایگاه حوزه های علمیه با سکولاریزم غربی پرشود.
کد خبر: ۹۱۹۷۱۷۹
|
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

به گزارش سرویس بسیج طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کارگاه توانمندسازی و دانش افزایی اساتید فقه و اصول، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد به تبیین مسئله فقه در طراز حکومت سازی انقلاب پرداخت و با بیان این که خیلی ها با غفلت از غایت بعثت، مشغول دقت در جزئیات ادله و احکام بوده و هستند، گفت: مسئله اجتهاد منحصرا دقت در لغت نیست و نوع نگاه جهان بینی و اخلاق شخصی مجتهد چه بسا در اجتهاد و حکم و فتوای او دخالت دارد.

وی با بیان این که محدوده فقه و استنباط احکام منحصراً در حوزه چندصدتا روایت یا چند صد تا آیه نیست، تصریح کرد: هرچه به مسئله دین نزدیک می شوید، می بینید به تک تک آیات قرآن برای اجتهاد و فقاهت نیاز دارید، اما در مجموع آنچه آمده، تشتت در هدف قرآن و سنت نیست و هدف واحد آنان نیز همین ساختن و پرورش انسان از راه توحید و عدالت است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که دین کامل برای همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر نسخه ای داشته باشد و این نسخه نیز در جامعه ارائه شود، خاطر نشان کرد: بخشی از اسلام در حوزه های ما در دروس خارج ارائه می شود و به واقع حوزه های علمیه در همین راستا در مسیر نظام سازی و تمدن سازی و ایفای رسالت خود نسبت به اسلام، مسئولیت سنگین و خطیر دارند.

وی با بیان این که خداوند متعال پیامبر(ص) و دین را فرستاد تا به امت، کرامت نفس را تعلیم دهند، تصریح کرد: تعلیم و تربیت اجتماعی، سینما، هنر ، مسائل بانکی، بیمه و بسیاری از مسائل دیگر از موضوعات بروز جامعه است که باید در زمینه درس های خارج مطرح شود و حوزویان تلاش بسیار کنند تا این طور نشود که جایگاه حوزه های علمیه با سکولاریزم غربی پرشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که باید حوزه های علمیه کرامت در سبک زندگی دینی داشته باشند تا همه دنیا به مسلمین غبطه بخورند، بیان کرد: حوزه باید جایگاه ویژه ای در عصر و زمان خود داشته، هر کس به این سمت بیاید نیز رفیع المنزله باشد و به عبارت دیگر دین برای امت ها شرف و کرامت می آورد و در بطن و عمق جامعه اثرگذار است.  

رحیم پور ازغدی با بیان این که امام علی(ع) فرمودند خداوند وحی و شریعت را فرستاد تا گره ها و بن بست ها را بشکنند نه اینکه مانع و بن بست ایجاد کنند، ابراز کرد: فقه ما، فقه معاصری است که به مسائل اجتماعی روز می پردازد و فلسفه حوزه های علمیه نیز همین است که با استفاده از فقه و اصول، بن بست شکنی و غلبه بر دشمنان داشته باشند؛ یعنی در واقع دین برای پیروزی آمده و اساسا فقه شکست خورده و منزوی شده در برابر مکاتب انحرافی نداریم و اگر اینطور باشد، این امر خلاف فلسفه فقه است.

وی با بیان این که حضرت امیر(ع) فرمودند حوزه های علمیه، روحانیت و همه انبیا وسیله ای در راستای دستیابی و حصول آن هدف نهایی یعنی همان تربیت و رو به خدا ایستادن انسان ها هستند، بیان کرد: قرآن مکررا بیان می کند که انبیا رسولان ما بوده و دین و فقه کارآمد و پاسخگوی مستمر مشکلات هستند والا فقهی که پاسخگو نباشد، در زمره دین خدا نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت برگزاری دروس خارج در زمینه مبانی و مسائل روز همچون تعزیر خاطر نشان کرد: امام(ره) بارها تاکید داشتند به یک بخش از قرآن اکتفا نکنید چراکه فقه ما نباید یک بخشی و یا کاریکاتوری باشد؛ از سوی دیگر اهم و مهم و درجه حساسیت فقیه و امام معصوم با یکدیگر یکی نیستند یعنی گاه ما به سبک سلوک توجهی نداشته ایم.

رحیم پور ازغدی با بیان این که امروز دارای قوی ترین حوزه های علمیه شیعی و جهان اسلام هستیم، اما با این حال باید خود را با رقبا و دشمنان از یک سو و اقتضائات زمان و مشکلات لاینحل از سوی دیگر مواجه کنید، افزود: نباید از کنار مسائل جامعه به سهولت عبور کنید، بلکه بسته به آنچه در جامعه به عنوان مبتلابه شناخته می شود باید درجه حساسیت خود را بشناسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که از سوی دیگر اجتهاد به معنای بحث های روز در موضوعات و مسائل جدید است، خاطر نشان کرد: باید دید خروجی فقه برای رفع مشکلات، اجرای شریعت، پیاده سازی اسلام و دین چه بوده است و به واقع اجتهاد باید به دنبال آن باشد تا بتواند مشکلات و مسائل جدیدی را به لحاظ دینی و فقهی در بطن جامعه حل کند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به ضرورت طرح درس خارج در زمینه مسائلی که مورد ابتلای جامعه قرار دارد، ابراز کرد: فقه شیعه باید به درستی استخراج شده و طلاب نیز بر روی موضوعاتی که امروز روبروی با آن هستیم، زمان بیشتری بگذارند.

ارسال نظرات