خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: جای هنر را با همه ابعادش در مساجد خالی می‌بینیم، مسجد به هنرمند احتیاج دارد و هنرمند هم باید مسجدی باشد.
کد خبر: ۹۱۹۷۱۶۳
|
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت الله عبدالکریم عابدینی در اختتامیه همایش کشوری تئاتر بچه‌های مسجد اظهار کرد: بسیار خرسندیم که شهر قزوین میزبان هنر و هنرمندان عرصه مسجد است. امیدواریم که هنرمندی شما عزیزان همچنان در مسیر عرصه‌های دینی و مردمی که نیازمند ره‌آورد هنری، دینی و ایمانی هستند، باشد.

امام جمعه قزوین افزود: شما عزیزان که جغرافیای فعالیت خود را مسجد معرفی کرده اید، بدانید که آداب و ادب مسجد این است که ما بدانیم صاحب این خانه خدای متعال است که می‌خواهد ما رسم بندگی را نسبت به او به جای بیاوریم.

وی عنوان کرد: در آیات سوره توبه می‌خوانیم که دلی که آباد شود می‌تواند معمار آبادانی حقیقی و واقعی مساجد باشد و فقط کسانی که ایمان به خدا و روز قیامت دارند می‌توانند آبادکننده مساجد باشند. اگر کسی فقط با هزینه کرد زیاد بخواهد مسجدی بسازد اما اهل ایمان و وجوهات شرعی نباشد فقط می‌تواند یک سالن بی روح بسازد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه کار خدای متعال خلق هنرمندانه است، بیان کرد: خدای متعال حتی برای شکست جبهه کفر و شرک از سلاح هنر استفاده کرد و گفت اگر می‌توانید جن و انس را جمع کنید و آیاتی شبیه قرآن بیاورید، اما دشمنان اسلام نتوانستند حتی یک آیه شبیه قرآن بیاورند. یعنی بدون حضور در میدان جنگ از سلاح هنر خدای متعال شکست خوردند.

آیت الله عابدینی با اشاره به زیبایی‌های حادثه کربلا ابراز کرد: همه مصائب ماجرای کربلا از زمانی که سیدالشهدا را الزام به بیعت با یزید کردند تا زمانی که به لحظات سنگین روز عاشورا نزدیک می‌شویم و حتی زمان شهادت امام، هرچه که می‌بینیم و می‌شنویم همه هنر است.

وی افزود: شهدای پیرامون امام حسین(ع) در ماجرای کربلا، حضرت عباس(ع)، علی اکبر و علی اصغر و حضرت زینب(س) و همه یاران سیدالشهدا مجموعه ای از بچه‌های مسجدی بودند که هنر عاشورایی را ترسیم کردند. امام با هنرمندی که از خود نشان دادند کاری کردند که جاودانگی هنر عاشورایی تا ابد و برای همه اهل عالم و ملکوتیان ثبت شد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: جمله معروف حضرت زینب سلام الله که در پاسخ به ابن زیاد فرمودند "ما رایت الا جمیلا"؛ تفسیر هنر عاشورایی سیدالشهدا بود. مگر می‌شود کسی هنر زیبای عاشورایی امام را ببیند که ذره ای تخطی در آن نیست بعد به زیبایی آن اشاره نکند. البته هنر عاشورایی عصاره هنر همه انبیا و اولیا تا زمان آن حضرت بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال زمانی که درباره آینده جهان صحبت می‌کند از زیبایی و امیدی که در دست گیری جهان توسط وارثان و صالحان است سخن می‌گوید، زمانی که درباره کلام الهی یعنی قرآن کریم صحبت می‌کند این آیات را به زیبایی توصیف می‌کند که این مسائل آرمان‌های هنری بزرگ خدای متعال برای بشریت است.

وی گفت: اینکه حضرت رسول اکرم(ص) در جنگ خندق یا احزاب در حین حفر خندق زمانی که هنگام شکستن سنگی جرقه ای زده شد، فرمودند من به روشنایی این جرقه شکستن کاخ کسرا را می‌بینم، کلنگ دوم که زده شد ایشان فرمودند من به روشنایی این جرقه شکستن کاخ قیصر روم را می‌بینم. این شعارهای ایمانی و حماسی و هنرمندانه ای است که ما از پیامبر خود شاهدیم در دوره ای که مسلمانان در بدترین شرایط اقتصادی قرار داشتند و همه الگویی برای ماست.

آیت الله عابدینی بیان کرد: مجموعه تئاتر بچه‌های مسجد کار فاخر و ارزشمندی است که البته دلواپسی‌های کوچکی هم به دنبال دارد. تا زمانی که در مسجد حضور داریم و قصد داریم که با اهالی مسجد رفاقت کنیم نباید فقط درگیر ظواهر مسجد شویم، بلکه باید با کار پژوهشی به دنبال این باشیم که چه اقداماتی صورت بگیرد که درب مساجد به روی هنر باز شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: جای هنر را با همه ابعادش در مساجد خالی می‌بینیم، مسجد به هنرمند احتیاج دارد و هنرمند هم باید مسجدی باشد. این هنر شما عزیزان است که می‌تواند ارتباط مستحکمی بین مسجد و مسجدی‌ها و شما ایجاد کند.

وی ادامه داد: امیدواریم بین مسجدی‌ها و هنرمندان نهایت اخوت و برادری و هماهنگی و رابطه مستحکمی ایجاد شود. مسجد باید هم کتابخانه باشد هم شرایط فضاهای ورزشی در آن ایجاد شود و هم برطرف کننده نیازهای اقتصادی مردم باشد و حتی پایگاهی برای مسائل پزشکی و سلامت هم باید در آن وجود داشته باشد.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: دعا می‌کنیم که برکات الهی شامل حال شما هنرمندان مسجدی شود و نورانی و بابرکت در خدمت مسلمانان و جهان اسلام باشید.

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها