حمایت رهبری از این طرح چشم بسته و بدون منطق و دقت نیست چرا که فرض بر آن است که در پس این تصمیم، حرف‌ها و نظرات کارشناسی وجود دارد؛ لذا اگر مشخص شود که تصمیم‌گیری سران سه قوا و در راس آن رئیس جمهور بدون پشتوانه است، بدون شک حمایت رهبری نیز سالبه به انتفاع موضوع خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۹۶۳۹۳
|
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه با سوالاتی پیرامون چرایی حمایت از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت که به تصویب سران سه قوه رسیده است، همراه گردیده است. بالاخص آن بخش از جامعه که منتقد این مصوبه بوده و اجرای آن را خلاف مصالح ملی و منافع ملت می‌دانستند. در مورد منطق کلام رهبری می‌توان به نکات زیر توجه نمود:

۱. پرهیز از یکه تازی
جایگاه ولایت فقیه و رهبری در نظام اسلامی جایگاه یکه تازی و خودکامگی نیست که همه تصمیمات به ایشان باز گردد. در جمهوری اسلامی با تقسیم کار امور کشور بین قوای سه گانه، رهبری در جایگاه نظارت بر روند‌های کلان کشور قرار دارد تا جهت‌گیری کلی حرکت کشور از ریل انقلاب خارج نشود. ایشان تا آنجا که ممکن است در طول سه دهه اخیر تلاش نموده‌اند تا در امور قوای سه گانه کشور دخالت ننماید، مگر آنجا که تصمیمی در مخالفت آشکار با منافع ملی و مصالح ملت باشد.
در طرح فوق نیز ظاهر امر حکایت از آن دارد که دولت قصد دارد تا سوبسید عمومی بنزین را حذف کرده و آن را مستقیم در اختیار اقشار نیازمند جامعه قرار دهد تا آن‌هایی که بیش از دیگران از بنزین استفاده می‌کنند، بیش از حق‌شان از این سوبسید برخوردار نشوند! اتفاقی که تقریبا مخالفی برای آن وجود ندارد و همه دلسوزان ملت و عقلای قوم با آن موافقند و اختلاف تنها در نحوه چگونگی اجرای آن است؛ لذا ظاهر و کلیت طرح در مخالفت با مصالح کشور نیست.

۲. قانونگرایی
تاکید رهبری بر تقویت روند‌های قانونی و حمایت ایشان از این فرآیند، یکی دیگر از ملاحظاتی است که باید بدان توجه نمود. رهبر جامعه اسلامی خود بزرگترین مراقب و حامی نظام اسلامی است، لذا حمایت از قانون، نهاد‌های قانونی و روند‌های قانونی را وظیفه خود می‌داند و بر آن تاکید دارند. تصمیم فوق نیز برآمده از روندی قانونی است که حمایت از آن بر رهبری فرض خواهد بود.

۳. اعتماد به مسئولین نظام
بنای حمایت رهبری از طرح فوق را باید در این تعبیر ایشان مشاهده نمود که فرمودند: «وقتی یک چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند» این حرف بدون شک حرف قابل دفاعی است، چرا که در هر نظام سیاسی، نظم موجود مبتنی بر اعتماد مسئولین و همکاران شکل گرفته است. اگر قرار باشد در راس هر نظام سیاسی اختلافات جدی تا آنجا باشد که تبدیل به شکل‌گیری دیوار بلند بی‌اعتماد گردد، بدون شک چنین نظامی نخواهد توانست هویت و اقتدار خود را حذف کرده و خیلی زود دچار ضعف و زوال خواهد شد. نشست سران قوا ترکیبی از سه مسئول کشور است که دو نفر آن توسط مردم برگزیده شده‌اند و نفر سوم منتخب رهبری است؛ لذا طبیعی است که رهبری به خروجی این تصمیم گیری پایبند باشد.
در ادامه معظم له با صراحت اعلام می‌دارند: «بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من، چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند بعضی‌ها مضر می‌دانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت می‌کنم.»
دقت در این تعابیر رهبری به خوبی حکایت از آن دارد که حمایت از تصمیم اتخاذ شده نه از آن جهت است که با نظر کارشناسی رهبری تطبیق دارد، بلکه از آن رو است که رهبری به مسئولین کشور اعتماد دارند. همان اعتمادی که لازمه حکمرانی خوب و ایجاد نظم در کشور است.

۴. اعتماد به پشتوانه کارشناسی
ملاحظه بعدی توجه به "پشتوانه کارشناسی این تصمیم" است. به واقع حمایت رهبری از این طرح چشم بسته و بدون منطق و دقت نیست چرا که فرض بر آن است که در پس این تصمیم، حرف‌ها و نظرات کارشناسی وجود دارد؛ لذا اگر مشخص شود که تصمیم‌گیری سران سه قوا و در راس آن رئیس جمهور بدون پشتوانه است، بدون شک حمایت رهبری نیز سالبه به انتفاع موضوع خواهد بود.

۵. راهنمایی مسئولین
البته بدون شک رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه اجرای بهتر این طرح توصیه‌های راهبردی و مهمی را به مسئولین امر داشته و خواهند داشت تا این طرح به بهترین نفع تامین کننده منافع ملت باشد و از آسیب‌های آن کاسته شود. به عنوان نمونه آن طور که در رسانه‌ها نقل شده، در حاشیه دیدار با مسئولین نظام در روز عید (جمعه ۲۴ آبان ۹۸)، رهبر انقلاب به آقای روحانی یادآور شده‌اند که «مناسب بود همزمان با اجرای این طرح اولین پرداخت نقدی یارانه‌ها (بسته حمایتی) نیز صورت می‌گرفت؛ ولی حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنید.»

۶. مطالبه گری برای تحقق حقوق مردم
حمایت معظم له از اجرایی شدن طرح فوق، حمایتی بی‌دقت و بدون توجه به منافع ملت نیست! بلکه اولا از آنجا که سران سه قوا اجرای این طرح را تامین کننده منافع مردم اعلام کرده‌اند، معظم له نیز بر آن تاکید دارد، ثانیا در همین کلام نیز با جدیت تاکید داشته اند که «مسئولین هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالا‌ها نشود؛ خب بله این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب این برای مردم خیلی مشکلات درست می‌کند، باید مراقبت کنند.»
بدون شک رهبری بزرگترین مطالبه‌گر از مسئولین خواهد بود تا این طرح با کمترین هزینه برای ملت اجرایی گردد.
 
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / مهدی سعیدی
ارسال نظرات
پر بیننده ها