رئیس دیوان عالی کشور در یزد:
رئیس دیوان عالی کشور گفت: نگارش یک رأی در محاکم باید آنقدر قوی و دارای استدلال و استنباط باشد که مورد استفاده جامعه حقوقی، دانشگاهی و مراکز علمی قرار گیرد.
کد خبر: ۹۱۹۶۳۰۲
|
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم در نشست قضایی با قضات محاکم تجدیدنظر و کیفری یک دادگستری استان یزد اظهار داشت: رأی یک قاضی باید جامع و کامل باشد که علاوه بر تجلی دانش حقوقی و قضایی، به لحاظ غنای در نگارش و استدلال به رأی مورد استناد در جامعه تبدیل گردد.

وی هنر حکم قضایی را در حل و فصل یک معضل و مشکل اجتماعی دانست و بیان کرد: رأیی خوب و اثرگذار است که وقتی صادر و اجرا شد مشکل و معضلی را از اجتماع برطرف کند نه اینکه مشکلی به مشکلات بیافزاید.

این مقام عالی قضایی نیاز به ابتکار و نوآوری را در صدور آرای قضایی یادآور شد و گفت: باید از کلیشه‌ها فاصله گرفت و هر رأی و حکم را با ابتکار و تراوش جدید انشاء کرد.

وی اقناع مردم از آرای قضایی را منوط به اشاره قاضی به جزئیات و درج زوایای مختلف پرونده در حکم قضایی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: صدور آرای چند خطی کلی برای مردم قانع کننده نیست و باید رأی زوایای مختلف تحقیق و بررسی و رسیدگی را به صورت زیبا و دقیق برای مخاطب روشن کند.
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به موارد مطرح شده قضات محاکم عالی استان یزد در ارتباط با برخی ابهامات و تعارض‌های در قانون و آرای وحدت رویه اظهار کرد: طرح این مسائل بسیار اثرگذار و راهگشا است که نتیجه محسوس سفر‌های استانی است و برای برطرف شدن این مسائل برنامه‌هایی در دست اقدام است.

وی افزود: برای رسیدگی دقیق به مسائل مورد ابهام و مشکلات در ارتباط با دیوان عالی کشور، تمام موارد با دقت مکتوب و پس از جمع‌بندی به دیوان جهت طرح در هیئت عمومی ارسال شود.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات