در زمانی که جبهه رسانه‌ای غرب با تمام قوا علیه اهداف جمهوری اسلامی موضع‌ گرفته است تحقق اصلی‌ترین هدف بیانیه گام دوم انقلاب یعنی "ایجاد تمدن نوین اسلامی" نیازمند توجه ویژه به پیوست رسانه‌ای آن و همچنین بررسی نقش رسانه در تحقق این بیانیه است.
کد خبر: ۹۱۹۶۲۷۳
|
۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، 22 بهمن سال 97 بود که کلیدواژه "گام دوم انقلاب" با صدور بیانیه‌ای توسط مقام معظم رهبری در جامعه رواج پیدا کرد؛ بیانیه‌ای که در آن انقلاب اسلامی به‌عنوان "آغازگر عصر جدید عالم" و "زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی" معرفی شد.

بیانیه گام دوم انقلاب در زمانی توسط مقام معظم رهبری صادر شد که جبهه رسانه‌ای غرب با بهره‌مندی از بیش از 200 شبکه ماهواره‌ای و چندین رسانه مجازی با بودجه‌های بسیار بالا در حال هجمه علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران بود.

از برآیند این مطالب می‌توان به این نتیجه دست پیدا کرد که تحقق اصلی‌ترین هدف بیانیه گام دوم انقلاب یعنی "ایجاد تمدن نوین اسلامی" نیازمند توجه ویژه به پیوست رسانه‌ای آن و همچنین بررسی نقش رسانه در تحقق این بیانیه است.

پیش از جنگ جهانی دوم، ارکان قدرت به 3 دسته نظامیون، سیاسیون و فعالان اقتصادی تقسیم می‌شد، اما پس از جنگ جهانی دوم، 2 رکن رسانه و کانون‌های تفکر نیز به جمع ارکان قدرت افزوده شدند و همین نشان‌دهنده تأثیرگذاری  رسانه‌ها و اصحاب رسانه در تعیین معادلات جهانی است.

بررسی بیانات مقام معظم رهبری نشان‌دهنده آن است که ایشان از سال 1383  بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در مسیر ترویج تفکر انقلاب اسلامی در جهان تأکید کرده کردند؛ حال در شرایط کنونی لازم است تا راهکارهای لازم برای تأثیرگذاری رسانه در مسیر تحقق بیانیه گام دوم را بررسی کنیم.

شناسایی راهکارهای  عملیات  روانی  دشمن  و  روش مقابله  با  آن‌ها

از جمله نکاتی که در خصوص فعالیت‌های جبهه رسانه‌ای غرب باید مورد توجه قرار گیرد اتحاد موضوعی این رسانه‌ها است یعنی عموم رسانه‌های ضدانقلاب در زمان‌های مختلف موضوع خاصی را انتخاب و سپس با شیوه‌های مختلف آن را پردازش و علیه جمهوری اسلامی اجرا می‌کنند.

ترویج بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند ایجاد وحدت در بین رسانه‌های کشور است به‌‌‌گونه‌ای که با استفاده از شیوه‌های مختلف و به فراخور فعالیت هر رسانه ابعاد مختلف بیانیه گام دوم را مورد بررسی قرار داد و آن را با شیوه‌‌های روز و جذاب برای عموم جامعه منتشر کرد.

نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه کرد این است که صرف پرداختن به ظاهر و اصطلاحاً پوسته اولیه بیانیه گام دوم، نه تنها سبب نمی‌شود تا عموم جامعه به ابعاد آن پی ببرند بلکه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و سبب واکنش منفی شود.

راهکار رفع این مشکل را می‌توان تعیین زمان‌بندی مناسب برای انتشار بسته‌های رسانه‌ای و همچنین ایجاد جذابیت‌های بصری و بهره‌گیری از زبان روز جامعه برای جذب مخاطب دانست.

معرفی  اقدامات   انجام ‌شده  جهت  تحقق  بیانیه  گام  دوم

یکی از نکات مهم در راستای توجه به پیوست رسانه‌ای بیانیه گام دوم این است که بدانیم صرفاً انتشار تحلیل‌های مختلف پیرامون این بیانیه و انجام اقدامات خبری مانند تهیه مصاحبه نمی‌تواند سبب عملیاتی شدن آن شود.

همواره به تصویر کشیدن اقدامات انجام شده پیرامون یک موضوع سبب شده است تا جامعه نسبت به اثربخشی آن واکنش مثبت نشان دهد  به‌همین دلیل رسانه‌ها برای ایجاد انگیزه جهت تحقق هرچه بیشتر بیانیه گام دوم انقلاب می‌بایست نمونه‌های عملی محقق شده در این راستا را به نمایش بگذارند.

به‌طور مثال به تصویر کشیدن نمونه‌های موفق و صحیح در راستای عدالت‌طلبی و مبارزه با فساد که یکی از مفاد بیانیه گام دوم انقلاب است علاوه بر اینکه نشان‌دهنده راهکاری برای عملیاتی شدن این بیانیه است بلکه سبب امیدآفرینی در جامعه نیز می‌شود.

شناسایی  چهره‌های  جوان  و  فعال  در زمینه  تحقق بیانیه گام دوم

از جمله ابعاد مهم بیانیه گام دوم که باید مدنظر رسانه‌ها قرار بگیرد ارائه این بیانیه با محوریت جوانگرایی است.

قطعاً در کشور جوانان فعال و در عین حال گمنامی حضور دارند که فعالیت آن‌ها در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب موثر است؛ به‌طور مثال جوانان فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی، پژوهشی، علمی و فرهنگی که دارای اقدامات شاخص و همچنین فعالیت‌های آن‌ها نتیجه‌بخش بوده چهره‌هایی مناسب برای انجام این اقدام هستند.

معرفی چنین جوانانی از چند وجه اثرگذار است؛ در وهله نخست معرفی آن‌ها سبب می‌شود تا این جوانان از گمنامی درآمده و به عنوان چهره‌های شاخص که توان ساختن آینده کشور را دارند معرفی شوند.

در وهله دوم شناساندن این چهره‌ها به نسل جوان باعث ایجاد انگیزه و امید می‌شود تا سایر جوانان نیز در مسیر پیشرفت گام برداشته و خودشان به یکی از جوانان موثر کشور تبدیل شوند؛ با این روش می‌توان شبکه‌ای از جوانان نخبه و فعال در حوزه‌های مختلف در کشور را ایجاد و برای مدیریت کشور از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد.

همچنین معرفی چنین جوانان در صورت پیشبرد صحیح اقدامات رسانه‌ای می‌تواند بازتاب بیرونی نیز داشته باشد زیرا نشان‌‌‌دهنده آن است که جوانان ایرانی با وجود موانع و سختی‌های پیش‌رو، در حال حرکت به سمت تحقق اهدافشان هستند و این امر قطعاً ناامیدی دشمنان را از اقداماتشان در پی خواهد داشت.

تطبیق  مسائل  روز  جامعه  با  بیانیه  گام  دوم  انقلاب

نکته‌ای که رسانه‌ها می‌بایست به آن توجه داشته باشند این است که پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب نباید به یک مدت خاص محدود شود، بلکه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت این بیانیه، باید در طول سال آن را مورد توجه قرار داد.

یکی از راه‌های عدم فراموشی این امر مهم استفاده از تکنیک تطبیق دادن است؛ به‌‌طور مثال با توجه به رویکرد جدید قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد که اتفاقاً یکی از سرفصل‌های مهم بیانیه گام دوم انقلاب است  می‌توان اقدامات انجام شده در این حوزه را با بیانیه مطابقت داد و میزان تطابق آن را به منظور ارزیابی این اقدامات سنجید و یا به‌‌‌عنوان نمونه می‌توان تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولان کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی و یا حوزه‌های فرهنگی را با مطالب مطرح شده در بیانیه گام دوم قیاس کرد و مورد  ارزیابی قرار داد.

این راهکار می‌تواند ابزار خوبی باشد تا عموم مردم جامعه در سطوح مختلف بتوانند با میزان توانایی خود در زمینه تحلیل، تصمیمات اتخاذ شده در کشور را با منویات مقام معظم رهبری مقایسه کرده و علل موفقیت یا عدم موفقیت یک اقدام را بررسی کنند.

مقام معظم رهبری در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند: "نکته‌ای که باید آینده‌سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی می‌کنند که از نظر ظرفیّت‌های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیّت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است. همّت‌های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی، خواهند توانست آنها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند."

بی‌شک بررسی ابعاد و پیوست گوناگون بیانیه گام دوم انقلاب و عملیاتی کردن آن‌ها می‌تواند زمینه رفع بسیاری از مشکلات کشور را فراهم کند تا جایی که به ایجاد تمدن نوین اسلامی ختم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات