خبرهای داغ:
بسیج جامعه زنان کشور در گفت و گوی تفصیلی با فاطمه صادقی مادر جوان هفت فرزند:
صادقی مادر هفت فرزند با بیان اینکه من با فرزندانم شاد هستم! گفت: هر لحظه از رفتار بچه ها برایم جالب است، مثلا همین که ابوالفضلم تازه راه افتاده است، من راه رفتن او را می بینم...
کد خبر: ۹۱۹۵۳۵۸
|
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، به میزبانی خبرگزاری تسنیم، گفت وگویی تفصیلی را با فاطمه صادقی مادر جوان هفت فرزند و همسرش انجام داد که بخش نخست آن با عنوان ازدواج و فرزندآوری مانع از ادامه تحصیلم نشد روزهای قبل انتشار یافت . در این قسمت پای صحبت های این مادر جوان در خصوص چرایی فرزندآوری و تربیت فرزندان و نگاه خانواده و جامعه به این مقوله می نشینیم.
 
تربیت فرزند/ محیط خانه برای آزادی کامل بچه ها فراهم است
مادر هفت فرزند، آرام بودن فرزندانش را ناشی از تربیت صحیح آنان دانسته و گفت: بچه ها در مهمانی ها شیطنت دارند اما خرابکاری نمی کنند و این باعث شده که همه بگویند خوش به حالت که بچه هایت اینقدر آرام و خوب هستند، من دلیل این آرامش را داشتن آزادی تقریبا ۱۰۰ درصدی در خانه می دانم، اینکه هر کدام از بچه ها به اقتضای شرایط سنی مختلفی که دارند، بازی های متفاوتی انجام می دهند ولی کمترین محدودیت ها را دارند، بنابراین در بیرون از خانه، ضرورتی حس نمی کنند که خودشان را تخلیه کنند اما در بعضی از بچه ها این حالت حس می شود که مهمانی را فضایی می بینند که نظارت مادر به حداقل رسیده است، بنابراین هر شیطنتی که بخواهند می توانند انجام بدهند.

کشور از نظر فرزندآوری در مرحله خطر است
تعدد فرزندان خوب است
وی سوال اصلی دیگران را نسبت به تعدد فرزندانش، پرسش از هدف فرزندآوری اعلام کرده و گفت: حدود چند سال است که بحث فرزندآوری مطرح می شود و به آن بها داده می شود ولی قبل از آن، نمی شد که همه چیز را بیان کرد، به این خاطر من در پاسخ به این افراد می گفتم که بچه ی زیاد را دوست داریم و اینطوری بهتر است، اما الان راحت می توانم بگویم که با دروسی که خوانده بودم و آموزش هایی که دیده بودم اگر تعداد فرزندان زیاد باشد، خوب است.
صادقی ادامه داد: مثلا حس حسادت از ۳ سالگی به بعد رشد می کند و اتفاقا وقتی یک بچه در سن ۳ سالگی می بیند که در کنارش یک فرزند دیگر هم هست، آن حس حسادت کم می شود و یاد می گیرد که فقط او نیست، کسی دیگر هم هست و به همه نیازها هم نمی شود پاسخ داد، نه اینکه بین فرزندان ۱۰ سال اختلاف سنی بگذاریم، چون در این صورت نیازهایشان متفاوت می شود.
این مادر جوان تصریح کرد: آن زمان نمی شد این حرف ها را زد، آن قشر که بچه ها را با فاصله ۷ سال به دنیا می آوردند و فقط ۲ بچه می خواستند، مقبولیت اجتماعی داشتند و از طرف دیگری در بسیاری از موارد ما لزومی نمی دیدیم که سوال کننده را توجیه کنیم، پس کار خودمان را می کردیم.
خاطره خوب/ تمام لحظات بودن با بچه هایم پر از خاطره است
وی در پاسخ به این سوال که چه خاطره خوبی از رفتار فرزندانتان دارید، گفت: من با فرزندانم شاد هستم، بعضی ها می گویند از کارهای فرزندانت عکس و فیلم بگیر، در حالیکه هر لحظه از رفتار آن ها برایم جالب است، مثلا همین که ابوالفضلم تازه راه افتاده است، من راه رفتن او را می بینم و لذت می برم و گاهی با خود می گویم بعضی ها چطور خودشان را از این شادی محروم می کنند، بعضی از خانم ها دچار افسردگی می شوند چون درگیر حرف های دیگرانند، ولی من از صبح که بیدار می شوم اصلا فرصت فکر کردن به اینکه مثلا در مهمانی دیشب چه کسی چه چیزی را به من گفت، ندارم، من فرزندانم را نگاه می کنم و لذت می برم، این شادی هر لحظه اتفاق می افتد و من باید بابت آن هر لحظه خدا را شکر کنم.
صادقی ادامه داد: پسرم که پیش دبستانی می رود بعضی از حروف را نمی گوید، حرف زدن او برایم لذت بخش است، برخی می گویند او را به گفتار درمانی ببر، اما من می گویم این نوع حرف زدن پسرم چه اشکالی دارد، او مشکلی در حرف زدن ندارد و من چرا این لذت را از خودم بگیرم.
کشور از نظر فرزندآوری در مرحله خطر است 
امیدوارم به عنوان سرباز کوچک به وظیفه ام عمل کرده باشم
این مادر جوان در پاسخ به این سوال که چه پیامی برای رهبر انقلاب دارید، گفت: امیدوارم به عنوان یک سرباز بسیار کوچک توانسته باشم ذره ای از اوامر ایشان را اجرا کنم، و این را دوست دارم ابراز کنم که اگر سال ها خودم و خانواده ام صحبت از اطاعت از رهبری می کنیم، در جایی که ایشان فرمودند کشور در شرایط خطر است و امر به فرزندآوری کردند، من چه در توانم دارم که در این کار سهیم باشم، بنابراین در حد خیلی کوچک این کار را انجام دادم و یکی از اهدافم این بود.
صادقی خطاب به دولتمردان، گفت: به دولتمردان از طرف خودم حرفی ندارم، ما توکل بر خدا پیش رفتیم و نیت و قصدمان چیز دیگری بود ولی خیلی ها هستند که منتظر کمک از سمت دولتند تا اقدام کنند، به طور مثال اگر بخش کوچکی در حوزه زایمان یا مخارج آن، را دولت متقبل شود و یا اینکه مخارج فرزندان بعدی به گونه ای تأمین شود، آن ها اقدام می کنند.
وی تأکید کرد: همه ما می دانیم که کشور از نظر فرزندآوری در مرحله خطر است، امروز یهود می گوید که مادری در کشور من از جایگاه اجتماعی برخوردار است که بیش از ۸ فرزند بیاورد و چقدر سیاست های جمعیتی و روش های تشویقی اجرا می کنند، ما اگر همین کارهای دشمن را ببینیم، کافی است که به فکر بیفتیم که چرا ما نباید به عنوان تنها کشور شیعه در جهان، در زمینه فرزندآوری اقدام کنیم.
صادقی خطاب به هم سن و سال های خود نیز گفت: پس از پخش مصاحبه ام در تلویزیون صحبت ها و در برخی موارد تمسخرهایی صورت گرفت بدین مضمون که چطور از پس خوراک و پوشاک آن ها بر می آیید زیرا فرزندسالاری است، ولی من می گویم که چه کسی بر بچه سه ساله ی من تسلط دارد؟ خودش یا من که مادرش هستم؟ ما الان در زندگی خودمان به لطف خدا شرایطی داریم که رفاه نسبی است و چیزی نیست که فرزندانم بخواهند و نتوانیم تهیه کنیم، اما بسیاری از چیزهایی که بچه ها می خواهند را عمدا تهیه نمی کنیم و سختی کشیدن را به عنوان یک اصل در تربیت فرزندانم رعایت می کنیم تا بدین ترتیب آن ها حال مردم فقیر را درک کنند و همچنین معتقدم که بدون رنج کشیدن موفقیتی برای کسی حاصل نمی شود، خدا انسان را در رنج آفریده و انسان در شرایطی که رنج می کشد رشد می کند و بچه های من از این قاعده مستثنا نیستند، پس هرچقدر که به فکر رشد جسمی آنان هستیم باید به فکر سختی کشیدن آن ها هم باشیم. 
وی در پایان گفت: چرا برخی فکر می کنند که باید هر نوع خوراک، تفریح و آموزشی را برای فرزندانشان تهیه کنند؟ یک زمانی لازم است که بچه با یک نوع پوشش بیرون برود و شاید بیمار هم بشود ولی درک کند که این نوع زندگی هم هست، در این شهر کسانی هستند که خرید گوشت برای آنان رویا است، من گاهی یک غذای ساده برای بچه ها درست می کنم و می گویم باور کنید این غذای خیلی از مردم است، یعنی می خواهم بگویم اگر شما به فکر یک بچه تنها هستی و می خواهی برای بچه ات زندگی کنی و به خاطر او فرزند دیگری نیاوری، این فکر اشتباه است و شما باید فکر کنید که آیا راه درستی را انتخاب کرده اید و آیا رشد و پیشرفت بچه در گروی رفع تمام نیازهایش است؟ در حالیکه اگر نگاهی به تاریخ بیندازی می بینی که خیلی از بزرگان از مسیر سختی عبور کردند تا جایگاهی به دست آوردند.

 

 

ارسال نظرات