خبرگزاری بسیج: روزی دختر حاکم به بیماری صعب العلاجی مبتلا شد. هیچ طبیبی موفق نشده بود او را مداوا کند؛ حاکم به وزیر خود دستور داد به تمام بلاد اعلام کند:« هرکس دختر حاکم را درمان کند، هم وزن او اشرفی و سکه هدیه می کند و دخترش را نیز به عقد او در می آورد و طبیب داماد حاکم خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۹۳۶۵۹
|
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷

 یک ناطبیب جوان نزد وزیر آمد و اعلام کرد من می توانم بیماری دختر حاکم را درمان کنم. وزیر به او هشدار داد که ای طبیب، می دانی که در چه مسیر سخت و خطرناکی قدم گذاشته ای؟ اگر نتوانی دختر حاکم را مداوا کنی جان خود را از دست خواهی داد. ناطبیب گفت: مطمئن هستم که او را درمان می کنم، اما داروهای من طول درمان دارد و مدت پنج سال زمان می برد تا اثربگذارد. وزیر رو به ناطبیب کرد و گفت: بدان و آگاه باش که اگر دختر حاکم بعد از پنج سال مصرف داروها خوب نشود اعدام خواهی شد! ناطبیب گفت: تا پنج سال دیگر، «کی» مُرده «کی» زنده است؟!

اقتصاد ما هم گویا به وضعیت دختر حاکم دچار شده است؛ مسئولان اظهار می کنند که از عهده درمان   اقتصاد بیمار بر می آیند، نسخه های چند ساله ای می پیچند که نه تنها بیماری اقتصاد را درمان نمی کند، بلکه دردی هم بر درد اقتصاد می افزایند. کسی هم نیست که اعلام کند پنج سال شما تمام شده و باید به سزای عمل خود برسید. طبیبی دیگر می آید و نسخه ای 8 ساله می پیچد.

در حالی که یکی از اهداف اجرای طرح سهمیه بندی بنزین کاهش و مدیریت مصرف سوخت است،   فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دوشنبه چهارم آذر ماه اعلام کرد:

  برای خودروهای شخصی سواری، سهمیه بنزین به شرط عبور نکردن از ۳۶۰ لیتر در کارت ذخیره می‌شود و قابل انتقال به ماه‌های بعد است. وی اظهار کرد: البته باید توجه داشت که پس از شش ماه، مازاد ۳۶۰ لیتر از کارت سوخت شخصی افراد حذف می‌شود؛ بدین معنا که پس از این زمان، هرچه بیش از ۳۶۰ لیتر در کارت سوخت افراد وجود داشته باشد، حذف خواهد شد. به عبارت دیگر اگر فردی در طول این شش ماه ۳۰ لیتر از سهمیه خود استفاده کند، در ماه هفتم، سهمیه ۶۰ لیتر به او تعلق نخواهد گرفت، بلکه این عدد به ۳۰ لیتر می‌رسد.

از آغاز اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، مسئولان دولت به شدت به مردم قول دادند که مانع افزایش قیمت کالا ها و خدمات خواهند شد و دستگاه های مختلف لحظه به لحظه بازار را رصد می کنند و با هرگونه افزایش قیمت برخورد می کنند؛ معمولا نان اولین کالایی بوده که پس از افزایش قیمت بنزین گران می شده، اما دولت از ماه ها قبل برای این مورد چاره کرده و نان را قبل از افزایش قیمت بنزین گران کرد تا بهانه ای برای افزایش نرخ نان نباشد؛ کرایه خودرو هم دومین مورد بوده که با افزایش قیمت بنزین گران می شد، که این قلم، منهای بسیاری از رانندگان تاکسی، در اغلب مسافربرهای شخصی گران شد. علی ایحال دولت نتوانست جلوی افزایش خیلی از اقلام را بگیرد تا جایی که قیمت گوجه فرنگی از سه –چهار هزار تومان به 15000 تومان و تخم مرغ هم ایضا به همین سرنوشت دچار شد. از مطلب اصلی دور نشویم؛ طرح سهمیه بندی بنزین علاوه بر جلوگیری از قاچاق، در راستای کاهش مصرف نیز اجرا شد. حالا مالک وسیله نقلیه شخصی که مصرف خود را کنترل کرده و سهمیه خود را ذخیره می کند، وقتی می شنود در صورتی که در طول شش ماه ۳۰ لیتر از سهمیه خود استفاده کند، در ماه هفتم، سهمیه ۶۰ لیتر به او تعلق نخواهد گرفت و این عدد به ۳۰ لیتر می‌رسد، بیکار نخواهد نشست، یا مازاد سهمیه خود را می فروشد، یا به دوستان و اقوام و اطرافیان هدیه می کند، یا برای خرید نان و سبزی و سفرهای غیر ضرور اضافه سوخت خود را سوخت می کند.

علی اشرف خانلری

 

ارسال نظرات